2021-10-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det verkar som, om jag fattat det rätt, att du aldrig kan vinna över en narcissist. En narcissist måste alltid ha sista ordet, alltid ha rätt.

Och som jag har förstått det är det vid konflikterna som du kommer att märka att dt är en narcissist du har att göra med.

Det är hur han/hon hanterar konflikten.

En narcissist kommer att på alla sätt försöka komma steget över dig, få övertaget. Måste till varje pris hålla ihop. Kommer att utan empati trampa på dig, aggressioner, kalla dig saker, lägga skulden på dig, vara hotfull...

Det går inte att diskutera med en sådan person som med andra vid en konflikt.

Jag hörde just på en psykiatriker som beskrev något som liknar SD.

En situation kunde vara att personen blev konfronterad med en avslöjad otrohet.

Först var det försök till att få partnern att tro at det var fel, det var ett hjärnspöke. Då på ett avancerat lögnaktigt sätt, vilket också är typiskt för narcisssiten. Lögnerna är avancerade.

Men sedan gick inte det riktigt vägen, då det fanns riktiga bevis, inte bara hörsägen.

Narcissisten la skulden på den partnern. Om du inte hade varit si och så, då hade jag inte behövt vara otrogen... Och vid ytterligare konfrontation blev det anklagelser på att hon var psykisk sjuk, sjukligt misstänksam, sjukligt anklagande och enormt hotfullt. Det blev rent av läskigt.

Det kan som du säger bli farligt om du utmanar den positionen.

Jag tycker att det är enormt mycket (med det jag läst/hört om narcissism) som stämmer med SD. Hans fasad håller på att brissera, han klarar inte av att inte vara "högt upp". Förlorar ansiktet så att säga.

Det är då han blir farlig.

Tyvärr var det detta som inte Lena förstod och det blev hennes död. Hon pressade honom gällande hans lögner. Bland annat. Han var superstressad och helt ur balans. Mycket farligt läge.

Kunde ha hänt nästan vem som helst som hade pressat honom, näckat honom och rubbat hans ego.

HD däremot visste hur hon skulle behandla honom. När hon skulle backa. Det tror jag.
Citera
2021-10-14, 14:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Har nu lyssnat på podden en mörk historia om fallet, har länge försökt sätta mig in i det men jag var för sen på bollen in i tråden och kan inte recappa allt som skrivits, men skulle någon vänlig själ som orkar kunna förklara händelsen där Stefan ringer polisen och uppger att några män jagat/varit på väg att anfalla honom i skogen (vilket är uppenbart BS) som ett försök att ha ihjäl Lena den gången?
Jag har läst och hört att han ”försökte locka ut henne”, men sen säger dom ju att hon gick utanför hans hus eftersom dom stämt träff och smsade ”hallå?” när han inte dyker upp. Fattar ingenting. Hur och när hade han försökt locka ut henne i skogen? Varför ringde han polisen när det misslyckades?

Det finns tyvärr ingen kommunikation mellan SD och Lena som visar hur de stämt träff. Inte heller vet vi om de träffades. SD har under förhör varit svävande på hur det låg till.

Det bästa är att du själv läser hans förhör 31 maj- 18, A 147/252.

Vi vet att Lena går ut två vändor i riktning mot Vivallaskogen, och det är under den sista vändan, en kortare vända som hon står vid Fågelbädsgatan i två minuter och skriver till SD via sms: Hallå, utan att få svar. Sedan går hon hem och är hemma efter bara några minuter.

Se karta nedan (klicka på sifferikonerna kommer texte fram).

Där kan du se var SD och Lena bodde, var Fågelbärsgatan ligger, Vivallaskogen med cachen som SD sa att de skulle kolla på och var cykel/gångbron ligger mot Baronbackarna, där SD påstår sig ha blivit inträngd av tre figurer.

Eftersom SD säger att han inte hade en mobil med sig när han skulle träffa Lena, sprang han hem för att ringa polisen.

Han ringde sedan till polisen vid 00:32 och de komm ut till plats där de möter honom vid ca 00:40. De två poliserna reagerar på SDs uppbenbarelse, dels genom att de tycker att det är märkligt att han säger sig springa in i skogen efter killarna när han å ena sidan ringt polisen, men å andra sidan tycker de att hans uppgifter om vem han är inte verkar stämma. De tycker också att han har händerna på ett sådant sätt att de vill att han visar upp dom, att han inte har gömt ett tillhygge innanför jackan.

Deras förhör finns också i FUP att läsa, A 145/13

"[...]Det är en svensk kille i ca 40 års ålder som jag minns det. Han har en blå tränings jacka, typ
orienterings jacka och om jag minns rätt har han en pannlampa på sitt huvud. Ingenting
stämmer med denna man. Jag vevar ner fönstret på polisbilen och hälsar och frågar något i
stil med om allting är bra och om han sett något gäng i närtid. Han svarar att han inte sett
några nu men att det är han som ringt polisen, och att han känt sig förföljd av gänget då han
var på väg hem ifrån krogen och då ringde polisen.
Det stämmer inte för mig, det hela förefaller mycket märkligt och jag frågar honom varför
han gått tillbaka om han tidigare känt sig förföljd och trodde att han skulle bli rånad, han
svarar något i stil med att då springer jag bara ut i skogen, jag har ficklampa och det tror jag
inte dem som förföljer mig har så det är lätt att springa ifrån dem då.
Jag reagerar på att han har sina båda händer i sin vindjackas fickor, jag tycker först att det ser
13
laktagelser av polis 18-05-12, PM, 2018-09-24 12:08 diarienr: 5000-K574218-18
ut som att han döljer något innanför jackan och tänker att han kanske har ett basebollträ under
jackan som han döljer för oss och håller i med sin hand via fickan. Jag ber honom ta ut
händerna och visa vad han har innanför jackan, han gör så och det finns ingenting avvikande
som jag ser under hans jacka.[...]
"

https://kartor.eniro.se/?c=59.291822,15.190809&z=16&d={%22m%22:[[59.292145,15.192182,%22G%C3%A5ng%2Fcykelbro%20%C3% B6ver%20till%20Baronbackarna%22,0],[59.293816,15.190766,%22Absolute%20X-mas%22,0],[59.292364,15.181689,%22SDs%20hus%22,0],[59.289449,15.184393,%22Lenas%20hus%22,0],[59.291816,15.18774,%22H%C3%A4r%20st%C3%A5r%20Lena% 2012%20maj%20kl%2000%3A08%0An%C3%A4r%20hon%20skriv er%20Hall%C3%A5%20till%20SD%20via%20sms.%20%22,0]],%22l%22:[[59.289397,15.184506,59.289014,15.186362,59.289041, 15.186485,59.289655,15.18707,59.289748,15.187032,5 9.290115,15.187418,59.290321,15.186968,59.290622,1 5.18714,59.290836,15.187322,59.290825,15.187574,59 .290904,15.187697,59.291668,15.188223,59.291775,15 .187928,59.292267,15.188384,59.292436,15.188577,59 .292699,15.187612,59.293055,15.186802,59.293471,15 .185992,59.293841,15.185621,59.294276,15.185369,59 .295202,15.185455,59.295936,15.185584,59.296133,15 .18568,null,0],[59.292279,15.181679,59.292241,15.181603,59.292712, 15.181067,59.292822,15.181324,59.293085,15.182076, 59.29335,15.18346,59.292151,15.184296,59.292359,15 .185434,59.291811,15.187708,null,0]]}

SD träffar även på en granne som är ute med hunden sent, och även denna granne reagerar på SD märkliga beteende. Så märkligt tycker han at det är att han väcker sin sambo som sover.

Dgen efter, på kvällen 12 mot 13 maj, går Lena ändå ut ensam i mörkret till cachen Absolute X-mas för att titta till den. På det viset ananr man väl att hon aldrig var där med SD dagen innan.

Hon tycker inte att den sitter för synligt eller öppet, såsom SD ska ha sagt, men går tillbaka dit ytterligare en gång för att byta batterierna som var slut.

Tillägg:

I aktbilaga 166, s 18 kan man se att Lena inte gick förbi SDs hus vid den tiden. Hon verkade gått från sitt hus, mer parallellt med motorvägen, fram till Fågelbärsgatan.
Senast redigerad av notknapparen 2021-10-14 kl. 15:04.
Citera
2021-10-14, 15:07
Medlem
Är kanske sist på bollen nu men Färdemansgatan 45 ligger ute som kommande försäljning. Så vad händer med Betesvägen, vill de bo kvar i kåken?
Citera
2021-10-14, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tyvärr var det detta som inte Lena förstod och det blev hennes död. Hon pressade honom gällande hans lögner. Bland annat. Han var superstressad och helt ur balans. Mycket farligt läge.

Kunde ha hänt nästan vem som helst som hade pressat honom, näckat honom och rubbat hans ego.

HD däremot visste hur hon skulle behandla honom. När hon skulle backa. Det tror jag.

Men precis.
Hon trodde att han hade tillräckligt med impulskontroll. Jag citerade det här stycket för några dagar sedan där hon pratar med HÅ.
Han blir orolig för att hom pressar SD, men Lena avfärdar det:

A 168 B/1221- 1219
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
"
Lena Wesström
har hänt flera gånger att han gjort prick det han inte får, men jag har fortsatt tiga ändå. och han vet
det, räknar iskallt med att han ska ha mig i sitt grepp, att jag inte ska våga/vilja/kunna riskera det
totala uppbrottet
5 mar 2018 19:54

Lena Wesström
Han gör nåt elakt och jag blockar smashen genom att fräsa åt honom att gör han det en enda gång
till så smäller det, då har han inte längre min tystnad
5 mar 2018 19:53

Lena Wesström
nu fulade han sig i går kväll, grande, jag blev galen
5 mar 2018 19:54

Lena Wesström
sen, EFTER det, upptäckte jag en grej till han gjort, en sån där fet no-no. Och jag fick nog. Jag ÄR
ju inte längre livrädd att allt ska ta slut
, det är ju ditåt jag strävar, även om det går sakta
5 mar 2018 19:55

Lena Wesström
Så jag gav honom ett rejält tjyvnyp. Slängde inte ALLT i knät på henne. Bara gick över gränsen och
kontaktade henne, det som han fruktat och darrat inför. Och samtidigt inte. Han hoppas väl att hans
grepp även om henne ska vara tillräckligt starkt, att han ska kunna ljuga och skylla på mig och
komma undan. Jag har varit ganska säker på att det är så. Men nu när hon börjat leva, kommit ut
som människa, upptäckt att nån kan vara förtjust I henne, få henne att känna sig uppskattad och
omhändertagen, då jädrar, kanske, kanske att hon ändå släpper taget om honom
5 mar 2018 19:57

Lena Wesström
Och mina horn i pannan är asspetsiga!
5 mar 2018 19:58

Lena Wesström
Den där hämnden jag inte vill kännas vid att jag önskar
5 mar 2018 19:58

Lena Wesström
skäms över det - ideologiskt. men inte mänskligt. den är en av mina drivkrafter för att överleva,
komma igenom
5 mar 2018 19:59

Lena Wesström
KANSKE, att EFTER det, BORTOM, att det kan finnas nåt annat, nåt försonande
5 mar 2018 19:59

Lena Wesström
och kanske blir jag aldrig fri från det, kanske kommer skammen att gnaga mig resten av livet
5 mar 2018 20:00

Lena Wesström
att jag inte själv var bättre än så jag heller

Lyssnar och förstår. Känner bara stor oro att han ska bli farlig. Om han upplever att han inte har
något att förlora kanske han faktiskt kan göra dig illa på riktigt?

Lena Wesström
det jag gjorde var att messa henne. valde samma kanal som han och jag huvudsakligen skrivit i

Lena Wesström
valde en mycket begränsad chatt, en där varje meddelande självförstörs två sekunder efter hon
klickat upp, man kan inte ta skärmdump
5 mar 2018 20:01

Lena Wesström
det gör han inte. han är en bruten man

Lena Wesström
vet att både polisen och rätt många i vår gemenskap har ögonen på honom

Lena Wesström
han har tillräcklig impulskontroll
"
Citera
2021-10-14, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du tränger dig alls inte på, ja det är en särdeles underlig städning.
Just där och just då.
Hanna koncentrerar sig på golvbrunnar och t.o.m grannar hjälper till att städa. Utan att tycka det är något konstigt med det.

Jag själv tycker det är konstigt att grannar överhuvudtaget hjälper till att städa.
Och att hjälpa till att städa hos en mordmisstänkt granne eller kompis måste ses som oerhört konstigt! Exempellöst till och med.

Nu vet jag inte säkert vad som stämmer när det gäller städningen och vilka som var med, men de som jag har fått klart för mig är att det är förutom HDs föräldrar och hennes syster med man, AM med fru och sedan barnen.

AM nämner någon H*enrik, vet ej vem det är på rak arm. Kanske HDs syster man?

"På fråga om vilka som var med och städade huset svarade A*ndreas att det var S*venne,
B*irgitta, H*anna, S*tefan, P*ernilla och V*ictoria som är A*ndreas fru. V*ictoria kom senare på em.
H*enrik kom också på em. T*hea och W*ilma kom senare."

Kanske är det någon granne med, vet inte att det nämnts eller var AM bor (är han granne?).

Oavsett, håller jag med dig ändå.

Jag skulle känna stor tveksamhet till att städa en misstänkts hus, även om det redan hade gjorts husrannsakan och avspärrningarna var borta.

Men jag räknar kallt med att SD kört med många av sina knep för att vänner ska tro att han är oskyldig. Minns ju att han skrev till HDs kompis att han trodde nog att han skulle bli avskriven snart. hand hade det på känn. Han hade börjat få grejor tillbaka osv. Sådant snack kan ju låta trovärderdigt om man är vän och vill tro att SD är oskyldig.

Och att städa golvbrunnar nogrant, det skulle jag aldrig vilja.

Det första jag skulle göra I HDs och SDs kläder om jag var oskyldig, det var att fråga polisen om det var ok.
Citera
2021-10-14, 17:51
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Det beror på att LW var en narcissist som alltid skulle ha sista ordet.

Citat:
Ja, det verkar som, om jag fattat det rätt, att du aldrig kan vinna över en narcissist. En narcissist måste alltid ha sista ordet, alltid ha rätt.

LW i ett nötskal.
Citera
2021-10-14, 18:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack för dina förklaringar!

Har de senaste dagarna börjat att lyssna på lite från Youtube om både psykopati och narcissism och skillnaderna mellan dom. Jag har väl tidigare varit ytligt insatt, och känt till PCL-R t ex.

Den fråga som jag alltjämt har, är om man vid den första korta P7:an tar ställning till störningar såsom psykoapti/narcissism, efter detta inte leder till (rätts)psykiatrisk vård.
Vad menar du med "tar ställning till" iom att du nämner PcL-r för skattning av psykopati?
Citera
2021-10-14, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
HD förslog att skriva in SD på wig:en för att hon visste/anade att han varit där året innan? Han hade inte loggat ännu för att dölja för henne? Hans svar till HD om cachens 2-minuterspauser tycker jag antyder om att han halvt bekräftar att han varit där.

SD har i efterhand och efter mordet loggat *datum 26 juni 2017.

När det gäller inloggningar på hans geokonto sen han dött är det väl HD som överför hans travelbugs som hon anser är hennes nu.

Efter SD:s självmord plockade någon/några bort loggar för honom och HD. Det försvann lite i trådens diskussioner. Jag vet inte om någon grävde om saken, men flera i tråden upptäckte att antal loggningar plötsligt var lägre.

Tillägg: LW har lagt ut foton för WIg:en som är tagna 26 maj 2017. Min teori är att SD var med henne då, fast han i juni-18 loggar och låtsas att han tagit turen ensam 26 juni året innan och skriver "TFTC. Mer senare troligen". Ovanligt få ord för att vara SD.
Jo, jag har sett loggen men såg den som loggad i realtid, tack för info.
Det som i sig är konstigt isf är att LW inte hetsat på att han ska logga. Det är flertal ggr hon pushar honom hårt att logga digitalt (som han givetvis håller tillbaka pga HD) alt. att det ska vara mer utförligt skrivet. Ska dubbelkolla pga det du nämner.

8 maj har hon ett irrationellt beteende via att kasta denna wig i huvudet på honom mitt i diskussionen. Den känns helt malplacerad - såtillvida inte SD vet vad innebörden är och det är en markering, ett underliggande hot.
Otrohet vet hon redan om, men det förefaller inte ha varit lika frikostigt med detaljer inför SD som till andra i sin nära krets. Han tror han var mer safe än han var fram till skilsmässan.

Jag har även funderat på om hon kollar loggremsornas signaturer då det är paradoxalt att ränna till LWs cacher som hon rent avskyr och får reaktioner av enligt JS. För att hon tycker så illa om CO. Men hon kanske övervinner sin avsky temporärt om statistiken hägrar..

Hon gör en liknande svängom 26 mars till BP med paret och det känns mer som en förevända att ta sig dit i bevittnat sällskap, att hon fejkar sökande.
Har väldigt svårt att tro att hon inte följt loggarna på mysten och sett att den både är trashad och flyttad - och det är suspekt i sig eftersom LW har en (för HD) giftig kontakt den dag den upptäcks trashad.
Citera
2021-10-14, 18:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du med "tar ställning till" iom att du nämner PcL-r för skattning av psykopati?

Gör man en bedömning av om personen har psykopati eller inte vid P7:an?
Citera
2021-10-14, 18:53
Medlem
Citat:
Gör man en bedömning av om personen har psykopati eller inte vid P7:an?
Man gör en bedömning ifall det finns indikationer på allvarlig psykisk störning vid brottstillfället, och även vid undersökningstillfället. Psykopati har inte med det att göra.
Citera
2021-10-14, 19:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man gör en bedömning ifall det finns indikationer på allvarlig psykisk störning vid brottstillfället, och även vid undersökningstillfället. Psykopati har inte med det att göra.

Jo.
Det var lite det jag är ute efter.

Det är ursprunget till min fråga, eftersom jag citerade texten från RMV där det står just allvarlig psykisk störning.

Och jag har uppfatttat det som att allvarlig pskykisk störning handlar om en bedömning av personens möjlighet att förstå vad som är rätt och fel, vad som är verklighet och vad som är fantasi, om personen har vanförställningar, hallucinationer osv. Den typen av psykiska problem som betyder att personen behöver vård nu, eller vid en fällande dom inte kan hållas ansvarig för sina handlingar vid brottet och döms till rättspykiatrisk vård istället för fängelse.

För mig verkar det helt onödigt att börja ta ställning till en ev psykopati, efterom det inte avgör om personen kan hållas ansvarig för brottet och om vård behövs eller inte.

Det finns förstås en mängd andra saker som är av betydelse, som om personen är utvecklingsstörd, dement, har någon sjukdom som kan påverka hjärnan så att personens omdöme och förstånd påverkas.

Det verkar finnas en annan uppfattning i tråden, och jag har som sagt inte tillräcklig kännedom om hur man gör.

RMV (Rättsmedicinalverket):

"Om en person begår ett brott som kan leda till fängelsestraff kan domstolen döma till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse om personen

"hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och
har behov av rättspsykiatrisk vård.
När domstolen anser att en brottsmisstänkt persons psykiska tillstånd bör undersökas begär den oftast en paragraf 7-undersökning som ett första steg, främst för att bedöma om det finns behov av att gå vidare med en rättspsykiatrisk undersökning som är en mer omfattande utredning.
"

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Citera
2021-10-14, 19:30
Medlem
Citat:
Jo.
Det var lite det jag är ute efter.

Det är ursprunget till min fråga, eftersom jag citerade texten från RMV där det står just allvarlig psykisk störning.

Och jag har uppfatttat det som att allvarlig pskykisk störning handlar om en bedömning av personens möjlighet att förstå vad som är rätt och fel, vad som är verklighet och vad som är fantasi, om personen har vanförställningar, hallucinationer osv. Den typen av psykiska problem som betyder att personen behöver vård nu, eller vid en fällande dom inte kan hållas ansvarig för sina handlingar vid brottet och döms till rättspykiatrisk vård istället för fängelse.

För mig verkar det helt onödigt att börja ta ställning till en ev psykopati, efterom det inte avgör om personen kan hållas ansvarig för brottet och om vård behövs eller inte.

Det finns förstås en mängd andra saker som är av betydelse, som om personen är utvecklingsstörd, dement, har någon sjukdom som kan påverka hjärnan så att personens omdöme och förstånd påverkas.

Det verkar finnas en annan uppfattning i tråden, och jag har som sagt inte tillräcklig kännedom om hur man gör.

RMV (Rättsmedicinalverket):

"Om en person begår ett brott som kan leda till fängelsestraff kan domstolen döma till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse om personen

"hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och
har behov av rättspsykiatrisk vård.
När domstolen anser att en brottsmisstänkt persons psykiska tillstånd bör undersökas begär den oftast en paragraf 7-undersökning som ett första steg, främst för att bedöma om det finns behov av att gå vidare med en rättspsykiatrisk undersökning som är en mer omfattande utredning.
"

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Vad tråden tycker, och vad som är fakta, är två skilda saker. Psykopat kan man vara, men då är man ansvarig för sina handlingar. En personlighetsstörning är inte detsamma som psykos etc, som ingår i "allvarlig psykisk störning". Åtminstone inte vad jag läst mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in