2015-01-28, 13:44
Medlem
blowns avatar
Jag har mer än gärna ketchup till det stekta ägget. Smakerna gifter sig mycket bra.

I sanningens namn så tycker jag inte detta är så konstigt. Stekt ägg smakar ju inte som kokt ägg!

Frågan kanske istället borde omformuleras till "Varför smakar inte kokt och stekt ägg likadant?".
Citera
2015-01-28, 14:06
Medlem
kan man tänka sig att ett ägg skapar ett problem. I- lands problem? I vissa länder skulle människor gladeligen äta upp ett ägg utan någonting.
Citera
2015-01-28, 14:16
Medlem
Lightnights avatar
Har förmodligen helt och håller med konsistensen att göra. När ägget får stekyta passar det bra med något sött till. Samma sak fast tvärt om med kaviar. På stekt ägg gillar jag inte kaviar, men på kokt går det bra.
Citera
2015-01-28, 14:35
Medlem
christerys avatar
Nu skall vi se om jag får till nåt begripligt men:
  • Stekta ägg har jag i alla fall salt och peppar på, då passar det med nåt sötare till - tex ketchup.
  • Kokta ägg (även om jag sätter salt i vattnet) är inte/smakar inte salt(a), då passar det med nåt salt till - tex kaviar.
Citera
2015-01-28, 15:09
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu skall vi se om jag får till nåt begripligt men:
  • Stekta ägg har jag i alla fall salt och peppar på, då passar det med nåt sötare till - tex ketchup.
  • Kokta ägg (även om jag sätter salt i vattnet) är inte/smakar inte salt(a), då passar det med nåt salt till - tex kaviar.

Nåja, även ett okryddat stekt ägg passar bra med ketchup (enligt mig åtminstone). Fast kanske får det stekta ägget lite sälta av smöret man steker i, där finns ju en möjlighet.
Citera
2015-01-28, 19:46
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag är mer inne på fettet. På ett väl stekt ägg (inte välstekt) finns det en inte oansenlig mängd smält smör som följer med in i munnen. Jag kan tänka mig att ett löskokt ägg, fortfarande varmt, tillsammans med lite smält smör fungerar hyfsat med ketchup (inte kylskåpskall). Testa!

Även jag har med glädje ätit många gigantiska knäckebrödmackor med stekt ägg och ketchup, men nu är det några år sedan sist.
Citera
2015-01-28, 20:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag provade faktiskt tidigare idag med ett stekt ägg och ketchup. Helt ok.

Då finns det värre saker inom mat. Har en kollega som har lingon till allt och då menar jag allt. Pizza till kräftor. Men det är en annan historia.
Citera
2015-01-28, 21:08
Medlem
Otroligt gott med grov macka, bacon, stekt ägg och ketchup.
Kokt ägg passar bättre med kaviar, har aldrig provat med ketchup men det låter inget vidare.
Citera
2021-10-14, 22:11
Jag provade nyss, gick alldeles utmärkt att äta!
Citera
2021-10-14, 22:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroles
ketchup på stekt ägg??!

Är mycket vanligt och en fin kombination speciellt på smörgås och i kombination med ev skinka korv. Du har det feta, salta med oljestekt ägg och det söta syrliga med ketchupen. I sk scramble eggs (äggröra) är det hur gott som helst med lite ketchup i.. Stekt ägg med ketchup funkar hur bra som helst precis som kaviar med ägg. Det är doseringen som är viktig - inte för mycket ketchup

I omelett är det mycket vanligt med krossade tomater och tomater ingår i ketchup
Senast redigerad av Sladdaren 2021-10-14 kl. 22:47.
Citera
2021-10-15, 15:15
Medlem
Ambelains avatar
Som andra i tråden redan varit inne på så är det Fettet som är grejen.

Och visst är även kokt ägg fett, men inte samma sorts som stekt.

Så ...
För att ge det kokta ägget ett gott ketchuptillägg, då behöver man blanda Ketchupen i någonting först.

Någonting med Fett.
Majonäs alltså ...

Du blandar alltså samman en egen Majo med lagom mängd Ketchup, av lagom styrka och smak.
Salta och peppra gärna.

Och, majonäs med kokt ägg, det är ju en klassiker.
Fråga bara alla som smakat smörgåstårtan nån gång.
Det är majonäs.
Och ägg som är kokta.

Fast egentligen handlar det om att ketchup faktiskt inte är särskilt gott.
Det är bara barn som äter det, faktiskt.

Därför ska du istället laga en majo med Dijonsenap i.
Eller kanske, om du vill, grov Skånsk senap.

Sen har du att kleta på din äggamacka, för fulla muggar.
Gärna lite rivig i smaken, med mer än mindre grov Skånsk senap alltså.
Eller du kan ha en klick ovanpå varje äggaskiva.

Men ... tänk "hovmästarsås" så börjar du närma dig alltså.

Hmmm ...
Annars så har jag för mig att det går att göra någon slags Ketchup-majo med hackade kokta ägg i.
Eller är jag helt fel ute där ... ?
Det känns som att det är något jag har hört talas om någon gång.
Citera
2021-10-15, 15:22
Medlem
Skulle aldrig få för mig att äta ketchup på något av alternativen, låter riktigt motbjudande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in