2021-10-13, 17:17
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Svara på statistikposten istället för att sprida dumhet så här.

Jag har redan varit i diskussioner med sådana som dig. Den senaste tog nog livet av sig i Göta Älv efter att ha sprängt och eldat i Göteborg.

Men vi kan vänta 9 till 12 månader så ska jag påminna dig om hur fel du hade om du hellre vill det.

Jag har svarat på dina felaktigheter i "statistikposten"

Rätta till dem så kan vi fortsätta din pappskalle
Citera
2021-10-13, 17:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Innan jag påpekar dina andra felaktigheter repeterar jag första frågan

Hur många dog med C19 under 2020?
(Hint: Jag frågar inte efter totala ackumulerade antalet fram till idag.. utan för 2020)

När du tagit reda på rätt sifra kan du återkomma med din beräkning
Hoppsan. Troligen betydligt färre än 15000 då. Ser nu att det var 9441st med konstaterat Covid19 under 2020.

Men det bevisar ju än mer hur rätt jag har.

Om det endast är 10% av totalt antal döda som fått medellivslängden i Sverige att minska så betyder det ju bara alltför många dött i förtid.

Är det ännu ett bevis på din oförmåga att räkna undrar jag?
Citera
2021-10-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Var inte en sådan snöflinga och låta dina känslor ta över rationellt tänkande.
1. Du är medveten om att folk dör? .. även innan Covid?
2. Jag har sympatier för den gamla, skröpliga, sjuka individen.. alla (eller de flesta av oss) har både mor och farföräldrar, vänner som vi bryr oss om.. men livet har sin gång. Döden är en naturlig del av livet. Jag tror du behöver sätta dig ner med en vuxen som förklarar detta för dig.
3. De dör inte flera år i förväg än de skulle. Sluta vara så hysterisk
"Rapporten visar att den förväntade medellivslängden under 2020 minskade med 0,69 år för män och med 0,40 för kvinnor jämfört med 2019." https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

Sansa dig och analysera fakta istället
Ja, var man inte övertygad om effekten av covid innan, så blir man det efter att ha sett de siffrorna. 0,69 år lägre medellivslängd av så få döda!! Vad blir det per person? Ganska många år, skulle jag gissa.
Citera
2021-10-13, 19:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte i vårt land som tur är och det ska vi vara glada för. Tyvärr är det inte så i hela världen.
Jaså? Vilka länder är det tvång i då?

Säg nu inte länder där invånarna består av idioter. För du säger ju själv att det finns de i riskzonen (överviktiga, rökare etc) som behöver vaccinera sig. För om dessa idioter inte förstår att de ska vaccinera sig för att inte belasta sjukvården i landet så blir ju tvång enda utvägen.

Som tur är i vårt land så är vi fortfarande en väldigt stor del som vaccinerar oss och inte är idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl inte jättesvårt att peka ut särskilda riskgrupper? Problemet är att myndigheterna inte vågar det.. Men personligen tycker jag att det är elakt att knipa käft om det.

Då kan man i sådana fall införa BMI-pass eftersom det är störst risk att bli sjuk om man är överviktig. Eller hur? Om det nu var så viktigt att folk inte gick och blev sjuka när de var ute och roade sig?
Det kanske är ett sätt att gå med BMI-pass eller på något annat sätt dokumentera de som är i riskzon. Men om det blir sånt "ramaskri" för vissa att införa vaccinationspass. Hur mycket skulle det då inte diskuteras om man istället införde BMI-pass.

Ska väl tilläggas att diskussioner om BMI-pass redan förekommit. Speciellt på flygplan där feta skulle få betala för fler platser. Men redan då blev det högljutt om diskriminering.
Citera
2021-10-13, 20:19
Medlem
Ingen ska tvingas vaccineras, men ovaccinerade som behöver IVA bör få ta kostnaden själva. 50.000 kr per dygn.
Citera
2021-10-13, 20:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gokenstein
Ingen ska tvingas vaccineras, men ovaccinerade som behöver IVA bör få ta kostnaden själva. 50.000 kr per dygn.

Ska du säga samma sak åt de som röker?
De som dricker?
De som snusar?

De som sportar livsfarliga sporter?
Citera
2021-10-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
De som dricker?
De som snusar?

Staten får in över 12 miljarder per år på tobaksskatt så dessa personer betalar redan för sitt framtida behov av vård.

Personer som utövar livsfarliga sporter tar inte upp merparten av vårdplatserna på IVA och utgör nog en kostnad som samhället klarar att bära. Särskilt som idrottande i stort sänker vårdkostnaderna.
Citera
2021-10-13, 22:34
Medlem
Citat:
De som dricker?
De som snusar?

Varför jämför du med dem? Är de sjuka och har tidigare tackat nej till en gratis kur mot just den sjukdomen? Eller har de bara levt osunt, liksom människor gjort i tusentals år? Det kommer alltid att finnas människor som lever osunt. Vilket liv, annars.
Citera
2021-10-13, 23:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Varför jämför du med dem? Är de sjuka och har tidigare tackat nej till en gratis kur mot just den sjukdomen? Eller har de bara levt osunt, liksom människor gjort i tusentals år? Det kommer alltid att finnas människor som lever osunt. Vilket liv, annars.

Citat:
Staten får in över 12 miljarder per år på tobaksskatt så dessa personer betalar redan för sitt framtida behov av vård.

Personer som utövar livsfarliga sporter tar inte upp merparten av vårdplatserna på IVA och utgör nog en kostnad som samhället klarar att bära. Särskilt som idrottande i stort sänker vårdkostnaderna.

Men de som tar upp platser för de inte är vaccinerade, ska man inte straffa.
Det är inte...värdegrundsaccepterat enligt allas lika värde.

*Jesus*
Citera
2021-10-14, 00:10
Medlem
Citat:
Men de som tar upp platser för de inte är vaccinerade, ska man inte straffa.
Det är inte...värdegrundsaccepterat enligt allas lika värde.

*Jesus*
Allas lika värde?? Betyder noll, liksom den ökända värdegrunden. 🤣🤣

Jag anser dock bara att ovaccinerade skall nedprioriteras, inte att de inte skall få vård. Måste vården prioritera mellan en vaccinerad och en ovaccinerad, så skall man välja den vaccinerade. Måste vården prioritera mellan sjuk person av annat slag än covid och en covidsjuk ovaccinerad, så skall man välja den första personen.
Citera
2021-10-14, 00:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Allas lika värde?? Betyder noll, liksom den ökända värdegrunden. 🤣🤣

Jag anser dock bara att ovaccinerade skall nedprioriteras, inte att de inte skall få vård. Måste vården prioritera mellan en vaccinerad och en ovaccinerad, så skall man välja den vaccinerade. Måste vården prioritera mellan sjuk person av annat slag än covid och en covidsjuk ovaccinerad, så skall man välja den första personen.

Ja. Det är en bluff. Hittepå.
Citera
2021-10-14, 07:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Precis som med alkoholen så räcker inte dessa pengar till att täcka upp hela kostnaden för vården.

En helt bisarr tanke att ovaccinerade ska betala för sin egen vård om inte feta, rökare och extremsportare betalar för sin vård.

Vidare borde i sådana fall ovaccinerade få tillbaka inbetalad skatt retroaktivt och inte heller ens betala skatt överhuvudtaget.

Nja vilket sjukt samhälle det skulle bli…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in