2021-10-13, 10:31
Medlem
Livremmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Mumsbulle, men denna lista är inte knark ?
Nehe okej. Nej men om det inte är knark, dessutom när man dricker Alkohol som om det vore vatten. vad ÄR då knark undrar jag
2021-10-13, 10:35
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om du kan det så, fortfarande kan hon inte hämta ut mer än läkaren skrivit ut.

Precis, och hon tjatar ju på läkarna för att de ska skriva ut mer. Står ju psykjournalerna att hon återkommande vill ha mer medicin därför att det hon fått har tagit slut "för snabbt".
2021-10-13, 10:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har följt detta fallet ända sedan första inlägget, och ja jag har läst hela tråden.
Har nyss börjat med att läsa FUP:en dock, och har en fråga till er som har bättre koll (och läst FUP:en i sin helhet).

Det påstås här i tråden att Lydia skulle knarka?
Nu har jag bara hunnit ca 80 sidor in i FUP:en, och har läst bla journalerna som skrevs när hon blev inlagd på psyket.
Där berättar hon visserligen för läkaren att hon i yngre dagar ”testat allt” (minns inte ordagrant), men hon tackar ju nej till i stort sett all medicin dom erbjuder förutom Imovane (sömntablett) och Oxascand (lugnande som i folkmun ofta kallas ”kärringbenzo”).

Hon berättar visserligen att hon tar Attentin och detta skulle då vara mot RLS, vilket jag (och även läkaren) reagerade på.
Attentin tas definitivt inte mot RLS.
Men i alla fall, det är ju inga monsterdoser (om hon nu är ärlig), utan det står 5mg/dag, och det ”kollas” ju även om hon skulle uppvisa tecken på abstinens, vilket inte påvisas.

Imovane är ingen ovanlig medicin att ta mot sömnstörningar, har själv den sedan några år, och 7.5mg är den ”vanligaste” styrkan.
Oxascand är heller ingen stark tablett, ex har jag (och jag vet åtminstone en 4-5 stycken till) fått det mot flygrädsla.
Det är ju ingen dödsknarkardrog direkt, det kallas inte ”kärringbenzo” för inget liksom.

Att hon är påläst om dom olika preparaten ser inte jag heller som något konstigt, tyvärr är det nästan något man måste vara idag om man vill veta vad det är läkarna skriver ut.
Speciellt om man hela tiden får träffa nya läkare som inte har så bra koll på vad man står på sen innan, som själva inte har koll på vad som är vad osv.

Har själv blivit förskriven ett preparat som inte var livshotande men som absolut inte var bra ihop med mina andra mediciner, och läkaren visste faktiskt inte riktigt vad det var han förskrev.
Jag ser/hör om detta problemet rätt ofta då jag pga min sjukdom är aktiv i diverse forum där andra personer med liknande problematik håller till.

Nu blev detta inlägget längre än vad jag tänkte, men i alla fall, jag hänger inte med riktigt när det gäller hennes ”knarkande”..?

Vad exakt är det hon påstås missbruka?
Kokain, amfetamin (menar inte hennes Attentin) osv..?
Och var hittar man isf att det står någonstans i utredningen?

Att hon hade en osund syn på alkohol kan jag ju instämma i, hade jag själv haft den promillehalten hade jag definitivt inte varit talbar, eller ens stående på mina två ben för den delen heller..
Men förutom alkoholen, vilken drog är det hon ska ha missbrukat?

Jag håller med dig. Min uppfattning (efter att ha läst hela fuppen) är mer att hon är ett till offer för psykvården. Mycket test och utbyte av mediciner, sedan byta tillbaka. Någon gång, när någon psykläkare byter ut hennes mediciner helt utan anledning köper hon på "svarta marknaden", vilket (tyvärr) inte är något ovanligt idag.

Att hon "testat allt" som ung, är hon ju inte ensam om. Det finns väl en och annan politiker som gjort det också. Dom flesta av oss har ju varit unga och dumma.......och för några växer dumheten aldrig bort!

Den "knarklistan" som bullmumset "presenterar" som någon sorts fakta, uppfattar jag mer att det sker någon genomgång av mediciner hon förut haft, med mediciner hon då hade till nya mediciner hon skulle få pröva.

L hävdar själv att hon dricker alkohol när hon inte får/har tillgång till sina sömnmedel, och hon nämner att E tagit hennes mediciner ifrån henne (jag får känslan av att det är just sömnmedicinen), och jag får känslan av att E gör detta för att han vill ha sex mitt i natten.......E kanske var sexmissbrukare också......men min känsla/spekulation.
2021-10-13, 10:45
Medlem
Citat:

Den medicin som en del missbrukare använder som drog är, Ritalin.
2021-10-13, 10:45
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlana
Nivån härinne.. Jesus.

Vad skönt det skulle vara om vissa förstod hur en rättsprocess fungerar, hur diverse neuropsykiatriska diagnoser ter sig, vad missbruksproblematik är.

Bara det att båda hade hög promillehalt men inte tillsynes så redlösa en ”vanlig” hade varit med samma promille.
Visar att man har druckit mycket alkohol under lång tid.
Dom har levt i en helt annan bubbla under en längre period. Deras verklighet är något helt annat, beroendesjukdomen är läskig och det ska absolut lyftas fram i detta fall.

Håller helt med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
I december 2019 får hon insatt, efter att ha varit utan mediciner jättelänge, enligt henne själv
*sertralin
*Theralen
*imovane

Januari 2020
*zopiklon
Februari 5/2 2020
Hon vill:
*öka sertralin
*Ritalin
10mg 1×2 + 1 vid behov, max 2/dag
*Modafinil, har hon läst om och vill prova, men nekas som sagt, då det inte används i Sverige vid adhd
Februari 14/2
Önskar byta från ritalin till attentin
Hon säger att hon ibland tar 70mg, 60mg, 40mg, 20mg beroende på vad hon ska göra.
Vill ha nytt recept på zopiklon
Mars 3/3 2020
Beroende av alkohol. Restless legs.somatiskt frisk. Har kontakt med beroendecentrum pga alkoholbrukssyndrom.
Önskar recept zoloft, zopiklon, attentin, alimemazin 40ml/behov
5/3 2020
Recept attentin
16/3 önskar recept zopiklon och attentin
Nekas! För tidigt att skriva ut.
Samtal. Hon vill ha recept. Tar ibland 2 zopiklon och hoppar över för att undvika toleransutveckling, hon har endast 7 zopiklon kvar. Vill ha annat läkemedel när hon ej tar zopiklon, kan inte komma till mottagning "sjuka barn". Hon Nekas nya recept, det hon fått ska räcka två veckor till.
19/3 2020
Vill ha medicin. Tar upp tidigare alkoholproblem, rädd att falla tillbaka om hon inte sover. Har tagit 2 zopiklon/kväll. Endast 1 kvar.
Hon får recept på zopiklon 1tab/kväll samt theralen lågdos/kväll.
Patienten har alimemeazin hemma. Ska prova lägsta dos varje kväll.
23/3 2020
Vill ha recept på attentin. Rekommendation byte från zopiklon till zolpidin.
Recept stilnoct 10mg/kväll
2/4 2020 tillägg recept quetiapin 25mg upp till 4 tab/kväll samt stilnoct i sängen
23/4 2020
Patienten vaknar 13 flera nätter.tagit 4 quetiapin och 2 stilnoct
Förnyar recept attentin
Behöver sätta ut quetiapin, stilnoct
Förskriver mirzapin och nozinan

Såhär fortsätter det, det är uppenbart att Lydiia är en knarkare

Men som jag läste det där i fuppen så är det en diskussion hon har med läkare om vad hon haft för mediciner förut, vad hon hade då, och vad hon ska få i framtiden, ALLT PÅ RECEPT!!!

De mediciner som människor får utskrivna PÅ RECEPT är INTE "KNARK"!!!

Du har enorma problem med läsförståelsen faktiskt, du läser in en massa saker som inte står. Du är alldeles för färgad av ditt egna hat mot L, du är inte trovärdig. Gör flera hönor av en fjäder!
2021-10-13, 10:47
Medlem
Citat:

Stilnoct är också en välkänd medicin som missbrukare gärna vill få ta i
2021-10-13, 10:49
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livremmen
Nehe okej. Nej men om det inte är knark, dessutom när man dricker Alkohol som om det vore vatten. vad ÄR då knark undrar jag

"Knark" i detta sammanhang är skillnaden mellan: "med recept" och "utan recept"!
2021-10-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Håller helt med dig!

Men som jag läste det där i fuppen så är det en diskussion hon har med läkare om vad hon haft för mediciner förut, vad hon hade då, och vad hon ska få i framtiden, ALLT PÅ RECEPT!!!

De mediciner som människor får utskrivna PÅ RECEPT är INTE "KNARK"!!!

Du har enorma problem med läsförståelsen faktiskt, du läser in en massa saker som inte står. Du är alldeles för färgad av ditt egna hat mot L, du är inte trovärdig. Gör flera hönor av en fjäder!
Vad anser du vara "knark"?
Mediciner som säljs på svarta marknaden, läkare som förskriver lite under bordet? Vilken verklighet lever du i? Det är klart att det är ett missbruk.
En människas medicin kan i en annan människas händer bli livsfarligt, missbrukas osv. Ly*ia har ett dokumenterat alkoholberoende.
Alla läkare är inte ute efter att hjälpa, endel styrs av egna beroenden. Tjänster och gentjänster.
2021-10-13, 10:56
Medlem
Citat:
"Knark" i detta sammanhang är skillnaden mellan: "med recept" och "utan recept"!
Men what?! Varifrån får pundarna/knarkarna på plattan sina piller ifrån, tror du? Det är väldigt vanligt att fint folk tar lite egen medicin för att orka lite mer, bli piggare osv. Se bara på Reinf*eldts son, han kom lindrigt undan, pappa och mamma är betydelsefulla, likt förbannat är sonen en knarkare
2021-10-13, 10:57
Medlem
Citat:

Missbrukare är fenomenala på att omvandla receptbelagda läkemedel till "droger".

Därför en del inte får hämta ut sin medicin själv på apoteket, utan gå till mottagningen veckovis.
Och lämna urinprov inför personal på sin mottagning.

Jag vet hur de kan utnyttja systemen och jag är knappast ensam om att veta det.

Men jag håller med dig om att syftet är att använda preparaten som medicin.
Och i kombination med alkohol, kan även dem mest harmlösa piller bli farliga för din kropp.
2021-10-13, 10:59
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Vad anser du vara "knark"?
Mediciner som säljs på svarta marknaden, läkare som förskriver lite under bordet? Vilken verklighet lever du i? Det är klart att det är ett missbruk.
En människas medicin kan i en annan människas händer bli livsfarligt, missbrukas osv. Ly*ia har ett dokumenterat alkoholberoende.
Alla läkare är inte ute efter att hjälpa, endel styrs av egna beroenden. Tjänster och gentjänster.
Nu tog du väl i va? 😳 Vi pratar väl inte om privatpraktiserande läkare här utan den vanliga vården, dom har nog ögonen på sig och journaler och medicinlistor kan läsas av fler i samma landsting med samma system.
2021-10-13, 11:01
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becksson
Stilnoct är också en välkänd medicin som missbrukare gärna vill få ta i
Då är jag tydligen en knarkare på äldre dar pga sömnsvårigheter 😅 Tack för upplysningen, ska genast lägga till i mitt CV 😄

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in