Citat:
Ursprungligen postat av
obscenitet
Sen att vin skaffat barn med en spanjor kan väl ses som ett försök att göra dem mindre rotlösa. Så att dem inte ska känna tvivel på var dem hör hemma.
Som halv (två nationaliteter)tycker jag att det är ganska vanligt att känna sig lite vilsen framförallt i tonåren men det bör ha gått över vid den åldern som anna är i. Som sagt bevis på hennes klena mentala status.
Tror inte det var så mycket för barnens skull, hon trodde väl inte ens hon skulle kunna få fler barn när hon träffade Roberto. Bara en lyckträff att hon träffade en försvenskad spanjor(hon talar ju inget vidare spanska) fick leva ut sin spanskhet genom honom, innan dess hade hon ju barn med en turk. Hade pappan varit närvarande i hennes liv hade det förmodligen inte spelat så stor roll att han var spanjor eller om han hade varit norrman eller polack. Mamman hade många egna problem dessutom och kunde inte hjälpa henne med rotlöshetskänslorna eller knappt någonting annat heller.
Är kvartstysk/kvartsfinne själv och har aldrig sett mig som kluven mellan något av det då jag inte talar språken och aldrig bott i något av länderna. Ingen milsvid kulturskillnad heller. Min pappa var däremot kluven-varken helt finne eller tysk men född i Sverige och talandes svenska som förstaspråk trots att bägge föräldrarna hade andra modersmål.