2021-10-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men sluta.
Lagerljud hör man inne i bilen, brukar vara tydligt när man svänger och följer med belastningen. Sånt här är meningslöst att diskutera. Det är som jag säger.

Det som är intressant att diskutera är huruvida hjullager på bilar kan kollapsa till den grad att det sker olyckor. På lastbilar och släp kan trasiga hjullager orsaka både brand och låsta hjul.

Citat:
Det här är en vettig invändning.

Ja. Trasiga hjullager är ganska vanligt och olyckor på grund av trasiga hjullager (när det gäller personbil) är nog extremt ovanligt.

Tung bil med bra ljudisolering gör att det kan ha varit svårt att upptäcka. Lägg till att det är bepansrad version av RR, dvs hjullagret som gissningsvis är standard måste ta hand om ytterligare vikt.

Jag är inte helt övertygad om att det hörs in i kupén på just denna bil. Den är otroligt väl ljudisolerad, inte minst när det kommer till ljud från hjulhusen.

Möjligtvis är den här bilen lite för gammal, men i nyare RR finns till och med aktiv brusreducering. Har ingen aning om hur sånt funkar, om det reducerar bort även missljud. Men under alla omständigheter så är en Land Rover en väldigt tyst bil i standardutförande, så jag har svårt att tänka mig att den här specialbyggda bilen för fyra miljoner kronor skulle vara mindre ljudisolerad.

Så om du inte har jobbat som privatchaufför i Dubai ska du nog inte uttala dig så tvärsäkert om vilka ljud och missljud som hörs in i kupén på den här bilen.

Därmed inte sagt att det är ett hjullager som orsakat olyckan.
Citera
2021-10-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Deras ålder okänd

David var "rolig skåning"

Enligt PK-media länk ovan

Andreas var 44 år, född 1977. Davids ålder var 36 år (även sett uppgift på 37 år)
Citera
2021-10-14, 15:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Jag är inte helt övertygad om att det hörs in i kupén på just denna bil. Den är otroligt väl ljudisolerad, inte minst när det kommer till ljud från hjulhusen.

Möjligtvis är den här bilen lite för gammal, men i nyare RR finns till och med aktiv brusreducering. Har ingen aning om hur sånt funkar, om det reducerar bort även missljud. Men under alla omständigheter så är en Land Rover en väldigt tyst bil i standardutförande, så jag har svårt att tänka mig att den här specialbyggda bilen för fyra miljoner kronor skulle vara mindre ljudisolerad.

Så om du inte har jobbat som privatchaufför i Dubai ska du nog inte uttala dig så tvärsäkert om vilka ljud och missljud som hörs in i kupén på den här bilen.

Därmed inte sagt att det är ett hjullager som orsakat olyckan.

Tack. Det var jag som tog upp hjullager som möjlig orsak till haveriet. Just därför att den tidigare generationen RR var så välisolerad att trasiga hjullager knappt hördes i kupén. Folk åkte runt med trasiga hjullager tills det var dags för service och där upptäcktes det.

Lägg sen till att det förmodligen är samma hjullager på Sentinel och vanlig RR.
Citera
2021-10-14, 16:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det här är en vettig invändning.

Ja. Trasiga hjullager är ganska vanligt och olyckor på grund av trasiga hjullager (när det gäller personbil) är nog extremt ovanligt.

Tung bil med bra ljudisolering gör att det kan ha varit svårt att upptäcka. Lägg till att det är bepansrad version av RR, dvs hjullagret som gissningsvis är standard måste ta hand om ytterligare vikt.
Fast så bra ljudisolering tror jag nog ändå inte att de har och på en sådan tung bil som dessutom körs tufft så borde översyn av bromsar ske vid varje service, nog borde en lager som inte mår prima upptäckas pga missljud och möjligen trögare rullande hjul/värmeöverföring.
Citera
2021-10-14, 17:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast så bra ljudisolering tror jag nog ändå inte att de har och på en sådan tung bil som dessutom körs tufft så borde översyn av bromsar ske vid varje service, nog borde en lager som inte mår prima upptäckas pga missljud och möjligen trögare rullande hjul/värmeöverföring.

Jag försöker inte övertyga någon. Jag säger bara vad jag tror.

Vi får se vad utredningen kommer fram till. Är det ett hjullager så kommer man garanterat att hitta det.
Citera
2021-10-14, 17:53
Medlem
HLM28100s avatar
Bilen besiktigas 2-3 veckor innan "olyckan".

Har rullar runt 7000 mil enligt någon här i tråden.

Svårt att tro ett hjullager skulle vara orsaken till detta. Polisen är mycket, men att man inte skulle uppmärksammat detta i så fall, har svårt att tro.

Fler teorier/gissningar.
Citera
2021-10-14, 17:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag försöker inte övertyga någon. Jag säger bara vad jag tror.

Vi får se vad utredningen kommer fram till. Är det ett hjullager så kommer man garanterat att hitta det.
Ja det lär man göra, både ett havererat hjullager och ett däck som exploderat bör man kunna reda ut.
Skall bli intressant att se vd man kommer fram till, frågan är om det får följder för taktik och hur man framför den här typen av fordon.
Citera
2021-10-14, 18:01
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Bilen besiktigas 2-3 veckor innan "olyckan".

Har rullar runt 7000 mil enligt någon här i tråden.

Svårt att tro ett hjullager skulle vara orsaken till detta. Polisen är mycket, men att man inte skulle uppmärksammat detta i så fall, har svårt att tro.

Fler teorier/gissningar.

Den hade rullat 7k när den köptes in enligt inlägg i tråden, sen byggdes den om till säk bil på Nilssons i ängelholm. När de bygger om dem så byter det ut mycket delar till kraftigare mer hållbara grejer. Det gör vi (jobbar på Volvocars) även på polisbilarna vi bygger.

Så det var en helt annan bil när den lämnade Nilssons
Citera
2021-10-14, 18:12
Medlem
448s avatar
Hjulager skär inte ihop , för mycket krafter inblandade.

Desutom hörs det när dom blir slitna.

Ett molande äckligt obehagligt ljud
Citera
2021-10-14, 18:39
Medlem
HLM28100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Den hade rullat 7k när den köptes in enligt inlägg i tråden, sen byggdes den om till säk bil på Nilssons i ängelholm. När de bygger om dem så byter det ut mycket delar till kraftigare mer hållbara grejer. Det gör vi (jobbar på Volvocars) även på polisbilarna vi bygger.

Tok! Den köptes ny av Polisen, fullt utrustad med allt i skyddsväg. Den har inte byggs om i Sverige eller köpts begagnad. Tror Du för en sekund att polisen köper in en begagnad bil som gått 7000 mil och låter bygga om denna. Man köpte 2 st av samma modell till Malmö.

Läs om tråden alla fakta om bilen finns.
Citera
2021-10-14, 19:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare

Bilen är byggd från början till skyddsbil precis som på på Volvos specialfabrik KDO* där radiobilarna och annat byggs.

*Knocked down operations typ

Nilsson bygger om bilar köpta från säljare.

För kunde dom köpa halvfabriksbilar iaf för o slippa riva ned allt
Citera
2021-10-14, 19:43
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Tok! Den köptes ny av Polisen, fullt utrustad med allt i skyddsväg. Den har inte byggs om i Sverige eller köpts begagnad. Tror Du för en sekund att polisen köper in en begagnad bil som gått 7000 mil och låter bygga om denna. Man köpte 2 st av samma modell till Malmö.

Läs om tråden alla fakta om bilen finns.

Som sagt, har läst tråden sporadiskt men har läst i ett inlägg för inte så många sidor tbx att den hade rullat 7k

Ber om ursäkt för detta och kommer vara mer nitisk 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in