2021-10-13, 13:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, denna händelse utveckling vill i all fall jag följa.

Som jag förstår det rör det sig om denna killen i Danmark men det har också rapporterats in fler fall både utanför och innanför EU/ESS. Fall då personer fått MIS-C efter vaccinationen. Men det är ju under utredning av EMA. EMA skriver att det är händelser som har observerats efter vaccinationen, men de skriver också att det inte nödvändigtvis beror på vaccinet. Men om de inte har haft covid som är fallet i all fall med den Danska killen, vad skulle då annars vara orsaken till MIS-C?

Jag hittar inte mycket om detta ämne, kommer säkert ta sin tid. Speciellt nu när fler länder vaccinerar barn, när det gäller MIS-C efter infektion kan det ju ta flera veckor innan det utvecklas, det kanske är likadant när det gäller möjlig MIS-C efter vaccination? Vi ser ju att covid kan ge hjärtmuskelinflammationer och efter lång utredning av EMA kom de fram till att vaccinet också kan göra det. Utan att vara medicinskt kunnig borde det ju i all fall vara möjligt att det fungerar lika dant med MIS-C. Men frågan är ju också hur många som drabbas jämfört med hur många som drabbas efter infektionen.

Jag kan ju tycka att man i all fall borde testa barn på antikroppar innan man vaccinerar dem. En tredjedel av alla barn i Sverige har kanske haft infektionen och då är kanske vaccinet en onödig risk. Barn behöver inte starkare skydd en det som infektionen ger.

https://www.ema.europa.eu/en/documents/covid-19-vaccine-safety-update/covid-19-vaccine-safety-update-comirnaty-8-september-2021_en.pdf
Jag tror att skulle det finnas minsta misstanke om det så skulle vaccinerna stoppas, inte pausas. Och det har man inte gjort någonstans i världen. Men det är bra att det utreds.

MIS-C och Kawasaki-sjukan har man inte riktigt grepp om men det där med superantigener är intressant. Och mycket svårt att följa med i diskussionerna. Man får faktiskt lite inblick när man tittar på videon jag länkade till. En sak kan man säga dock, dessa forskare är inte några styva pedagoger. Vad jag förstår utlöser superantigener en massiv t-cellsreaktion och är aktuellt vid flera andra sjukdomar som reumatisk feber och toxic shock syndrome. SCoV2 ska tydligen likna bakteriella superantigener.
Citera
2021-10-13, 13:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bättre att ta i i överkant än att ångra sig efteråt. Jag har tagit två doser Pfizer med drygt 4 veckors mellanrum. I Vid november månads utgång har det gått sex månader sedan jag fick andra dosen och är väl därmed oskyddad.
Det beror på hur lastgammal du är.

Har du som jag ett par år kvar till ättestupan klarar du dig nog en tid.
Citera
2021-10-13, 13:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Det är ju de sk. vaccinerna som skapar mutationerna hur jävla svårt kan det vara att fatta! slog du i huvet när du var liten?

Du har fel. Mutationer skapas hos individer som insjuknar i covid19. Ju fler som blir sjuka, desto större risk för mutationer. Fråga vilken expert som helst. Ett virus kan bara mutera vid replikation. Hos en immun människa kan inte viruset replikeras. En vacccinerad människa har 90% skydd två veckor efter andra sprutan, så mindre risk för mutationer med vaccinerade.
Citera
2021-10-13, 13:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det beror på hur lastgammal du är.

Har du som jag ett par år kvar till ättestupan klarar du dig nog en tid.

Vill det sig illa ligger ättestupan närmare än vad man tror...
Citera
2021-10-13, 13:13
Medlem
Citat:
Bättre att ta i i överkant än att ångra sig efteråt. Jag har tagit två doser Pfizer med drygt 4 veckors mellanrum. I Vid november månads utgång har det gått sex månader sedan jag fick andra dosen och är väl därmed oskyddad.

Så alla andra ska då låsas in så du känner dig säker?
Citera
2021-10-13, 13:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så alla andra ska då låsas in så du känner dig säker?

Jag tycker det vore bättre att alla får påfyllnad av sina vaccinationsskydd.
Citera
2021-10-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Gör ett nytt försök att svara på mina frågor istället för att skicka 2 intetsägande länkar.

Frågor:
Vilken nytta?

Kan du kvantifiera hur många barn det rör sig om och vad exakt de drabbats av så vi kan ta rationell ställning i frågan?

Det framgår ju i den tekniska rapporten.

De har räknat på hur smittspridningen varit och sedan gör de en prognos hur den kommer utvecklas och beräknar hur många barn som kommer drabbas.

Detta vägs sedan mot hur många biverkningar vaccinet kommer orsaka och hur allvarliga biverkningarna kommer var. De är ju medvetna om hjärtmuskelinflammation men den anses inte vara så farlig - det är ju inte heller så enkelt som "Om vi vaccinerar alla så kommer vi förhindra 100 fall MIS-C men istället får 120 fall hjärtmuskelinflammation - därför vaccinerar vi inte" utan de väger väl samman hur mycket MIS-C orsakar osv. ​

Annars tycker jag texten nedan förklarar det ganska bra:

Citat:
Barn löper betydligt mindre risk än vuxna att drabbas av svår covid-19-sjukdom, men risken är inte obefintlig. Både i Sverige och i andra länder har barn drabbats av svår sjukdom som krävt vård på sjukhus. Detta gäller framför allt ett tillstånd kallat MIS-C (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children), som innebär hyperinflammation med hög feber och i vissa fall påverkan på ett eller flera organ i kroppen. Under pandemin har hittills drygt 250 barn under 18 år i Sverige drabbats av MIS-C.

Vaccinerna är effektiva och säkra, med biverkningar som är lindriga och övergående i de allra flesta fall. Hittills har nästan 20 miljoner barn i världen över 12 år fått något av de mRNA-vacciner som i dag är godkända från 12 års ålder. För ett fåtal barn som vaccinerats har biverkan i form av hjärtmuskelinflammation uppträtt. Denna biverkan är mycket ovanlig och som regel övergående, men man behöver vara medveten om den och söka vård om man skulle få symtom som bröstsmärta de närmaste dagarna efter vaccinationen.

I den tekniska rapporten finns sedan prognoser för olika scenarion.

T ex:

Tabell 8. Antal undvikna sjukhusinläggningar mellan 1 oktober och 200 dagar framåt vid 50
procents ökad infektivitet. Vaccination antas ta 4 månader.
Åldersgrupp IVA Övrig
slutenvård
0–11 år 4,8 33,1
12–15 år 16,5 113,4
16–17 år 1,5 10,1
18–69 år 192,6 840,4
70 år och äldre 178,9 977,6
Summa 394,3 1 974,5
Citera
2021-10-13, 13:24
Medlem
Citat:
Jag tycker det vore bättre att alla får påfyllnad av sina vaccinationsskydd.
För att din egen påfyllning inte skyddar dig?
Citera
2021-10-13, 13:27
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det framgår ju i den tekniska rapporten.

De har räknat på hur smittspridningen varit och sedan gör de en prognos hur den kommer utvecklas och beräknar hur många barn som kommer drabbas.

Detta vägs sedan mot hur många biverkningar vaccinet kommer orsaka och hur allvarliga biverkningarna kommer var. De är ju medvetna om hjärtmuskelinflammation men den anses inte vara så farlig - det är ju inte heller så enkelt som "Om vi vaccinerar alla så kommer vi förhindra 100 fall MIS-C men istället får 120 fall hjärtmuskelinflammation - därför vaccinerar vi inte" utan de väger väl samman hur mycket MIS-C orsakar osv. ​

Annars tycker jag texten nedan förklarar det ganska bra:

I den tekniska rapporten finns sedan prognoser för olika scenarion.

T ex:

Tabell 8. Antal undvikna sjukhusinläggningar mellan 1 oktober och 200 dagar framåt vid 50
procents ökad infektivitet. Vaccination antas ta 4 månader.
Åldersgrupp IVA Övrig
slutenvård
0–11 år 4,8 33,1
12–15 år 16,5 113,4
16–17 år 1,5 10,1
18–69 år 192,6 840,4
70 år och äldre 178,9 977,6
Summa 394,3 1 974,5

Detta!

"De har räknat på hur smittspridningen varit och sedan gör de en prognos hur den kommer utvecklas och beräknar hur många barn som kommer drabbas.

Detta vägs sedan mot hur många biverkningar vaccinet kommer orsaka och hur allvarliga biverkningarna kommer var."

.. kallas för propaganda.

De flesta prognoser har missat målet rejält.. inget som tyder på att ovan skulle stämma.. SPECIELLT.. då det är för första gången i världshistorien som en helt ny typ av vaccin används mRNA.

Skicka du gärna dina barn, din fru, flickvän, man, föräldrar och kompisar som känner för att vara försökskaniner åt läkemedelsindustrin... vi avstår
Citera
2021-10-13, 13:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
För att din egen påfyllning inte skyddar dig?

det hoppas jag att den gör.
Citera
2021-10-13, 13:33
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Folkhälsomyndigheten, vaccintillverkaren, CDC etc.

Ge mig länkar då.
Citera
2021-10-13, 13:34
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Vill det sig illa ligger ättestupan närmare än vad man tror...

Läser du och tolkar data överhuvudtaget?

Medelåldern för de avlidna är 82 år och 86% är multisjuka... vad är du du inte fattar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in