2021-10-14, 10:51
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Absolut rätt. Anton hade ju nog fortsatt döda folk annars.
Men det kanske är sådant samhälle du vill ha? Att så fort en individ får nog, så är det fritt fram att gå ut och döda?

Att kallblodigt skjuta ner Anton Lundin var ett mord med politiska övertoner.
Det fanns givetvis andra möjliga handlingssätt.

Samtidigt är det märkligt att den av flashbackkollektivet idiot- och odugligförklarade norska polisen klarar av att gripa en beväpnad mördare utan ytterligare blodsspillan.

Norskt handlande tyder på att det fortfarande finns visst polisiärt kunnande i arbetet på fältet därstädes.
Senast redigerad av holmium 2021-10-14 kl. 10:55.
Citera
2021-10-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lutefisk
Politiet var bevæpnet fra starten.

Hendelsesforløpet
Klokken 18.12.13 onsdag fikk politiet i Kongsberg de første meldingene om at en mann beveget seg rundt i byen og skjøt med pil og bue. De sender én patrulje og det besluttes bevæpning, sier politimesteren.
Så sendes tre patruljer.

Klokken 18.18 har politiet første observasjon av mannen og blir ifølge politimesteren beskutt av piler. Han sier det var inne på eller i nærheten av coop.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z764ow/37-aaring-siktet-fire-kvinner-og-en-mann-drept-i-kongsberg
Det där betyder slett ikke att polisen som först mötte mördaren var beväpnad.
Citera
2021-10-14, 10:52
Medlem
bomhulls avatar
En muslim som var känd hos både polisen och sjukvården..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Läser på NRK om att de fått flera indikationer kring denna person konverteringen och radikaliseringen under 2021. Hur har de kunnat missat detta? Och tycks vara många misstag vid insatsen.
Om man får indikationer att någon konverterar sig och radikaliserar, vad ska myndigheter göra då tycker du? Alltså vilka rättsliga möjligheter finns? Skugga honom dygnet runt? Låsa in honom?

Han lär inte vara den enda som det finns indikationer kring.....
Citera
Medlem
Om media säger norsk far och född i norge men med danskt medborgarskap.

Hans mamma ?
Har han råkat ut för att vara ett blandäktenskapsbarn som känner sig ratad av samhället?
Drar till Danmark och lyckas inte där heller.
Andelen kvinnor bland offrena säger till mig att han hatar sin morsa, blivit nobbad av kvinnor, inget sex.
Ta lite droger och radikalisera sig och sen så kör det hela igång.
Citera
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Kanske du ska lära dig vad terrorism innebär?

Man är inte en terrorist för att man är incel och arg på samhället.

För att vara terrorist har man politiska mål, vilket IS attentaten har tex.

Gränsen där är ju inte solklar. Har man hängt på ett dedikerat nätforum och där samhällsomstörtande verksamhet diskuterats, och sedan begår ett terrordåd - då är det terror. Det finns absolut delar av incel-rörelsen som vill åstadkomma politisk förändring, och ser våld som en väg att gå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzirGrizzz
Detta skedde på en central matbutik och en centralt belägen stad med närhet till både Oslo och Drammen. Tvivlar starkt på att det tog längre än 5 minuter från larmsamtalen tills dess att polisen är utanför matbutiken.

Helt tomma argument, osanna dessutom.

Oslo är 1 h bort, Drammen 40 min, och sista är inte ens större än Borås.

Vad är det för resurser du tror står redo här?
Det är inte krigstid..
Citera
2021-10-14, 10:53
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
OK men tror du de får skjuta en person som har en pilbåge i handen och som springer i motsatt riktning när de säger "stanna"?

Om det ens skedde så, de kan likaväl ha varit varsin sida om ett stängsel och då har polisen definitivt inte kontroll på honom.

Jag vet inte varför du medvetet väljer att ignorera kontexten till situationen och bara försöka måla upp en bild av GM som en galning som råkar hålla i en pilbåge. Ja dom hade fått skjuta, det är inget jag tror det är något jag vet
Citera
Medlem
Hemskt dåd oavsett etnicitet.
Senast redigerad av tyhyrann 2021-10-14 kl. 11:12.
Citera
Medlem
lutefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Rimligtvis tas beslut om beväpning i samband med att man får in larm om en beväpnad GM.
Men att första patrullen på plats faktiskt var beväpnad och redo, framgår inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Manzikert
Det där betyder slett ikke att polisen som först mötte mördaren var beväpnad.

Det er skytevåpen og ammunisjon i alle politiets patruljebiler (nedlåst, tas fram når ordre blir gitt).

https://www.dagbladet.no/nyheter/vapen-i-alle-politibiler/62154596
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Lögn

34 min från samtal till gripande. Och inom den tiden hinner de med en konfrontation som han avviker från.

Det är inte många minuter att putsa såvida allt inte skedde på något väldigt osannolikt sätt.

Fast problemet är väl att det misstänks att samtliga dödades efter den första konfrontationen. Vid en pågående situation av dödligt våld eller terrorattack, så måste en gärningsman oskadliggöras direkt. Visst kan det finnas förklaringar till varför detta inte skedde, men det ser inte snyggt ut och lär utredas.
Citera
2021-10-14, 10:54
Medlem
Citat:
Relativt snabbt kanske de var på plats, men glöm 5 min. Detta sker när det börjat skymma, och de ska hitta en person som alla gömmer sig för, tror du det tar 5 min från att samtalet kommer in? Det tar lätt 1 minut innan Polisen ens vet att de ska iväg på nåt.
18.13 kom första larmet. 18.47 var polis på plats. Om jag förstår norsk media rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in