2021-10-15, 21:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Källa är SIAN

Så länka källan som stöder ditt påstående, för jag hittar det inte
Citera
2021-10-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampyrina
Dette er ikke foreldrene hans! De bor ikke i dette området i det hele tatt.
Ikke hvor? Passar denna bättre?.

https://www.1881.no/person/kongsberg/kongsberg/elsebeth-andersen-braathen_232817S1/

Från Hårlev, Roskilde, Denmark
Senast redigerad av leosurvey 2021-10-15 kl. 21:50.
Citera
2021-10-15, 21:43
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Inga moskéer eller imamer har ännu gått ut och fördömt muslimens terrordåd
Har de någonsin gjort det undrar jag?
Citera
2021-10-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptiskavargen
Det finns i princip bara islamistisk terror och ensamma galningar som den här och brevik och ibland går de ihop. Väldigt sällsynt med höger- och vänsterterror. Jag kommer ihåg några vänsterterrorister från 70-talet men högerterrorister är jag inte lika bekant med förutom div grupper som ser sig som nationalistiska frihetskämpar som kämpar för en egen stat (fast jag vet inte om de räknas som "höger").

Finns flera exempel du har kurderna PPK i Turkiet som kämpar för en egen stat, Una-bomber Kaszynski terrorbombade mot industrialiseringen, IRA som verkade för ett fritt styre, Hamas som strider för Iran, Farc i Colombia med marxistisk ideologi
Citera
2021-10-15, 21:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag funderar lite på det här med att polisen tidigt slog fast och gick ut med att han var konvertit. Vad innebär det egentligen att någon är konvertit. För att konvertera till kristendom är det ju i första hand frågan om att döpa sig. Finns det något motsvarande inom islam eller räcker det med att bara säga "nu är jag muslim"? Jag kan tycka att man åtminstone borde gå med i en församling, dvs betala medlemsavgift till moskén eller hur de nu gör, vilket denne jeppe tydligen inte gjort. Inte heller har han besökt moskén mer än vid något tillfälle för fyra år sedan. Vidare verkar han inte be eller göra något annat muslimskt. Hade han ens slutat äta fläsk? Det borde vara ett minimum och hur kan polisen i så fall veta det?

I princip räcker det med att uttala orden "Det finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är hans profet". Men för att bli accepterad av andra muslimer, särskilt radikala islamister, krävs det förstås mycket mer än så. Därför tror jag att hans påstådda "islamism" var den hemkokta variant som man kan tillägna sig på Youtube.
Citera
2021-10-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Har de någonsin gjort det undrar jag?

Varför ska de det?
Citera
2021-10-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Sluta fjanta dig

"SIAN är hatad av norrmännen. Samma grupp stödjer Breivik, Norges värsta terrorist."

Har du källa på det påståendet?

Nej, norrmännen älskar SIAN.
Citera
2021-10-15, 21:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Varför ska medborgaren ta till vapen? Det är väl därför vi har polis?
Det var ett särdeles dumt argument, då är man ju lika pöbel som den fete, danske, islamistiska krigsmaskinen från Norge..
Och det fungerar bra tycker du? I det aktuella fallet fick polisen kontakt med mördaren, men backade tillbaka, lät mördaren komma undan, och lät honom därigenom mörda fem personer. Genom ett mer handfast ingripande kunde polisen ha sparat fem människoliv. Ska polisen känna sig nöjda med sin insats?
Citat:
Jag vet, vi sänker oss till deras nivå, sen kan vi sitta och kasta bajs på varandra som apor, då är vi alla lika dumma.
Antingen det, eller så tillåter vi att de andra kastar bajs på oss medan vi bara sitter och tar emot.
Citat:
Sedan är polisen precis lika bra som vanligt på att bruka våld, du får komma med en källa på ditt påstående, för det där tror jag inte alls på, till skillnad från dig som skildrar verkligheten utifrån Aktuellt och Fria Tider så har jag träffat polisen, inte ofta det är bullfika i verkligheten, det är något som Sverige-vänner hittat på.
Vi hade ett liknande exempel nyligen i Sverige, när två poliser blev attackerade och misshandlade av en man med en sten...Den svenska metoden är att tala folk tillrätta, våld är sista utvägen. Eller snarare - inget alternativ alls.
https://www.svd.se/attack-med-sten-mot-tva-poliser--fick-huvudskador
Citera
2021-10-15, 21:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I princip räcker det med att uttala orden "Det finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är hans profet". Men för att bli accepterad av andra muslimer, särskilt radikala islamister, krävs det förstås mycket mer än så. Därför tror jag att hans påstådda "islamism" var den hemkokta variant som man kan tillägna sig på Youtube.
Jo, så kanske det är. Men jag undrar främst hur norska polisen definierar konvertit. Jag tror fortfarande att de i första hand ville lugna folk med att det inte rörde sig om en ny högerextremist. I övrigt tror jag att "false flag" är ett bättre spår, vid sidan av huvudspåret att han är bara en psyksjuk dåre.
Citera
2021-10-15, 22:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Nu får poliserna kritik offentligt.

Polis/muslimkramarna kan nu skämmas och hålla sin käft.

Det är rutin att man utreder polisens agerande vid allvarliga händelser. I Sverige sker det varje gång de avlossar sina vapen.
Citera
2021-10-15, 22:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, så kanske det är. Men jag undrar främst hur norska polisen definierar konvertit. Jag tror fortfarande att de i första hand ville lugna folk med att det inte rörde sig om en ny högerextremist. I övrigt tror jag att "false flag" är ett bättre spår, vid sidan av huvudspåret att han är bara en psyksjuk dåre.

Jag fick känslan av att polisen inte riktigt visste vad han skulle säga eller fick säga. Han pratade om radikalisering och svarade med islam först efter en fråga. Det kan syfta på de besök i den lokala moskén som EAB gjorde för fyra år sedan, men det kan förstås finnas mer bakom som bara polisen vet.
Citera
2021-10-15, 22:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag fick känslan av att polisen inte riktigt visste vad han skulle säga eller fick säga. Han pratade om radikalisering och svarade med islam först efter en fråga. Det kan syfta på de besök i den lokala moskén som EAB gjorde för fyra år sedan, men det kan förstås finnas mer bakom som bara polisen vet.
Ja, jag hade ungefär samma känsla. Kommer ihåg det precis så. Det var med lite tveksamhet, som att han inte riktigt trodde på det själv, eller inte var helt säker. Frågan är väl om den s.k. radikaliseringen var hönan eller ägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in