2021-10-12, 18:57
Medlem
Efter allt strul och hög personalomsättning inom skidförbundet kanske man äntligen har hittat rätt person som längdchef.

https://www.langd.se/karleken-till-sporten-tog-oberg-tillbaka-till-skidforbundet.6415647-86106.html

Jag hoppas och tror att det här kan bli bra för längdskidlandslaget.
Citera
2021-10-12, 22:47
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Någon form av byggnation eller anläggningsarbeten som gör det omöjligt om jag minns rätt. NOK och backhoppning kan de dock köra och tänker göra det.
Okej. Jävligt synd, Zakopane är ju en gammal klassisk vintersportort som man gärna stiftat närmare bekantskap med.
Citera
2021-10-13, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Okej. Jävligt synd, Zakopane är ju en gammal klassisk vintersportort som man gärna stiftat närmare bekantskap med.

och jag är glad om det överhuvudtaget blir ett jvm den här säsongen. Jag tror att Sverige kommer att ha ett mycket starkt jvm-lag den här säsongen. Hade hoppats att Sverige skulle ta chansen och anmäla intresse för att arrangera tävlingarna. Håller med om att Falun skulle ha varit ett bra alternativ.
Citera
2021-10-13, 10:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Har Moa Olsson flyttat till Östersund?
Citera
2021-10-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Efter allt strul och hög personalomsättning inom skidförbundet kanske man äntligen har hittat rätt person som längdchef.

https://www.langd.se/karleken-till-sporten-tog-oberg-tillbaka-till-skidforbundet.6415647-86106.html

Jag hoppas och tror att det här kan bli bra för längdskidlandslaget.
Kan nog bli bra!

Sen återstår bara att få bort högsta hönset och ersätta honom med någon BRA person.
Citera
2021-10-13, 18:46
Medlem
Dagens artikel om Ebba och hennes tränare/pappa fick mig att igen tänka på en sak jag funderat på förut - hur fördelas ansvaret mellan åkarnas personliga tränare och landslagstränarna? Blir inte det väldigt märkligt med två tränare? Hur mycket koordineras det emellan dem? Är det ens rimligt att ha landslagstränare, med tanke på att andra sporter (friidrott/alla lagsporter/orientering tror jag) brukar nöja sig med en förbundskapten med ansvar för laguttagningar och sen en stöttningsapparat med ansvar för material etc.

Det alpina landslaget har vad jag förstår liknande upplägg som längden och även skidskyttarna (med kanske större tonvikt på landslagstränarna?) så det verkar lite skidspecifikt.
Citera
2021-10-13, 21:55
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Dagens artikel om Ebba och hennes tränare/pappa fick mig att igen tänka på en sak jag funderat på förut - hur fördelas ansvaret mellan åkarnas personliga tränare och landslagstränarna? Blir inte det väldigt märkligt med två tränare? Hur mycket koordineras det emellan dem? Är det ens rimligt att ha landslagstränare, med tanke på att andra sporter (friidrott/alla lagsporter/orientering tror jag) brukar nöja sig med en förbundskapten med ansvar för laguttagningar och sen en stöttningsapparat med ansvar för material etc.
Ja det är lite märkligt speciellt som landslagstränarna gärna vill köra sin grej istället för att ha en stöttande funktion. Känns väl ändå som man delvis löste problemen inför förra säsongen med ett mer individanpassat upplägg och gemensamma läger med herrarna så att de som ville slapp Ingesson och Thomson.

Jag vet inte hur uttagningar sköts heller. Med tanke på att vissa har Ingesson och Thomson som personliga tränare och andra inte har med dem att göra vore det ju lämpligare om Byström stod för alla uttagningar.
Citera
2021-10-13, 23:24
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Det alpina landslaget har vad jag förstår liknande upplägg som längden och även skidskyttarna (med kanske större tonvikt på landslagstränarna?) så det verkar lite skidspecifikt.
Orienteringslandslaget har ju haft TG som tekniktränare, så de har inte bara haft en förbundskapten. Men där är det tydligt att förbundet inte ansvarar för det övergripande träningsupplägget. Jag uppfattar det som att längdlandslaget i alla fall börjar förstå att ”one model fits all” inte gälller
Citera
2021-10-14, 00:22
Medlem
Citat:

Tränare tycker jag är väldigt viktigt men dom är viktigare för unga åkare som kanske inte har värsta stötteapparaten på hemmaplan och behöver styras rätt. Alternativet hade varit att låta (bästa) åkarnas egna tränare sköta lägren, men det hade antagligen varit sämre om ens möjligt. Hur man än vrider på det behövs läger för att upprätthålla systemet, representationslaget är det drivande i ekonomin och måste synas. Tar man bara ut laget när det är dags vintertid förflyttas sponsorskapet från landslaget till åkarna själva och då måste åkarna även stå för läger och stötteapparat. Det blir ingen åkarlön kvar, bara prestationsbaserad vintertid i bästa fall. Vallalag oklart. Vilket såklart missgynnar dom allra flesta, även dom med pengar uppskattar nog uppstyrningen till 95%. Det är dom sista procenten man måste kunna vara lite flexibel med från båda håll.

Friidrottsförbundet hade nog bytt plats alla dagar i veckan om dom kunde. Att deras upplägg är som det är stavas ekonomi. Var för sig i egna smålag och det går lite sämre. Till och med OS-resenärer jobbar vid sidan av och förbundet betalar inte ens ut mästerskapsbonusar. Längdskidorna har lyckats nå en väldigt unik ställning bland dom individuella idrotterna. Orientering är mer att betrakta som en hobbysport, €5000 för att vinna totala världscupen, finns inget utrymme för något alls troligtvis.
Citera
2021-10-14, 16:19
Medlem
Man undrar ju vilken del av hälsotestet som Östberg inte klarar efter så lång tid? Hon får inte följa med på sista höghöjdslägret före säsongen.
Citera
2021-10-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Man undrar ju vilken del av hälsotestet som Östberg inte klarar efter så lång tid? Hon får inte följa med på sista höghöjdslägret före säsongen.
Ätstörningar känns inte helt otroligt utan att egentligen ha en aning. Tyckte bara att hon blev smalare och smalare.
Citera
2021-10-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Ätstörningar känns inte helt otroligt utan att egentligen ha en aning. Tyckte bara att hon blev smalare och smalare.

Jo men vi får utgå från så här långt efter att det inte är vikten som nekar henne längre. Det är någon kvarvarande effekt av problemen hon uppenbart inte får rätsida på när det kommer till mätbara värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in