2021-10-15, 09:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi som gillar Bitcoin behöver inte reda ut det, vi vet vad som händer med priset när utbudet minskar och efterfrågan ökar.
Om du tittar på de olika svar jag fått så borde du inse att det finns vissa motsägelser i dem.
Citera
2021-10-15, 09:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hajar! Har inte investerat själv tyvärr så är inte så insatt men tänkte om själva bitcoin som egentligen inte finns fysiskt? Rätta mig om jag har fel.
Men att det då kan tappa allt värde? Kanske om skaparn eller de med mest mängd bara säljer av eller hur man nu gör.

Eller är det rock solid?

Fundera på hur mycket fysiskt FANG bolagen sysslar med. Kan Bitcoin försvinna för att det inte är fysiskt så kan hela internet försvinna... Swish, VISA, ditt bankkonto, är det mer fysiskt?

Bitcoin är fysiskt, det är atomer i en viss ordning som representerar ettor och nollor precis som andra atomer i en helt annan ordning representerar det vi kallar guld.

Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Venezuela är väldigt missnöjda med deras bitcoin, så de kommer troligtvis försvinna ganska omgående
Länka gärna? Är genuint intresserad av detaljerna kring detta påstående.
Citera
2021-10-15, 09:45
Medlem
Citat:
Samt alla som inte är rika men ändå upptäckt Bitcoin innan den drar i väg på riktigt. Tex ett av världens fattigaste land El Salvador...och alla andra fattiga länder där folk köper på sig Bitcoin för att fly sin egen valuta...

Bitcoin är folkets finansiella revolution mot bankernas säger alla. Har man basal kunskap kring dessa frågor, så förstår jag inte hur man kan se det annorlunda. Bankerna tappar sitt monopol kring pengar, det är ju precis det den svage vill.
"Folkets" revolution? Inte en chans. Bankerna tjänar pengar på transaktioner och räntor, i vilken valuta eller form detta sker är totalt oväsentligt. De förlorar inte sin makt så länge de är en del av motorn i ägandeöverföringen som sker via den Keynesiansk nationalekonomin.

BTC är likt vilken FIAT-valuta som helst ett "värde" som upprätthålls av folkets tro på den. Det finns alltså inget reellt värde. Vilket innebär att BTC, precis som vilken luftvaluta som helst, kommer användas av överklassen för att köpa upp fysiskt ägande från arbetarklassen; aktier, skog, åkermark, fastigheter osv och de betalar med luft, precis som idag.

Jag förstår mycket väl den glöd och passion som uppkommer vid tanken på en folklig finansiell revolution, men slutresultatet blir som vanligt; Folket förlorar och makten vinner.
Citera
2021-10-15, 09:50
Medlem
Citat:
Fundera på hur mycket fysiskt FANG bolagen sysslar med. Kan Bitcoin försvinna för att det inte är fysiskt så kan hela internet försvinna... Swish, VISA, ditt bankkonto, är det mer fysiskt?

Bitcoin är fysiskt, det är atomer i en viss ordning som representerar ettor och nollor precis som andra atomer i en helt annan ordning representerar det vi kallar guld.

Länka gärna? Är genuint intresserad av detaljerna kring detta påstående.

Tack för bra förklaring.
Citera
2021-10-15, 10:15
Medlem
Citat:
På kort tidshoriont så kommer du alltid hitta säljare förstås, men frågan är inte om det finns en eller flera säljare. Frågan är hur många Bitcoin det finns på säljmarknaden och hur många köpare du har.

Talar vi om makroperspektivet så kommer utbudet, antalet Bitcoin på säljmarknaden, att minska och du vet mycket väl vad detta gör för priset. Det är det vi sett nu när tusentals och åter tusentals Bitcoin köpts upp av de stora börsbolagen samtidigt som alla fram minade coins också läggs på hodl enligt analyser, och priset har gått från 10k till 60k på 12 månader.

Så du menar att det är svårt att få tag på guld idag? Knappast. Det kommer alltid vara enkelt att köpa alla tillgångar. Priset balanseras ju. Det är som att säga att det inte kommer finnas hus att köpa för alla vill behålla. Det kommer alltid finnas folk som tar hem sina vinster i alla tider.
Citera
2021-10-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Franska revolutionen vanns av samma krafter som idag sitter på de högsta finansiella instituten i världen. Bankväsendets uppkomst är ett utav de resultat som franska revolutionen förde med sig, folket bytte en totalitär makt mot en annan. Folket vann inte, folket användes till att göra grovjobbet åt andra. Lättlurade människor som går igång på uppvigling och "kamp". Samma fenomen har upprepats otaliga gånger under de senaste 200 åren. BTC ser jag inte som något folkligt utan som en upprepning av sagda fenomen, fast denna gång i digital form. De vinnande ur den eventuella finansiella striden kommer vara överklassen, oavsett hur det går och folket blir förlorarna.

Den enda gången i världshistorien som ett land lyckats få folket som vinnare ur en revolution är skapandet av USA och dess konstitution. Vilken tyvärr nu mer eller mindre är satt ur spel. Men det är en annan diskussion.

Missförstå mig inte, jag har inget emot BTC, men samtidigt så ser jag det som en upprepning av historien. "Vi" som folk kommer inte att gå vinnande ur detta finansiella krig, oavsett vem som vinner.

Om man nu ska gå efter din teori så kommer bankerna isf göra allt för att bunkra upp all världens Bitcoin. Det är det enda sättet som jag kan se att dom vinner. Som nån annan nämnde här så kommer nog de flesta inte klara av att behålla sin Bitcoin, tillslut säljer de flesta för dom tycker dom gjort bra med vinst.

Du säger att Bitcoin är som FIAT, vilket inte stämmer. Det går att trycka obegränsat med FIAT, det går inte med Bitcoin.
Senast redigerad av david-taxi 2021-10-15 kl. 10:22.
Citera
2021-10-15, 10:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Så du menar att det är svårt att få tag på guld idag? Knappast. Det kommer alltid vara enkelt att köpa alla tillgångar. Priset balanseras ju. Det är som att säga att det inte kommer finnas hus att köpa för alla vill behålla. Det kommer alltid finnas folk som tar hem sina vinster i alla tider.

Nej, det var absolut inte alls det jag menade. Förstår inte hur du uppfattade det så.

Jag talar om enkel utbud och efterfrågan. Är du beredd att betala så kan allt köpas, medans om du är ute att köpa under marknadspris så är det betydligt svårare.

Utbudet av Bitcoin till försäljning i förhållande till efterfrågan kommer i framtiden driva upp priset på Bitcoin ordentligt. Det är det jag menar och jag har sagt att senaste årets prisökning är ett exempel på vad jag talar om.
Citera
2021-10-15, 10:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
tillslut säljer de flesta för dom tycker dom gjort bra med vinst.

I en värld, där värde inte mäts i SEK utan i Satoshis, vad betyder "bra med vinst" i det sammanhanget då?

Nej, vi är inte i den världen nu men är den verkligen så långt borta? 2 år? 5 år?
Citera
2021-10-15, 10:25
Medlem
Citat:
Nej, det var absolut inte alls det jag menade. Förstår inte hur du uppfattade det så.

Jag talar om enkel utbud och efterfrågan. Är du beredd att betala så kan allt köpas, medans om du är ute att köpa under marknadspris så är det betydligt svårare.

Utbudet av Bitcoin till försäljning i förhållande till efterfrågan kommer i framtiden driva upp priset på Bitcoin ordentligt. Det är det jag menar och jag har sagt att senaste årets prisökning är ett exempel på vad jag talar om.

Vadå under marknadspris? Bitcoin ligger på ca $60k idag, menar du att du kan köpa Bitcoin för $50k eller?

Takten som Bitcoin kommer öka i värde kommer att minska över tid. Bitcoin kommer sluta öka i samma takt ju högre marknadsvärdet blir. Så att Bitcoin skulle börja öka i värde i snabbare takt i framtiden låter helt orimligt. Vi snackar procentuellt, inte i USD.
Citera
2021-10-15, 10:27
Medlem
Citat:
I en värld, där värde inte mäts i SEK utan i Satoshis, vad betyder "bra med vinst" i det sammanhanget då?

Nej, vi är inte i den världen nu men är den verkligen så långt borta? 2 år? 5 år?

2-5 år är lite för naivt. Det tar förmodligen längre tid.
Citera
2021-10-15, 10:28
Medlem
Citat:
Om man nu ska gå efter din teori så kommer bankerna isf göra allt för att bunkra upp all världens Bitcoin. Det är det enda sättet som jag kan se att dom vinner. Som nån annan nämnde här så kommer nog de flesta inte klara av att behålla sin Bitcoin, tillslut säljer de flesta för dom tycker dom gjort bra med vinst.

Du säger att Bitcoin är som FIAT, vilket inte stämmer. Det går att trycka obegränsat med FIAT, det går inte med Bitcoin.
Vad är det som säger att de inte redan gör det?

Allt kan manipuleras, även BTC det är bara en tidsfråga. Inget digitalt system är vattentätt.
Citera
2021-10-15, 10:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vadå under marknadspris? Bitcoin ligger på ca $60k idag, menar du att du kan köpa Bitcoin för $50k eller?

Om du inte vet vad marknadspris är, så tror jag denna diskussion är över ditt huvud.
FYI marknadspriset är idag runt 60k. Den som tycker att Bitcoin är värt mindre än så, har svårt att hitta säljare som håller med hen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in