2021-10-13, 16:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Vad skulle i så fall orsaka den första smällen som hörs?

Ett hjullager som totalhavererar i hög fart kan mycket väl få hjulet att lossna. Det skulle förmodligen fastna i hjulhuset, resultera i däckspår i asfalten och troligen vrida bilen ur kurs.

Vad är det för smäll du pratar om ? Tror du att ovanstående förfarande är tyst?

Den som orkar gräva kan kolla med en Land Rover-verkstad om hjullager är en vanlig sak som går sönder på dessa bilar.

På generationen innan personskyddsbilen som nu krockat var det väldigt vanligt med trasiga hjullager. Bra ljudisolering gjorde att det trasiga hjullagret ofta inte upptäcktes av kunden själv.

En bepansrad version kommer så klart ha ännu mindre marginal när det gäller sådana här komponenter.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2021-10-13 kl. 16:22.
Citera
2021-10-13, 16:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Inte jag heller.
Flera hävdar Good Year Eagle. Blir lite orolig där för jag hittar inget Eagle med högre belastningsindex än 107. Vilket ju är för lågt. Det är ju under 4 ton. Men det kan ju ha varit ett annat Good Year däck. Eller ett helt annat fabrikat. Finns däck med belastningsindex för väldigt tunga bilar.
Hastighetsindex för Eagle är normalt Y vilket är 300 km/h och väl tilltaget. Inget att snåla på direkt

Förstår inte riktigt hur ringen runt fälgen skulle påverka rekommenderade däcktrycket.

Titta på sprängskissen över hjulet på denna sida: https://www.landrover.se/range-rover-sentinel?utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjwh5qLBhALEiwA ioods3IysQRgX8xxzXak8XPKlZloidmY4ePKtohP6vwapFtB6k rZ646EkRoC528QAvD_BwE Det råder inget tvivel om att det sitter Eagle på det hjulet - dock är ju detta en Sentinel 2019 (medan den Vilks färdades i var årsmodell 2016 med en annan motor etc)
Citera
2021-10-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Titta på sprängskissen över hjulet på denna sida: https://www.landrover.se/range-rover-sentinel?utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjwh5qLBhALEiwA ioods3IysQRgX8xxzXak8XPKlZloidmY4ePKtohP6vwapFtB6k rZ646EkRoC528QAvD_BwE Det råder inget tvivel om att det sitter Eagle på det hjulet - dock är ju detta en Sentinel 2019 (medan den Vilks färdades i var årsmodell 2016 med en annan motor etc)

Kollar på reklamfilmen. Helt klart Eagle F1 SUV 255 breda. Jag har lite för dålig syn för att urskilja belastningsindex från videon. Ska kolla lite mer.

Troligen är däcken bytta några gånger också på aktuell bil. Troligen är det detta däck eller liknande.
Citera
2021-10-13, 17:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Inte jag heller.
Flera hävdar Good Year Eagle. Blir lite orolig där för jag hittar inget Eagle med högre belastningsindex än 107. Vilket ju är för lågt. Det är ju under 4 ton. Men det kan ju ha varit ett annat Good Year däck. Eller ett helt annat fabrikat. Finns däck med belastningsindex för väldigt tunga bilar.
Hastighetsindex för Eagle är normalt Y vilket är 300 km/h och väl tilltaget. Inget att snåla på direkt

Förstår inte riktigt hur ringen runt fälgen skulle påverka rekommenderade däcktrycket.

Gällande belastningsindex får man multiplicera ett däck med 4.
Men det spelar ingen roll.

Däcken på Sentinel-vagnarna är en typ av specialutvecklade Goodyear, och går ej att köpa eller ens hitta på öppna marknaden.
Dom är kevlarförstärkta fler ggr samt har en hårdare gummiblandning.
Vidare är cord annorlunda, samt fälgkantsskydd eliminerat.
I stort sett är bara däckmönster samma som motsvarande vanliga modell.
Hela däcket är tillverkat enligt specifikation som Land Rover SVO spikat, utifrån bilens vikt och dessa särskilda fälgars utformning.

Däcktrycket är efter biltillverkarens spec, och lär ligga någonstans på 3,5-4,3 bar, kanske lite högre.
Oftast olika fram/bak på stora Land Rover.
Citera
2021-10-13, 17:26
Medlem
Jag tror på en däckexplosion pga vetskap om hur ett däck med 3kg tryck låter när det smäller.

Vill inte vara med om det igen o inte ni heller. Det var ett hjul som inte var monterat på bil.

När jag kikat på bilder ang Sentinel så visar de en bild på deras punkteringssäkra system med ett inre massivt däck på fälgen o det kan förklara det smala spåret som jag var så undrande över tidigare.

Så däckexplosion - ja.
Varför? Ovanligt med punkteringar på framdäcken men vanligare på bakdäcken pga när framdäcket kör över något så studsar prylen till o träffar bakdäcket.

Har sett en hel skruvmejsel inuti ett punkterat bakdäck o det skedde på en motorväg.
Citera
2021-10-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Det verkar vara 255/55R20 med belastningsindex 110 som är byggda för 1060kg per däck och för hastighetsindex Y max 300 km/h men jag ser inte 110Y tydligt på däcket utan har kollat vad däcket normalt har.
Det känns i minsta laget med 1060*4 även om däcken alltid har stora toleranser.
Men varför skulle Land Rover utrusta bilen med fel däck liksom? Det finns ett däck med index 113 med en annan dimension vilket skulle passa perfekt till 4,5 ton.
Rekommenderat däcktryck från Good Year i båda fallen = 50 psi = 3,5 kg
Citera
2021-10-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gällande belastningsindex får man multiplicera ett däck med 4.
Men det spelar ingen roll.

Däcken på Sentinel-vagnarna är en typ av specialutvecklade Goodyear, och går ej att köpa eller ens hitta på öppna marknaden.
Dom är kevlarförstärkta fler ggr samt har en hårdare gummiblandning.
Vidare är cord annorlunda, samt fälgkantsskydd eliminerat.
I stort sett är bara däckmönster samma som motsvarande vanliga modell.
Hela däcket är tillverkat enligt specifikation som Land Rover SVO spikat, utifrån bilens vikt och dessa särskilda fälgars utformning.

Däcktrycket är efter biltillverkarens spec, och lär ligga någonstans på 3,5-4,3 bar, kanske lite högre.
Oftast olika fram/bak på stora Land Rover.

Ja man brukar multiplicera med 4
Jag tror till 100% på vad du säger. Men däcken i reklamvideon ser exakt lika ut som däck i handeln. Märkta exakt som dessa. Men helt klart kan man ta en video med vad som helst.
Citera
2021-10-13, 17:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ja man brukar multiplicera med 4
Jag tror till 100% på vad du säger. Men däcken i reklamvideon ser exakt lika ut som däck i handeln. Märkta exakt som dessa. Men helt klart kan man ta en video med vad som helst.

Hela beteckningen på dom du hittat i handeln?
GoodYears specialdäck är nämligen m+s-märkta…
Exakt dessa specialdäck togs fram till 2015 års Sentinel, och har hängt med över även till nya generationen.
Citera
2021-10-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ett hjullager som totalhavererar i hög fart kan mycket väl få hjulet att lossna. Det skulle förmodligen fastna i hjulhuset, resultera i däckspår i asfalten och troligen vrida bilen ur kurs.

Vad är det för smäll du pratar om ? Tror du att ovanstående förfarande är tyst?

Den som orkar gräva kan kolla med en Land Rover-verkstad om hjullager är en vanlig sak som går sönder på dessa bilar.

På generationen innan personskyddsbilen som nu krockat var det väldigt vanligt med trasiga hjullager. Bra ljudisolering gjorde att det trasiga hjullagret ofta inte upptäcktes av kunden själv.

En bepansrad version kommer så klart ha ännu mindre marginal när det gäller sådana här komponenter.

Ett hjullager skär inte tvärt, det går ett bra tag, och det både hörs och känns, samt att det luktar varmt när man stannar. Och långt innan några hjul ramlar av så vobblar hjulet som ger jobbiga vibrationer i både ratt och bil.
Citera
2021-10-13, 18:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Ett hjullager skär inte tvärt, det går ett bra tag, och det både hörs och känns, samt att det luktar varmt när man stannar. Och långt innan några hjul ramlar av så vobblar hjulet som ger jobbiga vibrationer i både ratt och bil.

Absolut. Men läste du vad jag skrev? På föregående generation var det inte alls ovanligt att trasiga hjullager upptäcktes på service. Just på grund av mycket ljudisolering i bilen.

Dessutom:

- Ett hjullager som låter behöver inte bli speciellt varmt.
- Alla hjullager som är dåliga glappar inte. Det kan vara enbart oljud. Att det är glapp är en väldigt tydlig varningssignal om att man bör byta relativt omgående.

- Vobbel på grund av glappt lager får betecknas som ovanligt, då har det gått riktigt långt.

Jag har personligen åkt över 1500 mil med ett trasigt hjullager innan jag fick arslet ur och bytte det. Det lät kriget men glappade aldrig.

Man får tänka på att fordonet vägde en bra bit över 4 ton. Man kan tänka sig att det bara skar och låste sig på axeln också. Borde gett liknande förlopp.
Citera
2021-10-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Absolut. Men läste du vad jag skrev? På föregående generation var det inte alls ovanligt att trasiga hjullager upptäcktes på service. Just på grund av mycket ljudisolering i bilen.

Dessutom:

- Ett hjullager som låter behöver inte bli speciellt varmt.
- Alla hjullager som är dåliga glappar inte. Det kan vara enbart oljud. Att det är glapp är en väldigt tydlig varningssignal om att man bör byta relativt omgående.

- Vobbel på grund av glappt lager får betecknas som ovanligt, då har det gått riktigt långt.

Jag har personligen åkt över 1500 mil med ett trasigt hjullager innan jag fick arslet ur och bytte det. Det lät kriget men glappade aldrig.

Man får tänka på att fordonet vägde en bra bit över 4 ton. Man kan tänka sig att det bara skar och låste sig på axeln också. Borde gett liknande förlopp.

Inse att det tar lååång tid innan hjullagret blir så dåligt, och att ingen skulle ha märkt det på ett skyddsfordon, exempelvis i polisens garage där ljud studsar, eller följebilen på en mack om den andra skulle rulla iväg innan man stängt dörr etc. På en gammal V70 med 20.000 på mätaren så kanske, men inte på en välservad och besiktad RR Sentinel.
Citera
2021-10-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Inse att det tar lååång tid innan hjullagret blir så dåligt, och att ingen skulle ha märkt det på ett skyddsfordon, exempelvis i polisens garage där ljud studsar, eller följebilen på en mack om den andra skulle rulla iväg innan man stängt dörr etc. På en gammal V70 med 20.000 på mätaren så kanske, men inte på en välservad och besiktad RR Sentinel.

Å andra sidan gav hjullagret höger fram på vår Galaxy upp efter 6.000 mil, men den skrek åtminstone hela vintern då jag avfärdade hustrun med att det var dubben hon hörde…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in