2021-10-15, 11:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror man glömmer bort tidpunkten som faktor. De som slås ut först och hamnar på IVA tidigt tror jag är de ovaccinerade. Senare dyker de med varierande skydd från vaccinet som de äldre och de i riskgrupper. De ovaccinerade har redan strömmat igenom.

Fortfarande är jag ganska säker på att de vaccinerade som nu som ligger på IVA är de äldre och de yngre ur riskgrupperna.

Det som blir konstigt också är att ovaccinerade äldre och de i riskgrupper är svåra att hitta numera tyvärr och få in i statistiken. En jämförelse är därför svår att göra egentligen.

Tror också det är riskgrupperna, vaccinet är ju inte hundra procent.
Citera
2021-10-15, 11:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Du tänker att de blir testade även i framtiden?

Det förutsätter jag.
Citera
2021-10-15, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Sedan skall Astra-Zeneca ha en eloge för att de levererade sitt vaccin till självkostnadspris, men vad hände? Jo, det togs ganska snart ur bruk i många länder, och jag vågar gissa att detta grundar sig mer på politik än att deras vaccin skulle vara så värst mycket mer skadligt än mRNA-varianterna...

Tror jag med och nu är Curevac också bortsopade från banan. Undrar hur det kommer att gå för alla andra kommande vacciner? Kanske Pfizer genomför någon studie som visar att de vaccinen har bäst effekt om man först har tagit fem doser av Pfizers vaccin?
Citera
2021-10-15, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det förutsätter jag.

Problemet blir ju ändå om de kommer in så sent att PCR inte längre blir pålitligt. Fast de äldre borde fortsätta bli testade, åtminstone de som bor på särskilt boende.
Citera
2021-10-15, 11:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Problemet blir ju ändå om de kommer in så sent att PCR inte längre blir pålitligt. Fast de äldre borde fortsätta bli testade, åtminstone de som bor på särskilt boende.

Fast är du så sjuk att du inte kan andas så är nog virusreplikeringen i full gång. Vad gäller äldreboende så är det personalen som borde testas, inför varje pass.
Citera
2021-10-15, 11:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Israel har haft en klassisk två-månaders-våg av covid, där det sjunker med precis samma hastighet som det ökade.

Vågen är helt identisk med den i vintras. Totalt 58k registrerade fall i vågen i vintras, mot 52k fall hittills i den här vågen. Vågen är ungefär lika bred, och ungefär lika hög.

Det här har inget med boosters eller vaccinpass att göra. Man tar åt sig äran för ett naturfenomen.

Det borde vara svårt att göra en rättvisande jämförelse då Deltan (som inte var tongivande i våras) är betydligt mer smittsam. Därutöver har Israel inte haft någon lockdown under den senaste vågen utan samhället har i stort sett varit öppet (i vart fall för vaccinerade). Det finns också ett tydligt samband i och med att smittan började dippa 2 veckor efter att boosterdosen började administreras.
Citera
2021-10-15, 11:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tror också det är riskgrupperna, vaccinet är ju inte hundra procent.
Det har kommit en studie från Kanada som är mycket intressant. Här har man inte inkluderat de gamla och de i riskgrupper och den är genomförd när deltavarianten härjade som värst. Imponerande siffror över 90% nästan för mRNA-vaccinerna:

https://pbs.twimg.com/media/FBgNLCmWUAEjr4_?format=jpg&name=900x900

Chise
@sailorrooscout
An analysis of ~250,000 in Canada found two doses of any of the three COVID-19 vaccines (Moderna, Pfizer, AstraZeneca) led to strong protection from infection, hospitalization, AND death -even against Delta- REGARDLESS of the vaccination combination and showed NO signs of waning.
https://twitter.com/sailorrooscout/status/1447921594064674817?s=20

De som skiljer Kanada från Israel är att man har haft längre period mellan doserna som vi i Sverige ungefär.

Jag tror därför att hela diskussionen om avtagande effekt och tredje dos är överdriven. Två doser ger ett fullgott skydd för nästan alla. En tredje dos ger dock ett betydligt bättre skydd flera gånger starkare vad man ser. Det ger även vaccination hos de med genomgången sjukdom också som inte behöver oroa sig.

Tvärtom i Iran där man har en mycket låg vaccinationstäckning och som trots våg på våg inte ser tecken på immunisering ens hos enskilda familjer:

Detailed reconstruction of the Iranian COVID-19 epidemic reveals high attack rates of SARS-CoV-2 in several provinces

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1.full.pdf
Citera
2021-10-15, 11:45
Medlem
Citat:
Jag tror de flesta som ligger på IVA har legat på intermediär IVA först, så de är nog testade.

Känner du till om samhället avråder någon grupp från vaccin pga medicinska skäl? I så fall vilka diagnoser och hur många individer är det man talar om i Sverige?
Citera
2021-10-15, 11:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu skrev jag faktiskt 5 miljarder, men det kan väl hända den bäste att några nollor tappas bort. Dock gällde diskussionen hur mycket pengar vissa företag tjänar på den här huvudlösa vaccinationskampanjen, inte vad den eventuellt kostar svenska skattebetalare.
Det påstods att läkemedelsjättarna skulle tjäna mer pengar på att det inte massvaccinerades, vilket naturligtvis inte stämmer.

Sedan skall Astra-Zeneca ha en eloge för att de levererade sitt vaccin till självkostnadspris, men vad hände? Jo, det togs ganska snart ur bruk i många länder, och jag vågar gissa att detta grundar sig mer på politik än att deras vaccin skulle vara så värst mycket mer skadligt än mRNA-varianterna...

Citat:
Tror jag med och nu är Curevac också bortsopade från banan. Undrar hur det kommer att gå för alla andra kommande vacciner? Kanske Pfizer genomför någon studie som visar att de vaccinen har bäst effekt om man först har tagit fem doser av Pfizers vaccin?
Tror jag också och det är de som jag tycker anti-vaxxarna skulle fokusera på. De har skett rena sabotage mot inte bara AZ-vaccinerna utan även det ryska och de kinesiska.

Jo, det har ståt uttryckligen i officiella dokument från USA att man måste bekämpa vaccindiplomatin med alla medel.

Och varför inte Sputnik V är godkänt i Europa är nog för att det då inte kan användas för att få ett vaccinpass. Problem solved i mångt och mycket.

Vaccinskeptikerna hade gjort lite nytta då.
Citera
2021-10-15, 11:51
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Astras vaccin kostar ca 30kr. Pfizers ca 150 per dos. Om du tycker det är enorma summor, vet du vad en intensivvårdsplats kostar per dygn? Ett vaccin kostar mindre än två stora starka och folk gnäller ändå.

150 gånger 5 miljarder det är fina pengar det. Det är ca halva Sveriges statsbudget.
Citera
2021-10-15, 11:54
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
150 gånger 5 miljarder det är fina pengar det. Det är ca halva Sveriges statsbudget.

Nej.
Citera
2021-10-15, 11:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tror jag också och det är de som jag tycker anti-vaxxarna skulle fokusera på. De har skett rena sabotage mot inte bara AZ-vaccinerna utan även det ryska och de kinesiska.

Jo, det har ståt uttryckligen i officiella dokument från USA att man måste bekämpa vaccindiplomatin med alla medel.

Och varför inte Sputnik V är godkänt i Europa är nog för att det då inte kan användas för att få ett vaccinpass. Problem solved i mångt och mycket.

Vaccinskeptikerna hade gjort lite nytta då.
Kul att vi kan vara överens om något. Skulle inte förvåna mig om kines-vaccinen rent av ger bättre skydd än mRNA-vaccinen, då de tydligen använder sig av inaktiverat virus (med reservation för att jag eventuellt förstått det fel). Mer balanserade kritiker av spikproteinvaccinen hävdar ju att just själva metoden och det immunsvar den ger i sig är ett problem om man vill ha ett vaccin som inte är upplagt för genombrotsinfektioner när nya mutationer uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in