Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Fanns inte en arbetande pappa med i bilden? Två arbetandes föräldrar borde klara av en hyra tillsammans även om båda inte har så höga inkomster. Om mamman var ensamstående kan jag förstå att de fått leta efter en billig lägenhet.
Hyrorna i tex centrala Stockholm är ju inte högre än lägenhetshyrorna i förorterna. Detta är ju varför en del vill införa marknadshyror. Jag tror inte att situationen är annorlunda i Göteborg.
Hennes vänsterengagemang kom säkert från sina föräldrar. Många exil-iranier, särskilt de som kom under 80-talet hade starka vänstersympatier/kommunistiska.
Hennes föräldrar studerade på universitetet i Iran och var politiskt aktiva, när deras vänner började spårlöst försvinna så bestämde de sig för att fly.
Pappan heter Parviz och jobbade inom långvården när Nooshi var liten. Anledningen till varför de flyttade till Hisingen var för att deras hyra i stan fördubblades.
Feminism och orättvisor verkar ha spelat en stor roll för Nooshi som tonåring.
Citat:
Och någonstans i den här nya feministiska vågen väcktes intresset för politik hos den blivande partiledaren som nu sitter i en soffa på sitt arbetsrum i riksdagen och berättar om sin väg in i politiken:
– Jag ville också bli lyssnad på. Jag ville ha plats och utrymme. Valet av parti blev självklart. Det var Ung vänster som började bygga jämställdhetsgrupper i skolor, som pratade om feministiskt självförsvar, som tog upp unga tjejers rätt till sin egen kropp, säger Nooshi Dadgostar.
Hon hörde hur föräldrarna beskrev hur nedskärningar gjorde deras jobb tyngre och vården sämre.
Dessa unga tonår formade Nooshi Dadgostars världsbild.
Orättvisor blev det röda skynket. Orättvisor som drabbade henne personligen som när tjejer fick sämre träningstider än killar i fotboll, orättvisor som drabbade hennes familj när hyreshöjningar tvingade fram en flytt, orättvisor som drabbade andra hon såg, kände eller läste om.
– Ung vänster satte ord på den känslan jag hade, förklarar hon.
https://www.fonstret.se/artikelarkivet/intervju/jag-vill-vara-en-doer/
Citat:
Ursprungligen postat av
Stallbackshjonet
Det bästa med Dadgostar var att hon visade vem Sjöstedt var. En hycklande strunt under klacken på sossarna i alla år som inte åstadkom något alls för sina väljare. Hans enda uppgift var att papegoja nidingsord om SD.
Och så stiger Dadgostar fram och på någon månad gör hon mer för sina väljare än Sjöstedt gjorde hela sin partiledartid när hon fick Löfven att backa om hyressättningen för de som inte har råd eller tillåts bo i brf/villor.
Man kunde ända till Sverige från Vietnam känna hans avundsjuka och ilska över sin efterträdare. Som tröst skrev han en självbiografi där han skönmålar och ljuger om politiken han inte förde.
När Sjöstedt lanserade sin biografi "Allt kommer att bli bra", så recenserade Amineh Kakabaveh den med att det är mest bara skryt och borde hetat "Åh vad jag är bra."