2021-10-13, 13:36
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, när vi diskuterar vaccin är det ganska ointressant var i smittvågen vi befinner oss. Är du av annan åsikt?

Ligger en person på intensiven i hela landet kan det väl knappast vara lika angeläget att tvinga på varenda människa över en viss ålder vaccin jämfört om det ligger 10 000 personer.
Citera
2021-10-13, 13:37
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det framgår ju i den tekniska rapporten.

De har räknat på hur smittspridningen varit och sedan gör de en prognos hur den kommer utvecklas och beräknar hur många barn som kommer drabbas.

Detta vägs sedan mot hur många biverkningar vaccinet kommer orsaka och hur allvarliga biverkningarna kommer var. De är ju medvetna om hjärtmuskelinflammation men den anses inte vara så farlig - det är ju inte heller så enkelt som "Om vi vaccinerar alla så kommer vi förhindra 100 fall MIS-C men istället får 120 fall hjärtmuskelinflammation - därför vaccinerar vi inte" utan de väger väl samman hur mycket MIS-C orsakar osv. ​

Annars tycker jag texten nedan förklarar det ganska bra:

I den tekniska rapporten finns sedan prognoser för olika scenarion.

T ex:

Tabell 8. Antal undvikna sjukhusinläggningar mellan 1 oktober och 200 dagar framåt vid 50
procents ökad infektivitet. Vaccination antas ta 4 månader.
Åldersgrupp IVA Övrig
slutenvård
0–11 år 4,8 33,1
12–15 år 16,5 113,4
16–17 år 1,5 10,1
18–69 år 192,6 840,4
70 år och äldre 178,9 977,6
Summa 394,3 1 974,5

Detta!
FAKTA (ingen prognos, inget scenario, och ingen spåkula!)

Antal avlidna med C19 sedan pandemin började Jan 2020.. innefattar även de med underliggande sjukdommar.

0-9 år: 9st
10-19 år: 4 st ... F.. Y..R..A ! Fyra!

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

För perspektiv:
"Av de som avled 2020 var 478 barn under 18 år. Drygt hälften av dem var barn som dog under sitt första levnadsår. "

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-10-13 kl. 13:39.
Citera
2021-10-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Detta!
FAKTA (ingen prognos, inget scenario, och ingen spåkula!)

Antal avlidna med C19 sedan pandemin började Jan 2020.. innefattar även de med underliggande sjukdommar.

0-9 år: 9st
10-19 år: 4 st ... F.. Y..R..A ! Fyra!

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

För perspektiv:
"Av de som avled 2020 var 478 barn under 18 år. Drygt hälften av dem var barn som dog under sitt första levnadsår. "

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Varför drar du alltid till med "Det har bara dött x antal i åldern"?

Tror du det främst är dödsfall man vill förhindra med vaccinen i denna åldersgrupp?
Citera
2021-10-13, 13:44
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Det är ju de sk. vaccinerna som skapar mutationerna hur jävla svårt kan det vara att fatta! slog du i huvet när du var liten?
Vaccinerna skapar inga mutationer. Dessutom muterar viruset uppskattningsvis FLERA HUNDRA TUSEN GÅNGER per dag alldeles av sig själv, och har så gjort sedan det började spridas i större omfattning. Det muterar således alldeles själv utan någon hjälp från något vaccin.
Citera
2021-10-13, 13:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Tror du det främst är dödsfall man vill förhindra med vaccinen i denna åldersgrupp?

Jag behöver inte tro.. det är min värdering i bedömningen om mina barn ska ta vaccinet... dvs hur farligt (läs dödsfarligt) C19 är för dem

Var fakta otydlig?
Behöver du någon som håller dig i handen och hjälper dig tolka siffrorna och sätta dem lite i perspektiv?

.. eller du skiter i fakta och skall hitta en ny vinkel för att massvaccinera barn.. till vilken nytta?

Piss Off från ungarna
Citera
2021-10-13, 13:50
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Vaccinerna skapar inga mutationer. Dessutom muterar viruset uppskattningsvis FLERA HUNDRA TUSEN GÅNGER per dag alldeles av sig själv, och har så gjort sedan det började spridas i större omfattning. Det muterar således alldeles själv utan någon hjälp från något vaccin.

Helt rätt.. men det är vaccinering mitt i en pandemi som tvingar viruset att bli aggressivare för att överleva.

Trodde det var fundamental kunskap.. ?
Citera
2021-10-13, 13:57
Medlem
Citat:
Jag behöver inte tro.. det är min värdering i bedömningen om mina barn ska ta vaccinet... dvs hur farligt (läs dödsfarligt) C19 är för dem

Var fakta otydlig?
Behöver du någon som håller dig i handen och hjälper dig tolka siffrorna och sätta dem lite i perspektiv?

.. eller du skiter i fakta och skall hitta en ny vinkel för att massvaccinera barn.. till vilken nytta?

Piss Off från ungarna

Jag är inte heller övertygad om att vaccinera ner till 12 års ålder men du efterfrågade nyttan och jag besvarade din fråga.

Jag inser dock till skillnad från dig att det är fler faktorer än "KAN MAN DÖ?" som vägs in.

Risken att bli inlagd på sjukhuset i x antal dagar/veckor om vi vaccinerar eller inte.
Risken att få långvariga problem efter sjukdom och krav på medicinering under tiden om vi vaccinerar eller inte.
Risken att missa skolan under en längre tid
Risken att skolan tvingas stänga
osv
Citera
2021-10-13, 14:01
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Jag är inte heller övertygad om att vaccinera ner till 12 års ålder men du efterfrågade nyttan och jag besvarade din fråga.
Jag inser dock till skillnad från dig att det är fler faktorer än "KAN MAN DÖ?" som vägs in

Risken att bli inlagd på sjukhuset i x antal dagar/veckor om vi vaccinerar eller inte.
... OK.. låt höra.. hur många faktiska fall har vi efter 2 år av "rasande" pandemi?
Citat:
Risken att få långvariga problem efter sjukdom och krav på medicinering under tiden om vi vaccinerar eller inte.
.. OK.. låt höra.. hur många faktiska fall har vi efter 2 år av "rasande" pandemi?
Citat:
Risken att missa skolan under en längre tid
.... Naaawwwww
Citat:
Risken att skolan tvingas stänga
.... Naawwwww
Citera
2021-10-13, 14:02
Medlem
Citat:

Om man vill förhindra andra effekter som kan orsakas av covid-19 och kanske av vaccinet varför försöker man inte ens ta reda på om barnen redan haft covid-19?
Om det är så så har dom inget behov av vaccinet öht, varför riskera eventuella biverkningar i dom fallen?
Riskerna kan vara mikroskopiska men det är dom ju även för risker med covid-19.
Vill man skydda barn eller ej?
Citera
2021-10-13, 14:07
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag hoppas att man inför vaccinpass i butiker, köpcentrum, bussar, offentliga lokaler m.m. Det är enda sättet att få slut på farsoten och få människor motiverade att ta vaccin. Så länge det springer runt en massa ovaccinerade pellejönsar och sprider viruset överallt kommer pandemin att leva vidare. Rätt som det är kommer det att leda till total nedstängning. Det vill ingen, inte ens antivaxarna.

Joe Biden har fattat det.

Vilken illusion du leveri. Vad händer när man tar antibiotika etpar gånger per år? Vad vet vi om hur vaccinet fungerar efter 5-6 sprutan? Om vi en dag står utan skydd och variant Omega kommer över oss?

Omdet visar sig att vaccinet ger mindre och mindre skydd måste man sluta ta det. Sen är det ingen motivation du prtrar om, det är ett tvång. Varje gång som ditt pass scannas så vet systemet vare du är. När raderas den uppgiften?
Citera
2021-10-13, 14:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men vi har ju vaccinerat befolkningen. Hur ska du veta vad som är vad här?

På tal om Sverige så saknas statistik från våren 2020 över hur många som smittades. Det är tydligt när du går in och tittar.

Och vi alla vet varför.

Sverige är unikt där också.
Saknas?

Vi vaccinerade from December/ Januari. Det är orsaken till minskad smittspridning, samt orsaken till att spridningen nu ökar.

Här finns underlag att studera ovaccinerade som har naturlig immunitet, vaccinerade som hade immunitet innan vaccineringen, samt vaccinerade utan naturlig immunitet.

Statistiken passar fint med det vi hittills vet om immunitet efter Covid-19 och/ eller vaccination. Iran har där emot liten koll.
Citera
2021-10-13, 14:19
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Helt rätt.. men det är vaccinering mitt i en pandemi som tvingar viruset att bli aggressivare för att överleva.

Trodde det var fundamental kunskap.. ?
Nej det är det inte. Den enda studien på mutationsfrekvensen som jag sett visar på det motsatta förhållandet, hur mycket foliehattsbloggarna än försöker argumentera för motsatsen:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.08.21261768v3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in