2021-10-14, 15:33
Bannlyst
Hepp! Nu när fullvaccinerade inte behöver testa sig kommer vi inte att kunna spåra utbrott tillbaka till dem. Alla smittoutbrott kommer att stanna hos någon ovaccinerad, eftersom testning efter 7 dagar aldrig har gett särskilt bra svar, och minskat redan efter 5 dagars sjukdom. Oj vad de tror att de är smartare än alla andra, ingen som ska förstå att vi blir manipulerade hela tiden. MSM kommer att följa efter och skriva upp alla smittspårning som går att härleda till ovaccinerade. Danmark och Norge har tonat ner den här sjukdomen, släppt på restriktioner för alla och gått vidare. De har särskilda råd för norrmän som tillhör riskgrupp, vilket är det smartaste sättet att göra detta på. Stackars Sverige och svenskarna. Det var nog inte så bra att sänka kraven på att klara en högskoleutbildning.
Citera
2021-10-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vi hade restriktioner förra vintern där många jobbade hemma, universitet körde distans osv.
Nu är läget det motsatta, samt verkar det som den typ av influensa som inte varit igång på länge och att vi har generell mindre immunitet mot influensan eftersom utbrottet uteblev i fjol:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/smittskyddslakaren-larmar-det-kommer-en-influensavag
Äntligen någon som kommer med nått vettigt, ok, vi får se hur det utveckar sig.
Hur mycker mer smittsam är covid jämfört med influensa, covid lyckas ju sprida sig trots reserestriktioner.
Senast redigerad av Sjelvklart 2021-10-14 kl. 15:45.
Citera
2021-10-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Som sagt 3% positiva, så länge den trender håller i sig så får vi mindre antal fall ju mindre antal tester vi gör!

Du måste väl inse att "3% positiva tester" hänger ihop med hur många vi testar?

Skulle vi göra dagliga tester på t ex lärare så skulle andelen positiva tester minska (och vi skulle eventuellt hitta något fler fall)

Skulle vi sluta upp helt med tester utanför sjukhusen och bara testa de som läggs in på sjukhus med tydliga Covid-19-symtom så skulle andelen positiva tester stiga kraftigt.

Om vi testar färre personer och andelen positiva tester ligger kvar på 3% så betyder det att smittan i samhället minskar.
Citera
2021-10-14, 15:37
Medlem
Citat:
Äntligen någon som kommer med nått vettigt, ok, vi får se hur det utveckar sig.
Hur mycker mer smittsam är covid jämfört med influensa, covid lyckas ju sprida sig trots reserestriktioner.
Citera
2021-10-14, 15:40
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Den kumulativa dödligheten (CFR) i Sverige är 1,29 %. Då ska man ha i tanke att den i april 2020 var närmare 12 %

Island, som snabbt kom igång med testning (i princip totalpopulationstestning) har en kumulativ dödlighet (CFR) är 0,27 %.

Man kan ha koll på smittspridning genom att följa hur många som blir svårt sjuka. Populationen som helhet behöver inte springa och testa sig för att man nyser en gång.
Så om vi har samma dödlighet som Island så har c:a 5,3M svenskar varit smittade, eller tänker jag fel ?
Citera
2021-10-14, 15:51
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Så om vi har samma dödlighet som Island så har c:a 5,3M svenskar varit smittade, eller tänker jag fel ?

I teorin ja. Men CFR påverkas ju av vilka som smittas också eftersom dödligheten är så olika för olika grupper. Det går därför inte att jämföra CFR för ett land och säga att det ska gälla i ett annat land, var dumt av mig att dra in Island i det hela.

Jag tror inte att 5,5 miljoner svenskar har haft covid. Kanske 2,5 på sin höjd. 2,5 miljon smittade skulle ge en CFR för Sverige på 0,6 % vilket inte är helt osannolikt. Högre än Island eftersom vi var sämre på att agera tidigt.

CFR, som man räknar CFR, är dock 1,26 % (eller vad jag skrev, orkar inte kolla igen). Inte 2 % som du sa.
Citera
2021-10-14, 15:51
Medlem
Citat:
3% har det varit en längre tid , så nej!

Jo.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-09-12..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Tests&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~SWE

Den 12:e September gjorde vi 37490 test om dagen. Den 3:e Oktober gjorde vi 20460 tester. Det är nästan en halvering.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-09-12..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Share+of+pos itive+tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~SWE

Andelen positiva tester var den 12:e September 2,9%. Den 3:e Oktober var andelen positiva tester 3,0%.

Samma andel positiva tester trots att testningen nästan halverats. Det visar att smittspridningen i samhället gått ner då allvarliga fall nästan alltid testas.
Citera
2021-10-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jo.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-09-12..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Tests&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~SWE

Den 12:e September gjorde vi 37490 test om dagen. Den 3:e Oktober gjorde vi 20460 tester. Det är nästan en halvering.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-09-12..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Share+of+pos itive+tests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~SWE

Andelen positiva tester var den 12:e September 2,9%. Den 3:e Oktober var andelen positiva tester 3,0%.

Samma andel positiva tester trots att testningen nästan halverats. Det visar att smittspridningen i samhället gått ner då allvarliga fall nästan alltid testas.
Nej, det visar bara att folk har slutat att testa sig ,då dom nu är vaccinerade .
Citera
2021-10-14, 16:06
Medlem
jymdjakets avatar
Nya Zeeland har gått om Sverige i förstadoser nu

28 döda totalt.
Citera
2021-10-14, 16:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nej, det visar bara att folk har slutat att testa sig ,då dom nu är vaccinerade .
Från 1:a november ska de som är fullvaccinerade inte längre testa sig vid symptom.

Troligen hittar man väldigt få som testar positivt och är fullvaccinerade.

Däremot ovaccinerade ska fortsätta testa sig vid symptom.

Meddelande från FHM idag

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/uppdaterade-rekommendationer-om-testning/
Citera
2021-10-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Från 1:a november ska de som är fullvaccinerade inte längre testa sig vid symptom.

Troligen hittar man väldigt få som testar positivt och är fullvaccinerade.

Däremot ovaccinerade ska fortsätta testa sig vid symptom.

Meddelande från FHM idag

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/oktober/uppdaterade-rekommendationer-om-testning/

Jag tänker inte testa mig även om jag att jag är ovaccinerade.

Ni ska alltid hitta omständigheter som gör att dom ovaccinerade ska särbehandlas och klankas ner på.

Dom vaccinerade smittar också när dom bär på viruset.
Citera
2021-10-14, 16:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag tänker inte testa mig även om jag att jag är ovaccinerade.

Ni ska alltid hitta omständigheter som gör att dom ovaccinerade ska särbehandlas och klankas ner på.

Dom vaccinerade smittar också när dom bär på viruset.
NI???
Jag är väl inte Folkhälsomyndigheten.

Svårt att förstå skriven text?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in