2021-10-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Må så vara, men nu har vi ju faktiskt facit i hand på att L körde sig själv i botten och som ett resultat så mördade hon en person. L verkar inte klara av för mycket frihet under för lång tid och därför behöver hon återkommande inläggningar. Vi får hoppas att hon lyckas reda upp sig på kåken, även om det inte känns så troligt.

Vilket facit ? något som hände för 20 år sedan ? nja lite långsökt.

max 5-6 mån från händelsen bakåt.
Det är nog mer relationen och hur den utvecklades med bra och dåliga saker.
Både BO och GM hade en historia med olika behov och känslor.

Vid händelsen hade både GM och BO triggat igång varandra under några dagar.
BO triggade GM på ömma punkter och på samma sätt triggades BO av GM på ömma punkter.
Triggandet bygdes på under någon/ra dagar eller någon/ra veckor.
Utifrån vittnesmål om högljuda samtal före händelsen.

Uppgifter i förhör ger vid handen att GM inte hade för avsikt att döda BO utan bara hota.
Triggandet hade satt stor press på GM. Vapnet var ett verktyg för GM att få BO sluta med triggandet.

Uppgifter angående själva skottet går isär gällande hur det gick till. Filmen ger vid hand att tiden mellan hämta vapnet och skottet är minimal. GM hämtade vapnet och ville få ett stopp snabbt på triggandet. Istället börjar BO filma GM igen och fortsatt triggande så som #skjut mig fegis" med mera.
BO:s vapen var att filma för det var ju känt att GM inte ville vara med på film. Vilket finns med i film 1.
2021-10-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Att man dricker även om man äter Ritalin el. likn. är ju det vanliga. Hur det ev samverkar är olika.
Det framgår dock inte att hon äter insomningstabletter(Imovane etc.) medan hon aktivt dricker. Det kan vara en rent usel kombination för många. Och hon är helt klart ren från "droger" vid mordtillfället så alla anklagelser och spekulationer kring det är ju överflödiga och förvillande.

Det finns många undantag från att man har borderline och ADHD samtidigt. Det står ofta, inte alltid.
Lägg till dyslexi och jag tycker att det är riktigt starkt att hon läst in sina ämnen. Speciellt efter att ha gått på en skola inspirerad av flugornas herre. Jag kan inte tänka mej en skolmiljö som passar någon med hennes diagnoser sämre.

Jag har en känsla av att Uppdrag granskning "De utvalda barnen" som just sänts gav L en del otrevliga flash-backs, vilket BO tydligen kommenterade. Det kan varit en delkomponent.
2021-10-15, 12:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jaha? Och varför citerar du mig. Samma inlägg två gånger t.o.m?
Allt du nämner tillhör EIPS. Och att vara i kontakt med en psykvård som fungerar fruktansvärt dåligt. Inget sticker ut. Hon söker sej dit för att det är för rörigt och den enda hjälp som finns, om man har tur, är just medicinering. Man kan inte mäta effekt av merparten preparaten, endast patientens upplevelse är facit. Om man då träffar en ny läkare hela tiden finns det ingen kontinuitet. Varken i livshistorian, triggers eller medicinering. Det är upp till patienten att så snabbt som möjligt sätta in läkaren i situationen. Dom har inte tid att läsa omfattande journaler.
Jag har skrivit det tidigare. Det normala är att labba runt och chansa med olika mediciner. Men patienten är den som vet bäst.
Och när det går snett och man känner att man möts med armbågen är det en oerhört stor andel som söker alternativa vägar att få någon slags ro. S.k. självmedicinering. Som ofta leder till beroende. Som är ytterligare en sak psykiatrin kan neka personen vård för. Liksom att beroendevården nekar patienter med psykisk ohälsa. En människa som behöver hjälp på två områden hamnar mellan två ovilliga stolar. Detta är mycket välkänt. Det har gjorts många samhällsprogram i ämnet.
"Missbrukat människor" säger du, som om dom var döda ting utan vilja. Var läser du det i FUP?

Ett helt perfekt inlägg och mycket, mycket välformulerat, det kan inte bli klarare och tydligare!!

Men det lär inte hjälpa mot de som inte besitter någon större läsförståelse, tyvärr!
2021-10-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du måste skämta nu va?? Ingen går och ansöker om vapenlicens för att mörda någon, du vet att polisen har kontroll över vilka som är beviljad vapenlicens? du begriper väl att när du köper ett vapen så blir du automatisk registrerad hos vapenhandlaren, samma sak med ammunition, och vapnets slagstift är som ett fingeravtryck, inget vapen har samma slagmärke på patronen, så din teori om att L skaffade vapenlicens för att skjuta E har ingen som helst verklighetsförankring.

Jag har inte sagt att hon skaffat vapen för att skjuta E. Det hade hon ju gjort flera år innan hon ens kände E.
Vem vet om hon kände sig hotad av något?
2021-10-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedderik
Om du nu känner henne sedan tiden i Skåne också, då visste du väl att hon skaffade vapenlicens och jägarexamen och med tanke på hur du uttrycker dig om henne borde du väl ha anmält till polisen då att hon kunde bli farlig med vapen ....

De som borde gjort det, är väl hennes föräldrar. De känner nog henne bäst av alla och jag minns hur mamman hejade och klappade händerna åt henne när hon stolt på FB visade upp att hon skulle "göra Skåne osäkert".
2021-10-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ett helt perfekt inlägg och mycket, mycket välformulerat, det kan inte bli klarare och tydligare!!

Men det lär inte hjälpa mot de som inte besitter någon större läsförståelse, tyvärr!

Trots att både psykisk ohälsa och beroende är mycket utbrett i samhället och dom allra flesta har nära anknytning saknas kanske förståelse och inlevelseförmåga att förstå hur det är att leva med dessa och framförallt hur ihålig och eftersatt öppenvården är. Det är nog inte läsförståelse det är brist på i tråden och svenska samhället.
2021-10-15, 13:24
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Det hade inte spelat någon större roll rättsligt, då det finns en film. Filmen styrker att det inte var hätsk stämning, det var inget slagsmål, o s v. L sköt BO när han satt ner i en stol med ett hagelvapen på ett sätt som i stort garanterar dödlig utgång.

Hon gick och hämtade vapnet som fanns inlåst och laddade det med två skott, osäkrade vapnet och sköt. I stort sett en avrättning. Vi hör innan hus BO ber L lämna huset, och andra vittnar om hur BO sagt att han vill lämna L och att han eventuellt är beredd att sälja huset för att få iväg henne. Med tanke på Ls diagnoser är det inte otroligt att hon sköt honom för att han ville lämna henne.

Nu har många av oss andra inte sett filmen, så det blir ju svårt att uttala sig.

Men den visar väl då att det inte inte var någon "hätsk" stämning under dessa 4 minuterna. En granne har ju omtalat att de hörde någon form av bråk tidigare, grannarna skämtade lite och sa i förhöret att de hade sett fram emot lite fredagsunderhållning i att lyssna på bråket.

Polisen frågar L redan i polisbilen hur det är med hennes finger/hand som är svullen och blå, om L och E har bråkat fysiskt, vilket hon bekräftar men samtidigt viftar bort.

Jag läser både läkarundersökningen av L och obduktionsprotokollet av E som att båda har små skador på kroppen (skrapmärken, små blåmärken), som efter ett mindre fysiskt slagsmål, mer som knuffar.

L säger väl också att hon fått en örfil av E i sovrummet, om jag inte missminner mig.

Jag tror inte L blev så desperat av att/om E ville lämna henne, jag tror att det var sättet, att där och då lämna huset, mitt i natten, full, och ingenstans att ta vägen, egentligen, och oron över vad E tänkte göra med hennes saker.

Varför lämnade inte E huset (han hade ju både vänner och familj i närheten/gångavstånd), för en natt, för att ordna med Ls flytt nästa dag?

Varför ringer inte E polisen under dessa 4 minuter och säger att L är beväpnad? E håller ju t o m mobilen i handen? Skottet i sig tar ju max en sekund......

Bara lite funderingar.
2021-10-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
De som borde gjort det, är väl hennes föräldrar. De känner nog henne bäst av alla och jag minns hur mamman hejade och klappade händerna åt henne när hon stolt på FB visade upp att hon skulle "göra Skåne osäkert".

Jag har sett mängder av statusar av den typen. Väldigt barnsligt men ingen flaggning för att man ska skjuta någon med berått mod. Du sa att någon annan var med på statusen? Har denne också mördat vid det här laget?
Det är väl klart att morsan är stolt när hon faktiskt slutför någonting.
Du är klart bitter och forcerar extremt långsökta samband. Det är ju DU som såg allt i förväg så det är klart att DU skulle ha reagerat. Att beskylla hennes föräldrar i efterhand känns lamt.
2021-10-15, 13:31
Medlem
Citat:
Jag har sett mängder av statusar av den typen. Väldigt barnsligt men ingen flaggning för att man ska skjuta någon med berått mod. Du sa att någon annan var med på statusen? Har denne också mördat vid det här laget?
Det är väl klart att morsan är stolt när hon faktiskt slutför någonting.
Du är klart bitter och forcerar extremt långsökta samband. Det är ju DU som såg allt i förväg så det är klart att DU skulle ha reagerat. Att beskylla hennes föräldrar i efterhand känns lamt.

Kanske myndigheterna borde granska sig själva.
2021-10-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Kanske myndigheterna borde granska sig själva.

Det gör dom om du vill vara så där svepande. Men vad menar du egentligen? Vilka myndigheter och på vilket sätt och sammanhang?
Ytterligare innuendo.
Är "myndigheterna" iblandade i din fixering? Tillsammans med big pharma som förvandlade din älskling till "knarkare"?
2021-10-15, 13:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-More
Vilket facit ? något som hände för 20 år sedan ? nja lite långsökt.

max 5-6 mån från händelsen bakåt.
Det är nog mer relationen och hur den utvecklades med bra och dåliga saker.
Både BO och GM hade en historia med olika behov och känslor.

Vid händelsen hade både GM och BO triggat igång varandra under några dagar.
BO triggade GM på ömma punkter och på samma sätt triggades BO av GM på ömma punkter.
Triggandet bygdes på under någon/ra dagar eller någon/ra veckor.
Utifrån vittnesmål om högljuda samtal före händelsen.

Uppgifter i förhör ger vid handen att GM inte hade för avsikt att döda BO utan bara hota.
Triggandet hade satt stor press på GM. Vapnet var ett verktyg för GM att få BO sluta med triggandet.

Uppgifter angående själva skottet går isär gällande hur det gick till. Filmen ger vid hand att tiden mellan hämta vapnet och skottet är minimal. GM hämtade vapnet och ville få ett stopp snabbt på triggandet. Istället börjar BO filma GM igen och fortsatt triggande så som #skjut mig fegis" med mera.
BO:s vapen var att filma för det var ju känt att GM inte ville vara med på film. Vilket finns med i film 1.

Tack för en ypperlig förklaring för oss som inte sett filmen, tack!
2021-10-15, 13:45
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har en känsla av att Uppdrag granskning "De utvalda barnen" som just sänts gav L en del otrevliga flash-backs, vilket BO tydligen kommenterade. Det kan varit en delkomponent.

Jag har för mig att L i förhör säger att hon inte sett SVTs dokumentär, hon orkade inte, samt att hon tackade nej till att medverka i den.

Men jag kan minnas fel.

Tyvärr verkar den vara borta från SVTPlay nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in