Citat:
Men sluta.
Lagerljud hör man inne i bilen, brukar vara tydligt när man svänger och följer med belastningen. Sånt här är meningslöst att diskutera. Det är som jag säger.
Det som är intressant att diskutera är huruvida hjullager på bilar kan kollapsa till den grad att det sker olyckor. På lastbilar och släp kan trasiga hjullager orsaka både brand och låsta hjul.
Lagerljud hör man inne i bilen, brukar vara tydligt när man svänger och följer med belastningen. Sånt här är meningslöst att diskutera. Det är som jag säger.
Det som är intressant att diskutera är huruvida hjullager på bilar kan kollapsa till den grad att det sker olyckor. På lastbilar och släp kan trasiga hjullager orsaka både brand och låsta hjul.
Citat:
Det här är en vettig invändning.
Ja. Trasiga hjullager är ganska vanligt och olyckor på grund av trasiga hjullager (när det gäller personbil) är nog extremt ovanligt.
Tung bil med bra ljudisolering gör att det kan ha varit svårt att upptäcka. Lägg till att det är bepansrad version av RR, dvs hjullagret som gissningsvis är standard måste ta hand om ytterligare vikt.
Ja. Trasiga hjullager är ganska vanligt och olyckor på grund av trasiga hjullager (när det gäller personbil) är nog extremt ovanligt.
Tung bil med bra ljudisolering gör att det kan ha varit svårt att upptäcka. Lägg till att det är bepansrad version av RR, dvs hjullagret som gissningsvis är standard måste ta hand om ytterligare vikt.
Jag är inte helt övertygad om att det hörs in i kupén på just denna bil. Den är otroligt väl ljudisolerad, inte minst när det kommer till ljud från hjulhusen.
Möjligtvis är den här bilen lite för gammal, men i nyare RR finns till och med aktiv brusreducering. Har ingen aning om hur sånt funkar, om det reducerar bort även missljud. Men under alla omständigheter så är en Land Rover en väldigt tyst bil i standardutförande, så jag har svårt att tänka mig att den här specialbyggda bilen för fyra miljoner kronor skulle vara mindre ljudisolerad.
Så om du inte har jobbat som privatchaufför i Dubai ska du nog inte uttala dig så tvärsäkert om vilka ljud och missljud som hörs in i kupén på den här bilen.
Därmed inte sagt att det är ett hjullager som orsakat olyckan.