2021-10-14, 10:55
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Norge tillåter väl inte dubbla medborgarskap? Om det inte ändrats på senare år, förstås.
Nej självfallet, men av praktiska skäl, eftersom han tydligen bott ganska länge om inte hela livet, i Norge.
Det är naturligtvis enklare att vara medborgare i det land man bor i (kan jag intyga av egen erfarenhet).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Jag vet inte varför du medvetet väljer att ignorera kontexten till situationen och bara försöka måla upp en bild av GM som en galning som råkar hålla i en pilbåge. Ja dom hade fått skjuta, det är inget jag tror det är något jag vet

De får skjuta någon som håller en pilbåge i handen alltså?
Bäst man springer snabbt mellan XXL och sin bil i framtiden!

Läs på lite kanske.
När polisen konfronterade honom första gången hade han "bara" skjutit mot folk och inte dödat någon.

Du kan inte skjuta nån i ryggen, och skott i benet hade funkat men det är inte så lätt som man tror. Och att bara prova, och riskera att en kula komma flygande längs med en gågata är inte aktuellt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Att kallblodigt skjuta ner Anton Lundin var ett mord med politiska övertoner.
Det fanns givetvis andra möjliga handlingssätt.
Nota bene: Ovanstående påstått av en radikaliserad tangentbordsryttare som helst hade sett att Lundin hade dekorerats som en Riktig Riddare av RasRäddarorden.
Alla andra fattar att polisen lagar efter läge, och att det gör de djävligt rätt i.
Citera
2021-10-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast problemet är väl att det misstänks att samtliga dödades efter den första konfrontationen. Vid en pågående situation av dödligt våld eller terrorattack, så måste en gärningsman oskadliggöras direkt. Visst kan det finnas förklaringar till varför detta inte skedde, men det ser inte snyggt ut och lär utredas.

Optimalt är det så, men vi vet ju inte hur den konfrontationen såg ut.

Ponera att den var på 50 m håll genom ett stängsel och poliserna hade inte hämtat sina skjutvapen ännu.
Vad ska de då göra?
Eller ens MED vapen, träffar du en springande person i benet på 50 m håll?
Det gör nästan ingen.
Citera
2021-10-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
18.13 kom första larmet. 18.47 var polis på plats. Om jag förstår norsk media rätt.
Precis, och 47-13=34 min
Citera
2021-10-14, 10:57
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Lögn

34 min från samtal till gripande. Och inom den tiden hinner de med en konfrontation som han avviker från.

Det är inte många minuter att putsa såvida allt inte skedde på något väldigt osannolikt sätt.

Du har rätt.. jag hörde fel. Hörde "suttontåll", men han sa tydligen "attontåll".
Citera
2021-10-14, 10:58
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det finns väldigt många, väldigt ihärdiga troll på Flashback numera. Verkar centralt kontrollerat på något sätt och de är alltid fanatiska, men ganska logiska och vältaliga, beträffande PK-ämnen!

De gör stor skada i att distrahera diskussionen, leda in den på stickspår eller i bråk med folk som nappar på betet.
Intressant, eller hur? Är det någon eller några som avlönar folk för sådant jobb pga att Flashback är mycket, mycket bra på riktig grävanda journalistik om ämnen som makten i Sverige vill tysta ned?

Javisst är det tinfoil att tänka så, men dessa smarta och vältaliga troll är mycket effektiva i sina distraheringsförsök - det är inte bara genomsnittliga vänsteridioter (som förövrigt brukar förakta Flashback och vägra delta). Allt jag säger är - håll ögonen på dessa individer! Kolla användarnamn och när och hur de skriver. Det kan vara helt oskyldigt - men som vi alla vet så förekommer en del mycket skumma saker i vårt rike!

Ja man ska distrahera, ifrågasätta vissa fakta och försöka sätta en annan bild än den som kan skada vänstern. Ibland blir det nästan panik och ett nytt inlägg varannan minut ska hindra motståndarens bild att få fäste. Ibland tror jag partiers ungdomsförbund på den rödgröna sidan eller kompisgäng på den sidan agerar tillsammans och slår larm när en insats ska göras. Man jobbar i grupp mer eller mindre informellt.
Citera
2021-10-14, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glacke
Det kan vara så att gm ville mörda för att visa sitt missnöje mot att mataffärerna i staden ändrat sina öppettider eller för att det beslutats att post inte lämnas ut på söndagar. Om vi använder oss av Ockhams rakkniv däremot så säger den principen att den enklaste förklaringen är den mest sannolika.

Ser vi till utförandet, och kanske speciellt vilken typ av vapen som används, har jag känslan av att det inte är så enkelt som vi tror. Ockharms rakkniv går att applicera på det mesta, men här känns det skumt att en islamist helt sonika skulle gå in med en pilbåge och döda människor på coop. Det låter mer som en ensam galning som riskerades att radikaliseras. Men radikaliseras av vad? Islam?
Citera
2021-10-14, 10:59
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
18.13 kom första larmet. 18.47 var polis på plats. Om jag förstår norsk media rätt.
Nej! Enligt presskonferansen var första patrull på plats kl 18:18, alltså 5 minuter efter larm!
De fick dock retirera eftersom GM sköt med pilar mot dem, och de tappade då bort GM som gick och mördade fler...
Citera
2021-10-14, 11:00
Medlem
Undrar om nästa terrorattack blir med blåsrör och slangbella. Båda licensfria.
Citera
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Gränsen där är ju inte solklar. Har man hängt på ett dedikerat nätforum och där samhällsomstörtande verksamhet diskuterats, och sedan begår ett terrordåd - då är det terror. Det finns absolut delar av incel-rörelsen som vill åstadkomma politisk förändring, och ser våld som en väg att gå.
Ett terroristbrott är enligt svensk lag en gärning som kan skada en stat eller mellanstatlig organisation allvarligt, och vars avsikt är att:

Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp.
Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta, eller avstå från att vidta, en åtgärd.
Allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer.
Citera
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
De får skjuta någon som håller en pilbåge i handen alltså?
Bäst man springer snabbt mellan XXL och sin bil i framtiden!

Läs på lite kanske.
När polisen konfronterade honom första gången hade han "bara" skjutit mot folk och inte dödat någon.

Du kan inte skjuta nån i ryggen, och skott i benet hade funkat men det är inte så lätt som man tror. Och att bara prova, och riskera att en kula komma flygande längs med en gågata är inte aktuellt.

Ja, om du skjutit på folk inne på XXL får du nog lägga fötterna på ryggen, herregud.

Självklart hade det varit försvarligt att skjuta mot rygg i denna situation. Om det är aktuellt att skjuta eller ej är en annan fråga. Att det hade skjutits om tillfälle gavs i Sverige är det ingen fråga om, sluta skämma ut dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in