2021-10-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Poängen är inte exakt när smittan började klinga av utan att den gjorde det plötsligt och snabbt i samband med att boosterdosen gavs. Vilket också deras data ger uttryck för. De har därför i mitt tycke haft fog för att ge sig själva en klapp på axeln
Det är typ som att kasta upp en boll i luften, spärra ut fingrarna och stirra på den, när den vänder ner igen.

När folk undrar vad man håller på med: "Såg du inte bollen. Jag är en Jedi-krigare".
Citera
2021-10-15, 13:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Känner du till om samhället avråder någon grupp från vaccin pga medicinska skäl? I så fall vilka diagnoser och hur många individer är det man talar om i Sverige?

Tyvärr inte. De frågar ju om man reagerat negativt på vacciner tidigare i hälsodeklarationen, borde ju vara läkare som tittar på det och bedömer från fall till fall. Men kan tänka mig att personer som är allergiska mot någon av komponenterna i vaccinet avråds, vilka nu det skulle vara då det mest är fett (mRNA-vaccinerna).
Citera
2021-10-15, 13:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Kan ju precis lika gärna vara propaganda och efterhandskonstruktioner då varje våg klingat av exakt likadant. Visst, det kan vara boosterdosen också men att ta det för givet känns ganska naivt.

Nope, olika vågor klingar sällan av så plötsligt och dessutom under hösten. De tar det inte för givet heller. Om du läser artikeln så framgår det att det finns data som backar upp deras påstående. Men jag förstår att du hellre väljer att bortförklara nyheter du inte gillar som propaganda.
Citera
2021-10-15, 13:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Där håller jag helt med. Det finns ju gurgeltest som man testar på olika skolor. Det borde vara rimligen billigt och skulle helt enkelt vara det lättaste sättet att hindra smittan från att komma in.

Det finns ju äldreboenden som klarat sig igenom hela pandemin utan några utbrott som kört den strategin plus att de varit vaccinerade, iofs inte gurgeltest men vanliga snabbtest.
Citera
2021-10-15, 13:23
Medlem
Citat:
Har du något exempel på ett land där smittan sjunkit med 80% (i oktober månad) under motsvarande tidsperiod?
Vad sägs om Israel!

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/
Citera
2021-10-15, 13:31
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Nope, olika vågor klingar sällan av så plötsligt och dessutom under hösten. De tar det inte för givet heller. Om du läser artikeln så framgår det att det finns data som backar upp deras påstående. Men jag förstår att du hellre väljer att bortförklara nyheter du inte gillar som propaganda.
Jo faktiskt, exakt likadant i Israel förra hösten, nästan exakt samtidigt och lika brant (från en lite lägre höjd)
Citera
2021-10-15, 13:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jo faktiskt, exakt likadant i Israel förra hösten, nästan exakt samtidigt och lika brant (från en lite lägre höjd)

Bortsett från det faktum att Deltavarianten inte fanns då samt att Israel inte haft ett nedstängt samhälle nu. Det framgår av artikeln att smittan dök snabbt vid exakt samma tidpunkt som 3:e dosen började administreras.
Citera
2021-10-15, 13:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Är inte 150 × 5.000.000.000 = enorma summor?

Det beror på vad du jämför med. Vårdkostnaderna för covidsjuka är mångdubbelt större. Pfizer förtjänar vartenda öre då det är en enorm vinst för staten,
Citera
2021-10-15, 13:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det beror på vad du jämför med. Vårdkostnaderna för covidsjuka är mångdubbelt större. Pfizer förtjänar vartenda öre då det är en enorm vinst för staten,
Du tror alltså att läkemedelsjättarna har svårigheter att omsätta sina produkter under normala omständigheter?
Har du aldrig hört talas om den ständigt växande vårdkön? (Den uppstod inte 2020.)
Citera
2021-10-15, 13:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
6.55 miljarder sprutor har gets i världen.

Hur många IVA platser världen över?

Woods pratade om hur mycket big pharma tjänade per spruta och inte vad befolkningen betalar.

Det är dom väl förtjänade. Om inte vaccin hade funnits hade staten förlorat 100ggr mer. En investering som är ofattbart lönsam. Du kanske vill införa kommunism?
Citera
2021-10-15, 13:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du tror alltså att läkemedelsjättarna har svårigheter att omsätta sina produkter under normala omständigheter?
Har du aldrig hört talas om den ständigt växande vårdkön? (Den uppstod inte 2020.)

Det var ett osammanhängande argument som jag inte ens förstår. Att staten investerar i en produkt med en hävstång som gör att statsfinansiella utgifterna minskar är för mig obegripligt man INTE skulle investera i. Mellan tummen och pekfingret är varje vaccindos värd ungefär 20000kr genom minskad vårdbelastning och det stöd på ca 500miljarder kronor som har pumpats ut kan avslutas.

Ett alternativ vore förstås att staten tar över vaccintillverkarnas roll men det brukar kallas kommunism. Sen finns det ju dom som tror att vaccinet är en bluff men är man nere i det hålet så hjälper nog inga argument.
Citera
2021-10-15, 13:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det var ett osammanhängande argument som jag inte ens förstår. Att staten investerar i en produkt med en hävstång som gör att statsfinansiella utgifterna minskar är för mig obegripligt man INTE skulle investera i. Mellan tummen och pekfingret är varje vaccindos värd ungefär 20000kr genom minskad vårdbelastning och det stöd på ca 500miljarder kronor som har pumpats ut kan avslutas.

Ett alternativ vore förstås att staten tar över vaccintillverkarnas roll men det brukar kallas kommunism. Sen finns det ju dom som tror att vaccinet är en bluff men är man nere i det hålet så hjälper nog inga argument.
Vi kanske får släppa det här... Vad jag försökte påpeka var att vaccintillverkarna knappast tjänar mer på att inte sälja enorma mängder vaccin än på att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in