Citat:
Ja, det verkar som, om jag fattat det rätt, att du aldrig kan vinna över en narcissist. En narcissist måste alltid ha sista ordet, alltid ha rätt.
Och som jag har förstått det är det vid konflikterna som du kommer att märka att dt är en narcissist du har att göra med.
Det är hur han/hon hanterar konflikten.
En narcissist kommer att på alla sätt försöka komma steget över dig, få övertaget. Måste till varje pris hålla ihop. Kommer att utan empati trampa på dig, aggressioner, kalla dig saker, lägga skulden på dig, vara hotfull...
Det går inte att diskutera med en sådan person som med andra vid en konflikt.
Jag hörde just på en psykiatriker som beskrev något som liknar SD.
En situation kunde vara att personen blev konfronterad med en avslöjad otrohet.
Först var det försök till att få partnern att tro at det var fel, det var ett hjärnspöke. Då på ett avancerat lögnaktigt sätt, vilket också är typiskt för narcisssiten. Lögnerna är avancerade.
Men sedan gick inte det riktigt vägen, då det fanns riktiga bevis, inte bara hörsägen.
Narcissisten la skulden på den partnern. Om du inte hade varit si och så, då hade jag inte behövt vara otrogen... Och vid ytterligare konfrontation blev det anklagelser på att hon var psykisk sjuk, sjukligt misstänksam, sjukligt anklagande och enormt hotfullt. Det blev rent av läskigt.
Det kan som du säger bli farligt om du utmanar den positionen.
Jag tycker att det är enormt mycket (med det jag läst/hört om narcissism) som stämmer med SD. Hans fasad håller på att brissera, han klarar inte av att inte vara "högt upp". Förlorar ansiktet så att säga.
Det är då han blir farlig.
Och som jag har förstått det är det vid konflikterna som du kommer att märka att dt är en narcissist du har att göra med.
Det är hur han/hon hanterar konflikten.
En narcissist kommer att på alla sätt försöka komma steget över dig, få övertaget. Måste till varje pris hålla ihop. Kommer att utan empati trampa på dig, aggressioner, kalla dig saker, lägga skulden på dig, vara hotfull...
Det går inte att diskutera med en sådan person som med andra vid en konflikt.
Jag hörde just på en psykiatriker som beskrev något som liknar SD.
En situation kunde vara att personen blev konfronterad med en avslöjad otrohet.
Först var det försök till att få partnern att tro at det var fel, det var ett hjärnspöke. Då på ett avancerat lögnaktigt sätt, vilket också är typiskt för narcisssiten. Lögnerna är avancerade.
Men sedan gick inte det riktigt vägen, då det fanns riktiga bevis, inte bara hörsägen.
Narcissisten la skulden på den partnern. Om du inte hade varit si och så, då hade jag inte behövt vara otrogen... Och vid ytterligare konfrontation blev det anklagelser på att hon var psykisk sjuk, sjukligt misstänksam, sjukligt anklagande och enormt hotfullt. Det blev rent av läskigt.
Det kan som du säger bli farligt om du utmanar den positionen.
Jag tycker att det är enormt mycket (med det jag läst/hört om narcissism) som stämmer med SD. Hans fasad håller på att brissera, han klarar inte av att inte vara "högt upp". Förlorar ansiktet så att säga.
Det är då han blir farlig.
Tyvärr var det detta som inte Lena förstod och det blev hennes död. Hon pressade honom gällande hans lögner. Bland annat. Han var superstressad och helt ur balans. Mycket farligt läge.
Kunde ha hänt nästan vem som helst som hade pressat honom, näckat honom och rubbat hans ego.
HD däremot visste hur hon skulle behandla honom. När hon skulle backa. Det tror jag.