2021-10-14, 21:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, skall lyssna på Palmemordet-podden sedan. Men tills vidare: Kan man inte tänka sig här i detta (Thomas Petterssons?) Grandscenario att SE ser att makarna Palme har börjat gå söderut på Sveavägen, och att han då kan utgå ifrån att de tänker promenera just den vägen hem? Om SE i det här läget (t.ex. vid bokhandeln nära Grand) kommer på idén att hämta en revolver på jobbet, eller helt enkelt stämpla ut innan han skjuter Palme, så är det väl alldeles rimligt för SE att tänka sig att han kommer att kunna hitta makarna Palme igen när han sedan kommer ut genom huvudentrén.

Och om de nu mot SE:s förmodan skulle ha avvikit från Sveavägen, och t.ex. tagit in på någon tvärgata, då kanske han kanske sökt upp dem och mordet hade kommit att ske där i stället (och man hade kanske även då kunnat tycka att det här var en otrolig slump). Eller också hade SE tappat bort dem här, och så hade det inte blivit något Palmemord den här kvällen. Kanske inte något Palmemord överhuvudtaget (en otrolig slump det också?).

Precis så, men han har ingen aning om vilken väg de ska promenera alls. Än mindre att de ska korsa vägen och titta i Saris skyltfönster...
Så det blir ändå till att "leta efter dom"... som vad vi vet inte behövde bli mycket till letande eftersom han lyckades av ren tur och slump springa rakt i famnen på dom.
Eller hur?

Och utifrån det känns ex. en CP, CA eller VG vid Grand mindre slumpmässiga då dessa INTE behövde stämpla ut, tala med väktare och sedan leta. (Av de kända mer namnen...)
Om de, där vid Grand, fick syn på Palme så kunde de följa honom.
Det kunde som sagt inte SE utan det är återigen tillbaka till slumpen och turen...?`

Vad gäller ditt "allmänna" inom Spoilern, så kan jag kommentera det senare. Och du får gärna utveckla.
Vad du nu vill mena som pekar emot att GM faktiskt följer eller INTE följer med hela vägen från Grand? Vad vet vid där?
Citera
2021-10-14, 21:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, eller enklare uttryckt: Var SE vid Grand? Jag börjar faktiskt själv luta alltmer åt att Thomas Petterssons Grand-teori är ganska vettig ändå. Det alternativet känns på något sätt ändå mer begripligt än det här rena impulsmords-scenariot som t.ex. Lars Larsson var inne på.

Var det 200 personer på filmen? Plus några eftersläntare från andra filmer. Ett antal personer vittnar om en Grandman. Om det är GM så har han stått utanför Grand i hyfsad belysning och stirrat där han passerats av 50? 75? 200 personer?

Varför skulle denne man visa sig i tidning och tv och säga att han inte varit på Grand? Hur går det ihop med teorin om den påhittade förväxlingen?

Det finns en enda anledning till att TP inte släpper Grand. Den anledningen stavas "rida på Mårten". Mårten som pekat ut en och annan som liknande mannen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-14 kl. 21:59.
Citera
2021-10-14, 21:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är väl ändå konstaterat att han har befunnit sig på mordplatsen. Eller har jag missat något?

Edit:
Ok, jag fattar. "hamnade just på mordplatsen" kanske hade varit en tydligare formulering. Då hade inte ens du kunnat missförstå.

Genom iakttagelsen av LJ är det konstaterat att han var vid mordplatsen, men du vill ju även vrida bort den iakttagelsen, så i ditt fall behöver du inte ens mena att SE var på mordplatsen?

Men det handlar om:
1. Hur kunde ens SE fiska upp Palme? Tur, taktik eller vetskap (genom annan?) vart Palme befann sig minut för minut?
2. Han ljög om tunnelbanan(som låg söderut och vänster), men tog alltså enligt teorin höger/norrut.
Väktarna missade detta och har ingen uppgift om vart SE "svängde" när han gick ut.
Frågan är hur detta går ihop?
Vart är Fauzzi i allt detta? och är SE Fauzzis man, med Tensonjacka?
Citera
2021-10-14, 22:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Genom iakttagelsen av LJ är det konstaterat att han var vid mordplatsen, men du vill ju även vrida bort den iakttagelsen, så i ditt fall behöver du inte ens mena att SE var på mordplatsen?
//
"SE:s iakttagelse av Lars J" är en gammal fix idé som det helt saknas objektivt stöd för i förundersökningen. Sedan finns det som jag har varit inne på i flera tidigare inlägg något helt annat som faktiskt binder SE till brottsplatsen. Men om du nu efter snart ett års käbblande i den här frågan ännu inte har kunnat ta till dig vad jag skriver, då är det nog ingen större idé att jag drar det för dig igen.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-14 kl. 22:09.
Citera
2021-10-14, 22:54
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Japp, vi kan också konstatera att när SE kom in värmen på Skandia så tog värmeskillnaden så hårt på honom så att han glömde att berätta vad som hänt dryga 5 min tidigare, dvs att han sett mördaren, pratat med LP, fått signalement från henne, jagat efter poliserna, hört ett vittne beskriva hans utstyrsel, samt blivit avvisad att lämna uppgifter. Dock fick han ju fram det viktigaste, att OP såg liten ut , poliserna var brysk mot LP, samt att han var hörd av polisen. Solklart minnesfel just då, men det gick till sig som tur var.

Sen kan vi ju också konstatera att det faktum att det SE berättar är stöpt i samma form som det som visas i media är helt i linje med hur andra vittnen agerar. Det har vi också fått lära oss.

Att han inte fick fram mer info i sitt första förhör om LJ beror på att den som tog emot samtalet inte fick med all info SE satt inne med. Tack då behöver vi inte fundera på det.

Den som sprang på åsen hade en vapenväska mindre än en necessär så det kan omöjligen vara SE.

Sen har vi det där med att han inte berättar nåt om vad som händer i övrigt på mordplatsen, chevamannen, JÅS, flickan som kräktes etc, men det är ju helt i linje med hur andra vittnen också gör. Dvs, om SE och ett oskyldigt vittne typ missat samma sak så innebär det att SE är oskyldig. Case closed. Naturligtvis har SG och AH tittat i backen och inte sett att SE hjälpte dom. Solklart.

TP och KP är fantasifarbröder och är inte på samma nivå som SE-förnekarna. Helt klart är det så. Förnekarna kan analysera det här och man kan inte annat än imponeras. Senaste PU drack kaffe och proppade i sig fikabröd. ”Skit i att kolla upp vad SE säger och sånt där, ta en bulle till istället Melander. Vi hittar på att SE är skäligen misstänkt”.

SE sköt Palme.

Han hade inget vapen eller motiv och han kommer med stor sannolikhet ut för sent på Sveavägen för att hinna fram till hörnan när mordet sker.

Det finns också ett antal personer som sett honom utföra mordet. Detta bör han som mördare veta.

Men efter en löprunda på stan så tar han sig iskallt tillbaka till arbetet i anslutning till mordplatsen i stället för att åka hem.

Han chansar på att inget vittne ska känna igen honom. Att ingen polis tycker att han stämmer in på mördarens signalement.

Trots antalet mordvittnen så är det heller ingen som pekar ut SE då han glatt frekventerar TV och tidningar.

Lås den här erbarmliga tråden av anständighetsskäl.
Citera
2021-10-14, 23:00
Medlem
När kom SE ut på gatan i förhållande till den norrut promenerande NF och de söderut promenerande makarna Palme?
Frågan är ställd till de som tror att SE är gm.
Citera
2021-10-14, 23:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
"SE:s iakttagelse av Lars J" är en gammal fix idé som det helt saknas objektivt stöd för i förundersökningen. Sedan finns det som jag har varit inne på i flera tidigare inlägg något helt annat som faktiskt binder SE till brottsplatsen. Men om du nu efter snart ett års käbblande i den här frågan ännu inte har kunnat ta till dig vad jag skriver, då är det nog ingen större idé att jag drar det för dig igen.

En fix idé? Det är snarare en sak som det FINNS stöd för i materialet.

SE berättar i förhör att han tittar in på Tunnelgatan en 30-40 sekunder efter skotten.

LJ beskriver i förhör att han befinner sig på Tunnelgatan, synlig på vänstra sidan av barackerna från Sveavägen sett, medan GM springer i andra halvan av trappen, d.v.s. en 30-40 sekunder efter skotten.

Det är två källor, oberoende av och ovetandes om varandra, som omnämner samma scen.

Även HO:s minnesbild att samtalet vid receptionen var "i ett par minuter" passar väl in i scenariot.
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-14 kl. 23:09.
Citera
2021-10-14, 23:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Grandmannen står kvar, som Mårten säger. Sen tror jag att han går efter på avstånd men sakta närmar sig. LN ser honom bakom LOP vid korvkiosken. Jag tror det kan vara så att Olof lagt märke till honom vid bokaffären och även att han gick efter när de närmade sig korvkiosken. Så att Olof styr promenaden över gatan. Finns vittnesmål från sjukhuset att det var Olof som ville gå över vägen. Men mannen korsar också, finns ett vittnesmål.

Sen kanske Olof initierar stoppet vid Sari för att få mannen passera. Eller så initierar Lisbet men Olof är den som gör stoppet kort för att mannen kanske också stannat upp. Färden fortsätter. Kan det ha varit en ouppmärksam Lisbet, en orolig Olof och en ångestfylld blivande mördare som vandrade?

De tre möter NF. Längre söderut står AB och hänger. AB är full. Nu måste det ske, vid Kungsgatan kan det vara för sent.

Är Tensonmannen fortfarande GM här i faggorna? Men hur kommer det sig i så fall att NF missar en närmast identisk herre, så när som på jackans längd, nämligen AB, strax innan om jag förstår dig rätt? Och hur kommer det sig att NF förväxlar AB med Tensonmannen efter skotten?
Citera
2021-10-14, 23:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det finns inte objektivt stöd för är att SE kopierat mördarens signalement från nyheterna och ljuger om att han sett en person i gränden. Finns noll stöd för det.

Och det beror på att signalementet han uppger stämmer 100% på en person vi vet fanns i gränden.

Känner du dig inte ensam i tråden i den här frågan? Anledningen till att vi inte "tar till" oss det du säger är att det inte är vettigt eller objektivt för fem öre. Vi förstår vad du säger, det är inte speciellt avancerat, vi håller bara inte med dig.
Citera
2021-10-14, 23:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
SE sköt Palme.

Han hade inget vapen eller motiv och han kommer med stor sannolikhet ut för sent på Sveavägen för att hinna fram till hörnan när mordet sker.

Det finns också ett antal personer som sett honom utföra mordet. Detta bör han som mördare veta.

Men efter en löprunda på stan så tar han sig iskallt tillbaka till arbetet i anslutning till mordplatsen i stället för att åka hem.

Han chansar på att inget vittne ska känna igen honom. Att ingen polis tycker att han stämmer in på mördarens signalement.

Trots antalet mordvittnen så är det heller ingen som pekar ut SE då han glatt frekventerar TV och tidningar.

Det är väl en sak att SE nog är den trolige gärningsmannen om man ser till de objektiva omständigheterna kring brottet. Men innebär det här verkligen automatiskt att det är rätt av staten att peka ut honom (när han nu är död, och dessutom med namn) som misstänkt mördare, det är väl här det blir mer tveksamt. Lite svårt har jag fortfarande att förstå att den här justitieombudsmannen Per Lennerbrant kunde komma undan så enkelt med att säga att det här var "godtagbart". Har ännu inte sett någon rättsexpert eller journalist som har kommenterat det här.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-14 kl. 23:24.
Citera
2021-10-14, 23:18
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
SE sköt Palme.

Lysande. Ytterligare starka faktabaserade argument får vi här. Var finns källor till detta eller är det underförstått att vi ska lita på ditt goda omdöme? Ytterligare en som lyckats runda SE. Man häpnar. Men då kan vi ju avskriva SE då. Var befann han sig på mordplatsen förresten, det har jag alltid undrat?

Om du tycker att du är för stor för denna tråd finns ju tråden om Mordet på Olof Palme (om den finns kvar). Säkert rätt forum för dig och där har dom nått riktigt långt.
Citera
2021-10-14, 23:37
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Lysande. Ytterligare starka faktabaserade argument får vi här. Var finns källor till detta eller är det underförstått att vi ska lita på ditt goda omdöme? Ytterligare en som lyckats runda SE. Man häpnar. Men då kan vi ju avskriva SE då. Var befann han sig på mordplatsen förresten, det har jag alltid undrat?

Om du tycker att du är för stor för denna tråd finns ju tråden om Mordet på Olof Palme (om den finns kvar). Säkert rätt forum för dig och där har dom nått riktigt långt.

Ja, SE avskrevs tidigt av spaningsledningen och detta av lätt insedda skäl. Ingenting pekade på att det var den publicitetshungrige grafikern som utfört mordet.

Om inte den bleksiktige åklagaren missuppfattat (eller ljugit om?) utstämplingen på Skandia - FÖRST stämpla, DÄREFTER prata några minuter med HO - så hade han nog också kommit jävligt långt runt SE.

Fakta är att SE kom ut på Sveavägen i just den tid han själv hävdar.

Fakta är att ingen av dem som såg mordet pekar ut SE som mördaren.

Den världsunikt hjärndöda teorin att en statsministermördare snabbt skulle exponera sig för vittnen så mycket som det gick för att förvilla dem är en skam för Sveriges åklagarväsende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in