2021-10-14, 12:18
Medlem
Arbersgivaren har ett stort ansvar här med ständig personalbrist och samtidig överbeläggning, vad jag hört.
Citera
2021-10-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Alla kolegors vittnesmål av berättelse från patienterna som stöd bevis , vittnen till deras berättelse gör nog att han blir dömd i tingsrätten tror jag. Och friad i hovrätten garanterat eftersom det inte finns något direkt vittne och tekniskbevisning (vad vi vet nu).

Jag tror han fälls i båda instanser. Med den nya sexualbrottslagstiftningen behövs inte tekniska bevis för en fällande dom. Minns den sk kulturprofilen Jean-Claude Arnault, där dömde tingsrätten honom till fängelse för ett sju år gammalt brott och hovrätten dömde även för ännu en våldtäkt och höjde straffet till 2 och 1 halvt års fängelse. Detta med hjälp av offrets trovärdiga berättelse och stödbevisning i form av vittnesmål från vänner som fått händelserna återberättade samt journalanteckningar från vården.

I J*ns fall kan det ev även finnas DNA-bevisning, men det återstår att se. Jag undrar ifall den förlängda utredningstiden från fredag till tisdag berodde på att åklagaren väntade på DNA-analysen? Tiden som gått från gripandet kan tyda på det.
Citera
2021-10-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Jag tror han fälls i båda instanser. Med den nya sexualbrottslagstiftningen behövs inte tekniska bevis för en fällande dom. Minns den sk kulturprofilen Jean-Claude Arnault, där dömde tingsrätten honom till fängelse för ett sju år gammalt brott och hovrätten dömde även för ännu en våldtäkt och höjde straffet till 2 och 1 halvt års fängelse. Detta med hjälp av offrets trovärdiga berättelse och stödbevisning i form av vittnesmål från vänner som fått händelserna återberättade samt journalanteckningar från vården.

I J*ns fall kan det ev även finnas DNA-bevisning, men det återstår att se. Jag undrar ifall den förlängda utredningstiden från fredag till tisdag berodde på att åklagaren väntade på DNA-analysen? Tiden som gått från gripandet kan tyda på det.

Det finns ju flera fall som dömts utan dna. Precis som du säger så en trovärdig berättelse från BO (eller som i dessa fall brottsoffren), stödbevisning av att I närtid till händelsen berättat för någon vad som hänt samt avsaknad av trovärdigt alternativscenario från MGM. Det räcker mycket långt.

Finns det tex ett modus som upprepats styrks bevisningen än mer. Så OM dessa patienter berättar liknande berättelser utan att känna vara dra eller träffat varandra, att (det vet man ju) berättat för personal och OM MGM inte har någon alternativ berättelse utan "bara" nekar. Ja då kan det hålla till dom. Av stämningen verkar MGM påstått det gått detaljerade rykten på avdeöningen - eftersom åklagaren kallar flera personal för att vittna om motsatsen. Det skulle kunna tyda på likartade berättelser på detaljnivå från BO. Och OM det är så då är det rejäl uppförsbacke

Men många OM som är ren spekulation utifrån informationen i tråden.
Citera
2021-10-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eric99
Arbetsgivaren har ett ansvar här, ständig överbeläggning och samtidig personalbrist, vad jag hört.

Stämmer. (enligt Gefle dagblad) Men det förklarar inte varför J*hn kommer tillbaka till arbetsplatsen efter att varit avstängd. Och blivit tillsagd att alltid ha en kollega med när han ska ge patienter injektion. Varför han då inte följer de regler för hans eget bästa för att ha Ryggen fri? Oförklarligt misstänksamt tycker jag.
Citera
2021-10-15, 10:45
Medlem
Fupen är sekretessbelagd.
Citera
2021-10-15, 11:12
Medlem
En oskyldig får hela sitt liv förstört och även hans familj, bara för att han var på fel plats vid fel tillfälle. Och bara på falsk angivelse utan teknisk bevisning.
Känns otroligt rättsosäkert.
Citera
2021-10-15, 12:13
Medlem
Citat:
En oskyldig får hela sitt liv förstört och även hans familj, bara för att han var på fel plats vid fel tillfälle. Och bara på falsk angivelse utan teknisk bevisning.
Känns otroligt rättsosäkert.

Hur vet du det är en falsk angivelse? Känner du MGM eller BO?
Och himla otur ja om han TVÅ gånger på ett halvår varit på fel plats vid fel tillfälle?

Oavsett bevisningens typ har åklagaren bedömt hen kan få en fällande dom med den bevisning som finns. Det betyder INTE det garanterat blir en fällande dom. Men det betyder att det finns mer än ord mot ord.
Citera
2021-10-15, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz
Fupen är sekretessbelagd.

Provade du få ut via polisen eller domstolen? Polisen brukar vara mycket snabbare på att hävda sekretess än domstolen. Så ibland kan det vara tvärnot hos polisen men att få ut maskad version av domstolen. Men kanske är domstolen du provade hos?
Citera
2021-10-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Hur vet du det är en falsk angivelse? Känner du MGM eller BO?
Och himla otur ja om han TVÅ gånger på ett halvår varit på fel plats vid fel tillfälle?

Oavsett bevisningens typ har åklagaren bedömt hen kan få en fällande dom med den bevisning som finns. Det betyder INTE det garanterat blir en fällande dom. Men det betyder att det finns mer än ord mot ord.

Känner MGM mycket väl, ett vidrigt brott som MGM aldrig skulle göra. Ett av BO har gjort sig skyldig till falsk angivelse förut enl. säkra källor. Lär bli skadestånd sen.
Citera
2021-10-15, 14:23
Medlem
Citat:
Känner MGM mycket väl, ett vidrigt brott som MGM aldrig skulle göra. Ett av BO har gjort sig skyldig till falsk angivelse förut enl. säkra källor. Lär bli skadestånd sen.

Jag vet också vem MGM är ok jag har i hela tråden skrivit att jag är mycket tveksam till anklagelserna. Dock så står jag helt frågande hur man ens vågar gå in ensam till kvinnlig patient efter att hon tidigare anmält honom och gjort han avstängd. Personligen hade jag inte ens viljat jobba kvar om jag blivit anklagad för detta.
Citera
2021-10-15, 14:56
Medlem
Citat:

Ja blir mgm friad blir det ju absolut skadestånd då han suttit frihetsberövad.

Men att man känner en person väl är tyvärr inget bevis för att hen aldrig skulle göra ditt eller datt. Den minan har många gått på.

Så är det din enda källa, att du känner mgm om att ett av BO har varit anklagad för falsk tillvitelse, då är det bara din egna tro som jag ser det. Den kan vara rätt - eller fel. Men gjort sig skyldig till falsk tillvitelse - då menar du personen är dömd för det?
Citera
2021-10-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Provade du få ut via polisen eller domstolen? Polisen brukar vara mycket snabbare på att hävda sekretess än domstolen. Så ibland kan det vara tvärnot hos polisen men att få ut maskad version av domstolen. Men kanske är domstolen du provade hos?

Jag försökte via TR. Vill inte gå via polis men är nog sekretess där också. Sekretess är rätt för det är patienter som BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in