Citat:
Ursprungligen postat av
papperslapp2021
Jag tycker man ska vara öppensinnad kring att förloppet faktiskt kan ha sett ut enligt nedan, det känns (från min vy) troligare, om man ska få det till att SE är GM. Men, det är bara spekulation. Och jag vill vara tydlig med att jag själv har mina tvivel om SE.
- SE ser LOP utanför biografen omkring 21. Kanske hör han dem samtala om filmen rent av.
- Tillbaka på kontoret bläddrar han i tidningar ang biografens filmvisningar. Inte omöjligt att han räknar fel när filmen ska sluta, alternativt ser en annons där filmen börjar 21, etc.
- SE utgår ifrån att filmen ska sluts vid 23, eller strax därefter.
- Han beger sig via baksidan till biografen ca 22:35
- Han stryker omkring utanför eller i närheten av biografen fram till 23, han ser inte LOP
- Omkring 23:05 till 23:10 blir han desperat och spejar in i foajén, det är i det närmaste folktomt, de enda som släntrar ut är de unga kvinnorna Storhök/Korhonen (vilka iakttar en mansperson, som man i ärlighetens namn kan tro är just SE, man behöver inte pressa särskilt hårt för att signalementet ska stämma på honom, Korhonen säger sommaren 2010 att hon är säker på att det var SE hon såg, men det kan man bortse ifrån egentligen)
- När Korhonen och Storhök går ut från biografen utgår nu SE ifrån att han missat LOP, att de redan lämnat biografen (filmen kanske slutade tidigare än han förstått, alternativt tror han att LOP gått ut via någon baksida/personalingång eller dylikt, blivit hämtade), eftersom han inte ser fler personer komma ut från någon salong bestämmer han sig för att återvända till Skandia, klockan är då ca 23:10 till 23:12 (alltså just innan folk börjar strömma ut från BM's salong).
- Stig är tillbaka på sitt rum ca 23:17, han släcker och låser, tar trappan ner och stämplar ut 23:19
- Han byter några korta fraser i steget med väktarna, kanske stannar till ända upp till 30-45 sekunder, att väktaren HO 13 veckor senare höftar med att samtalet varade i "ett par minuter", är inget konstigt.
- När han kommer ut på Sveavägen kikar han åt båda håll. Ser LOP stå borta vis Sari, alternativt vara på väg att ställa sig vid skyltfönstret. Han är osäker på om han verkligen ser rätt, även om han tycker sig känna igen deras karaktäristiska utseenden/profiler.
- Han ställer sig vid norra annonspelaren och blir varse att det faktiskt är LOP. När de börjar röra sig söder ut slår han dem följe på ett avstånd av 5-10 meter (blir sedd av NF)
- SE ser plötsligt vittnet AB ta ett steg ut från husfasaden, svaja/lufsa ett antal meter bakom LOP, för att AB inte ska notera honom, går han ut mot trottoarens ytterkant, och hinner på det viset obemärkt ikapp LOP, han väntar på dem vid södra annonspelaren intill Dekorima (placerad på dess västra sida).
- När LOP passerar annonspelaren sneddar han in och slår LOP följe (vittnet AB ser detta, de går nu så nära varandra att AB får uppfattningen att de är ett sällskap)
Jag vet inte om jag tror på detta. Men jag tycker att det är fullt möjligt. Jag har även för mig (men vill inte hugga det i sten), att det i någon tidning stod (eller om det var på någon affisch) att föreställningen BM började 21, och inte 21:15 (men detta kan jag ha fått om bakfoten). SE kan ha missuppfattat filmens början i stundens allvar, rört ihop det, därför lämnar han biografen innan LOP har kommit ut, eftersom det är rätt öde där inne och utanför.
Ser detta som ett av de mest sannolika scenarion med SE som GM. Om SE har varit vid grand vid bions slut måste man kunna förklara varför han inte slår till där och istället vänder tillbaks till Skandia för att slå till senare.
Det finns väl tre huvudhypoteser som kan besvara detta moment.
1: Han ser dem vid Grand, ångrar sig och ger upp planerna på mordet. Går tillbaks till Skandia osv. Men när han sedan stöter på dem igen, slår han till ändå
2: Han ser dem vid Grand, behåller grundinställningen att han ska mörda OP, men ändrar plan.
3: Tar fel på tiden och ser dem inte vid Grand, ger upp o.s.v. som du beskriver.
Alla tre hypoteser är väl möjliga men jag håller nog nr. 2 som mest trolig.
Sen är din idé om hur det går till när han kommer ut på gatan också en god hypotes som förklarar Tensonmannen. Där ser väl jag det som mer sannolikt att han medvetet försöker söka upp LOP norrut (som följd av grandhypotes 2 ovan), men din hypotes fungerar också.