2021-10-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Men då är det väl bara att applicera detta som minnesorden över Krister Peterssons karriär, som han helt frivilligt valde att spola ner i toaletten:

Kan ha blivit fel i anteckningarna pga missförstånd eller minnesfel?”

Som påpekats: den före detta polisen PH, då säkerhetsnisse på Skandia, jobbade häcken av sig för att nita SE.

Det gick åt helvete.

För det fanns inget på SE.

Inte då, inte nu, inte i framtiden.

Lev med det.

Jag har INGA problem med att SE eventuellt är oskyldig. Snarare verkar det vara flera här som blir oerhört upprörda av tanken på att folk tror annorlunda.
Citera
2021-10-15, 08:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Både för polisen och SE som vet att hon/han sett fel och att mördaren hade mörkblå täckjacka?

De tog ju inte namnen på vittnena. Polisen var uppenbarligen inte intresserad.
Vallin, Rytterstål, Glantz talar om ointresse och polisen tog inte deras namn.
Leif L., Jan A. togs inte heller på namn.

Så där och då verkade det inte alls så viktigt som du vill försöka påstå här.
Citera
2021-10-15, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
*tramsflagga*
Ja, med SE-logiken så ser vi här att Ljubisa ljuger som en häst travar! Tygrock eller jacka.. grå eller grön?!
Han fick åtminstone till könet på denna viktiga person!
Vem vill Ljubisa dölja?!

Haha, vad är tramsflagga? Jag återgav bara exakt vad LN själv sa vid de två första förhören. Och vad har detta med SE att göra?

Den som tramsar är möjligen du. Försök att resonera med ett par mer objektiva glasögon på skallen, istället för att kontinuerligt ha dem i senilsnören runt halsen. Jag tror du vinner på det i längden.
Citera
2021-10-15, 09:02
Medlem
Citat:

Fast vittnesutsagor kan inte tas som att man läser en bok. Det förekommer ju många missförstånd och minnesfel. Är det inte så?
Senast redigerad av Makarov.24 2021-10-15 kl. 09:09.
Citera
2021-10-15, 09:03
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:

Hur fan kunde SE gissa det när han, som mördare, var ute på sin löprunda?
Citera
2021-10-15, 09:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Nej det var först dagen efter som intresset verkar ha tagit fart, "de ringer från alla håll" och inte minst SE själv ringde åt alla håll. På mordkvällen gick han och tog sig en kopp kaffe och åkte hem.
Citera
2021-10-15, 09:17
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej det var först dagen efter som intresset verkar ha tagit fart, "de ringer från alla håll" och inte minst SE själv ringde åt alla håll. På mordkvällen gick han och tog sig en kopp kaffe och åkte hem.

Och därför är han mördare?

Utan vapen eller motiv och med ett rätt säkert alibi (stämpeluret som åklagaren ljög om)?

SE skrevs av efter en vansinnig och integritetskränkande internutredning på Skandia samt en fläckfri polisutredning av Ström.

Case closed.
Citera
2021-10-15, 09:19
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ett inte helt ointressant scenario. Men problemet här blir ju korvgubben LN's beskrivning av mannen, som minst sagt spretar:

- 860301: 40-45 år, ca 180cm lång, kraftigt byggd/fetlagd och grov, var iklädd gråaktig sliten tygrock som räckte ner till knähöjd. LN fick intrycket att mannen hade dålig smak. LN fick intrycket av att mannen var nordbo, ej utlänning, detta då håret var ljust melerat.

- 860324: 30-40 år, ca 180cm lång, kraftigt byggd. Ej tjock. Mannen var ljushårig. Typisk svensk. Mannen var iklädd en grå eller grön jacka som nästan gick till knäna. Han tror att jackan var försedd med luva. Mannen hade jackan uppknäppt. Mannen gick klumpigt. Mannen var ovårdad.

Sedan beskriver han mannen ytterligare lite annorlunda i tings- och hovrätt 1989.

Mannen som LN beskriver tror jag inte har med mordet att göra . Jag tror det såg ut så här när de passerade kiosken:

https://i.imgur.com/SrTCxqP.jpg

GM som går ute vid trottoarkanten på lite avstånd till LOP . LOP med 2 okända män som går ramför framför och en bakom passerar kiosken på den upplysta framsidan. GM som passerar kiosken på baksidan kan NF aldrig se.
Citera
2021-10-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag tycker man ska vara öppensinnad kring att förloppet faktiskt kan ha sett ut enligt nedan, det känns (från min vy) troligare, om man ska få det till att SE är GM. Men, det är bara spekulation. Och jag vill vara tydlig med att jag själv har mina tvivel om SE.

- SE ser LOP utanför biografen omkring 21. Kanske hör han dem samtala om filmen rent av.
- Tillbaka på kontoret bläddrar han i tidningar ang biografens filmvisningar. Inte omöjligt att han räknar fel när filmen ska sluta, alternativt ser en annons där filmen börjar 21, etc.
- SE utgår ifrån att filmen ska sluts vid 23, eller strax därefter.
- Han beger sig via baksidan till biografen ca 22:35
- Han stryker omkring utanför eller i närheten av biografen fram till 23, han ser inte LOP
- Omkring 23:05 till 23:10 blir han desperat och spejar in i foajén, det är i det närmaste folktomt, de enda som släntrar ut är de unga kvinnorna Storhök/Korhonen (vilka iakttar en mansperson, som man i ärlighetens namn kan tro är just SE, man behöver inte pressa särskilt hårt för att signalementet ska stämma på honom, Korhonen säger sommaren 2010 att hon är säker på att det var SE hon såg, men det kan man bortse ifrån egentligen)
- När Korhonen och Storhök går ut från biografen utgår nu SE ifrån att han missat LOP, att de redan lämnat biografen (filmen kanske slutade tidigare än han förstått, alternativt tror han att LOP gått ut via någon baksida/personalingång eller dylikt, blivit hämtade), eftersom han inte ser fler personer komma ut från någon salong bestämmer han sig för att återvända till Skandia, klockan är då ca 23:10 till 23:12 (alltså just innan folk börjar strömma ut från BM's salong).
- Stig är tillbaka på sitt rum ca 23:17, han släcker och låser, tar trappan ner och stämplar ut 23:19
- Han byter några korta fraser i steget med väktarna, kanske stannar till ända upp till 30-45 sekunder, att väktaren HO 13 veckor senare höftar med att samtalet varade i "ett par minuter", är inget konstigt.
- När han kommer ut på Sveavägen kikar han åt båda håll. Ser LOP stå borta vis Sari, alternativt vara på väg att ställa sig vid skyltfönstret. Han är osäker på om han verkligen ser rätt, även om han tycker sig känna igen deras karaktäristiska utseenden/profiler.
- Han ställer sig vid norra annonspelaren och blir varse att det faktiskt är LOP. När de börjar röra sig söder ut slår han dem följe på ett avstånd av 5-10 meter (blir sedd av NF)
- SE ser plötsligt vittnet AB ta ett steg ut från husfasaden, svaja/lufsa ett antal meter bakom LOP, för att AB inte ska notera honom, går han ut mot trottoarens ytterkant, och hinner på det viset obemärkt ikapp LOP, han väntar på dem vid södra annonspelaren intill Dekorima (placerad på dess västra sida).
- När LOP passerar annonspelaren sneddar han in och slår LOP följe (vittnet AB ser detta, de går nu så nära varandra att AB får uppfattningen att de är ett sällskap)

Jag vet inte om jag tror på detta. Men jag tycker att det är fullt möjligt. Jag har även för mig (men vill inte hugga det i sten), att det i någon tidning stod (eller om det var på någon affisch) att föreställningen BM började 21, och inte 21:15 (men detta kan jag ha fått om bakfoten). SE kan ha missuppfattat filmens början i stundens allvar, rört ihop det, därför lämnar han biografen innan LOP har kommit ut, eftersom det är rätt öde där inne och utanför.

Ser detta som ett av de mest sannolika scenarion med SE som GM. Om SE har varit vid grand vid bions slut måste man kunna förklara varför han inte slår till där och istället vänder tillbaks till Skandia för att slå till senare.

Det finns väl tre huvudhypoteser som kan besvara detta moment.

1: Han ser dem vid Grand, ångrar sig och ger upp planerna på mordet. Går tillbaks till Skandia osv. Men när han sedan stöter på dem igen, slår han till ändå

2: Han ser dem vid Grand, behåller grundinställningen att han ska mörda OP, men ändrar plan.

3: Tar fel på tiden och ser dem inte vid Grand, ger upp o.s.v. som du beskriver.

Alla tre hypoteser är väl möjliga men jag håller nog nr. 2 som mest trolig.

Sen är din idé om hur det går till när han kommer ut på gatan också en god hypotes som förklarar Tensonmannen. Där ser väl jag det som mer sannolikt att han medvetet försöker söka upp LOP norrut (som följd av grandhypotes 2 ovan), men din hypotes fungerar också.
Citera
2021-10-15, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Mannen som LN beskriver tror jag inte har med mordet att göra . Jag tror det såg ut så här när de passerade kiosken:

https://i.imgur.com/SrTCxqP.jpg

GM som går ute vid trottoarkanten på lite avstånd till LOP . LOP med 2 okända män som går ramför framför och en bakom passerar kiosken på den upplysta framsidan. GM som passerar kiosken på baksidan kan NF aldrig se.

Jag tror du kan ha rätt. Har GM följt efter LOP från (eller omkring Grand) kan han mycket väl ha gått vid trottoarkanten, sneddat över Sveavägen några meter innan kiosken, eller bakom den. På det viset hinner han ju före LOP, följt dem med blicken på andra sidan. När han ser dem gå över gatan, kan han ha ställt sig vid annonspelaren, eller varför inte inne på Adolf Fredrik Kyrkogatan nära Sari.
Citera
2021-10-15, 09:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Och därför är han mördare?

Utan vapen eller motiv och med ett rätt säkert alibi (stämpeluret som åklagaren ljög om)?

SE skrevs av efter en vansinnig och integritetskränkande internutredning på Skandia samt en fläckfri polisutredning av Ström.

Case closed.
Det sista kan jag hålla med om.

Men något alibi har han ju inte, LGWP resonerade på sitt sedvanligt kloka sätt våren 2018:

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

https://www.expressen.se/nyheter/gw-forsta-signalementet-stammer-bra-pa-stig-engstrom/

"– Jag tycker att det de håller på med är fullt legitimt, men jag har svårt att tro att man kommer kunna leda det här i bevis. Om han hade varit vid liv hade det varit annorlunda, för då hade du haft någon att prata med. "

Men när åklagaren inte hade något mordvapen att visa upp, trots att GW själv flaggat för att det kunde bli svårt, blev han tvärförbannad och hävdade att det fanns ett alibi. Utan att någon ny information i den vägen tillkommit sedan 2018.
Citera
2021-10-15, 09:46
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Genom iakttagelsen av LJ är det konstaterat att han var vid mordplatsen, men du vill ju även vrida bort den iakttagelsen, så i ditt fall behöver du inte ens mena att SE var på mordplatsen?

Men det handlar om:
1. Hur kunde ens SE fiska upp Palme? Tur, taktik eller vetskap (genom annan?) vart Palme befann sig minut för minut?
2. Han ljög om tunnelbanan(som låg söderut och vänster), men tog alltså enligt teorin höger/norrut.
Väktarna missade detta och har ingen uppgift om vart SE "svängde" när han gick ut.
Frågan är hur detta går ihop?
Vart är Fauzzi i allt detta? och är SE Fauzzis man, med Tensonjacka?

Vad är din agenda egentligen? Menar du att om dessa frågor inte kan besvaras så har SE alibi? Om SE kommer ut på Sveavägen 23.20.45 eller tidigare så talar mycket för att han är skyldig. Det är fakta, eftersom han då teoretiskt hinner. Det du skriver är bara hypotetiska resonemang som vi ska ha förväntas ha ett svar på, jag är förvånad? Vad har hänt med alla argument som du så storartat hävdade i överlägsen "Tommy Körberg"-stil förut? Fullständigt krossade är dom om vi vänder tillbaka några blad. Du är en devalverad SE-förnekare helt enkelt, precis som personerna i Wall-bloggen.

Det vi försökt säga under en lång tid med stöd av fakta, är att det finns en massa saker som är märkliga kring SE och som inte kan besvaras, det kan du väl inte ens du blunda för? KP säger ju själv typ att vi måste få veta om SE kan styrka det han säger eller om det ligger något annat bakom. Därav är han skäligen misstänkt. Vilket naturligtvis stämmer. Vi hävdar inte, och kan inte ge bevis för att SE är skyldig. Det kan ingen.

Du kan släppa dessa funderingar nu och kanske vore det bra om du stället för en gångs skull börjar fundera på hur du själv skulle agerat i egenskap av åklagare med det fakta som finns i utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in