2021-10-14, 17:09
Medlem
And64luns avatar
Knäppgök från Danmark som hamnat i Norge? Det är vad det handlar om! En riktig knäppgök!

Vad en sådan här människa har för åsikter är totalt ointressant.
Åsikterna har kommit till i samma hjärna som dådet? Samma gäller den andra dåren från Utøya.
Det blir inte bättre än så! Polisen har där på inte lyckats att stoppa dem.

Det primära är att ha en ide om att göra andra människor illa för att han själv kommit till korta, är missförstådd, utanför och inte fått den uppmärksamhet han själv tycker sig förtjäna.

Resten är enbart en konstruktion för att ha en fiktivt motiv som försvar som kan ge den uppmärksamhet som felaktigt har uteblivit. Att han inte skall betraktas som lika galen som de begångna handlingen och inre fantasier om sin egen betydelse.
Senast redigerad av And64lun 2021-10-14 kl. 17:16.
Citera
2021-10-14, 17:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Svensk polis är beväpnad.

Vi har 1 polismord under hela 2000-talet.

Den dagen samhället är hundra procent tryggt så kan polisen gå obeväpnade, fram tills den dagen ska de såklart ha fri tillgång till att använda sina vapen så att de kan skydda sig i en hotfull situation.
Har jag sagt något annat?

Jag säger att vi ska arbeta för att få ett samhälle där polisen kan vara obeväpnad. Det gör man inte genom att beväpna polisen.

Även om det behövs som i Sverige som läget är.

Men Norge bör fortsätta som de gör tycker jag. Obeväpnade poliser i vardagen.
Citera
2021-10-14, 17:10
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du svamlar fritt. Har du något belägg för att norsk polis gömt sig bakom en bil och "pangat i luften"?
Det står mellar raderna.
De skjuter ett varningskott.
Mannen dödar och skadar sedan folk med pilbåge och kniv inne i en butik, ute på gatan samt inne i bostäder.

Hur kan han göra det när polisen är på plats?
Jo, polisen satt och tryckte bakom bilen.
Citera
Medlem
lutefisks avatar
Citat:
Varför flytta de då när gärningsmannen gick till attack med en pilbåge? Har de glömt bort hur man använder sina vapen eller?

Det kommer vel helt an på situasjonen og omgivelsene, og det vet vi jo lite om akkurat nå. Var det f.eks rett utenfor Coop der mange andre mennesker (som ikke har fått med seg det som har hendt inne i butikken) går i gaten - så er det ikke bare å skyte løs. Politiet har sagt at situasjonen var uoversiktlig.
Citera
Medlem
Att polisen är utan vapen är ju som mjölkbonden inte skulle ha kossor. Svensk polis är ett skämt men Norge tar faan i mig priset. De kan köra över moppepojkar på cykelväg men de får bara ha handklovar i midjebältet.
Citera
2021-10-14, 17:11
Medlem
Att inte man flyr när man blir hotad av man med pilbåge beror på dels att man inte är beredd på hot. Och är man inte van vid hot "fryser" man lätt fast.

Jag tror inte själv att jag skulle klara det. Jag är helt enkelt för trögtänkt i vissa situationer även fast jag är snabb i mina rörelser.

Ropade han "Alahu Akbar"?? Eller är det bara en skröna?
Citera
2021-10-14, 17:11
Medlem
I TV4 sägs INTE ett ljud om islam, konvertit eller att han är muslim. Det ENDA de säger är att säkerhetspolisen meddelar att han har kopplingar till extremistiska organisationer.

Vänsterliberal hormedia förnekar sig inte som vanligt. Damage control är i full gång.
Citera
2021-10-14, 17:12
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Det står mellar raderna.
De skjuter ett varningskott.
Mannen dödar och skadar sedan folk med pilbåge och kniv inne i en butik, ute på gatan samt inne i bostäder.

Hur kan han göra det när polisen är på plats?
Jo, polisen satt och tryckte bakom bilen.
Du har missuppfattat det, tror jag, varningsskott sköts i samband med gripandet, inte innan.
Citera
2021-10-14, 17:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Svensk polis är beväpnad.

Vi har 1 polismord under hela 2000-talet.

Den dagen samhället är hundra procent tryggt så kan polisen gå obeväpnade, fram tills den dagen ska de såklart ha fri tillgång till att använda sina vapen så att de kan skydda sig i en hotfull situation.

Norsk polis har på undantag gått beväpnad som tillfälligt fram till 21 Juni i år, detta pga ökad hotbild sprunget ur just islamistisk extremism.

Nu, bara några månader efter man dragit in beväpning, sker just ett misstänkt terrordåd med dödsoffer, sprunget ur just islamistisk extremism.
Bör ses som ett kvitto på norsk vapenpolitik, för det är så djälva dumt att det liknar ingenting...
Citera
2021-10-14, 17:14
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Vad är grejen med obeväpnade poliser egentligen?

Någon form av lågeffektivt bemötande? Sympati för BLM? Haha. Hela idén känns fullständigt absurd.
De resonerar väl som så att om de inte har vapen så behöver buset inte heller vapen, vilket drar ner på vapenvåldet. Bra eller dåligt vet jag ej men man kan ju undra hur många som hade levt idag om poliserna först på plats varit beväpnade. Så som jag uppfattade det på radion skedde morden under tiden som poliserna redan var på plats men de kunde/vågade inte ingripa pga att de inte hade vapen att använda, så han fick 30 minuter på sig att löpa fritt och döda folk innan han blev gripen.. Jävligt illa
Citera
2021-10-14, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
I Sverige skjuter polisen ihjäl mongolider med leksaksvapen.
I Norge så sitter de och trycker bakom bilen och pangar i luften och låter en terrorist mörda och skada ett tiotal.
Båda är fel, men talar tydligt om hur kassa poliserna är i Skandinavien.

Kan rekomendera dig att titta på detta klipp. Speciellt 0:48 https://www.youtube.com/watch?v=zeQDsajtr7U
Citera
2021-10-14, 17:15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Att polisen är utan vapen är ju som mjölkbonden inte skulle ha kossor. Svensk polis är ett skämt men Norge tar faan i mig priset. De kan köra över moppepojkar på cykelväg men de får bara ha handklovar i midjebältet.
Just den insatsen du syftar på nu så var ju rånarna, som flydde på moped, beväpnade och greps av, såvitt jag vet, obeväpnade poliser. En utmärkt insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in