2021-10-12, 19:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Sätter mina pengar på skuret hjullager.
Citera
2021-10-12, 19:24
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad skulle i så fall orsaka den första smällen som hörs?
Citera
2021-10-12, 19:38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Vad skulle i så fall orsaka den första smällen som hörs?

Eko (studsande ljud)

Det låter på ljudfilen som om att något exploderar, sedan hörs ett eko. EKO = ljud som reflekteras och uppfattas som ett separat ljud av lyssnaren. Ljudfilen här: https://wetransfer.com/downloads/c66c1a465fa6e20cfa76b682cc89ddf220211012041413/3659c0

Att hjulspåren är så snäva över vägbanan ser ut som nästan 90 grader. = Framdelen av livvaktsbilen träffar vajerräcket till höger, det får effekten att framänden spinner väldigt kraftigt åt vänster, därför blev hjulspåren så kraftiga och tvära över vägbanan.

Personligen tror jag på däckexplosion av vänster framhjul på livvaktsbilen orsakat dödsolyckan.

Vad som orsakat däcksexplosionen det vet jag däremot inte. Det händer ofta att lastbilar får punkterade däck. Däckexplosion kan bero på felaktigt lufttryck, tillverkningsfel hos tillverkaren, överhettning, skräp och dåliga vägar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Det kan vara riktigt enligt uppfattningen att däcket exploderat pga värme.
Senast redigerad av Hegamon 2021-10-12 kl. 19:41.
Citera
2021-10-12, 19:43
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Eko (studsande ljud)

Det låter på ljudfilen som om att något exploderar, sedan hörs ett eko. EKO = ljud som reflekteras och uppfattas som ett separat ljud av lyssnaren.

Att hjulspåren är så snäva över vägbanan ser ut som nästan 90 grader. = Framdelen av livvaktsbilen träffar vajerräcket till höger, det får effekten att framänden spinner väldigt kraftigt åt vänster, därför blev hjulspåren så kraftiga och tvära över vägbanan.

Personligen tror jag på däckexplosion av vänster framhjul på livvaktsbilen orsakat dödsolyckan.

Vad som orsakat däcksexplosionen det vet jag däremot inte. Det händer ofta att lastbilar får punkterade däck. Däckexplosion kan bero på felaktigt lufttryck, tillverkningsfel hos tillverkaren, överhettning, skräp och dåliga vägar.

Det fetade. Nu visar ju dock nya bilder att det inte är så tvära bromsspår som tidigare visats på bilder eftersom de var tagna med teleobjektiv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqW86r/nya-bilden-dacksparen-dar-lars-vilks-dodskraschade

Rejäl skillnad i utseende tycker jag.
Citera
2021-10-12, 19:51
Medlem
Ibland skjuts det av de nykriminella som prövar senaste leveransen, detta i närheten av min bostad där även E4 120 sträcka går och om ljudfilen är autentisk låter det skrämmande likt en vanlig provskjutning med lite dämpande växtlighet och över huvudlaget inte som en punktering-explosion där det bara handlar om 2,5-3 kg övertryck inte ens lastbilsexplosionerna låter så och då handlar de om 3-4 ggr högre tryck och betydligt större volym. Smällarna är för distinkta/snärtiga/kort.
Senast redigerad av usernomen 2021-10-12 kl. 19:55.
Citera
2021-10-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det fetade. Nu visar ju dock nya bilder att det inte är så tvära bromsspår som tidigare visats på bilder eftersom de var tagna med teleobjektiv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqW86r/nya-bilden-dacksparen-dar-lars-vilks-dodskraschade

Rejäl skillnad i utseende tycker jag.

Ja bilderna på Aftonbladet ger ett annat intryck än teleobjektbilden. Bilderna på Aftonbladet är antagligen snarare taget med mobil och mer åt vidvinkel i brännvidd, vilket inte heller ger rätt intryck och saker dras ut.
Citera
2021-10-12, 19:59
Medlem
Citat:
Eko (studsande ljud)

Det låter på ljudfilen som om att något exploderar, sedan hörs ett eko. EKO = ljud som reflekteras och uppfattas som ett separat ljud av lyssnaren. Ljudfilen här: https://wetransfer.com/downloads/c66c1a465fa6e20cfa76b682cc89ddf220211012041413/3659c0

Bilen har aktiv lufttrycks sensor som känner av om det är fel lufttryck Ett Däck som går med för lågt Lufttryck en varm sommardag kan Explodera vanligt på Husvagnar . men ett punkteringsfritt däck en höst dag knappast
Citera
2021-10-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om man tittar på denna bilden:

Skulle jag säga att det är höger fram som exploderat och ej längre har någon som helst markkontakt.

Det är vänster framdäck som lämnat det fetaste sladdmärket då det är där vikten/belastningen ligger, i synnerhet om föraren ställt sig på bromsen.
Parallellt med det fetaste vänstermärket, löper ett smalare märke, tror vänster bakhjul där, vilket förtäljer att bilen gått en aning på sladd.

Märket till höger är från höger bakhjul och är lite mer framträdande att viss vikt ligger på där, då bilen kränger åt vänster, samt att höger bakhjul för tillfället bär upp mer vikt.

Förstår och är med på tanken. Men i hela däckspårets utseende vill min hjärna ha det till att det är vänster fram som smällt. Det kommer fram till slut, men jag gillar att man kan ha vuxna dialoger angående händelseförloppet och teorier.
Tack
Citera
2021-10-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
Ja ja. Tack för rättningen men den kommer typ 3000 inlägg försent eftersom alla här vet och förstår vad vi menar. De skapade en öppning för trafiken att köra igenom.

Och om du googlar så kan du se att räddningstjänsten visst har klippt vajern ibland. Och ibland finns det vajerlås så att de kan öppna upp vajern.
Men det var kanske inte vad diskussionen handlade om.
Du borde fokusera på att skriva vad du menar i stället för att komma med fåniga ursäkter. Att öppna ett vajerlås är inte heller att ”klippa” vajern.
Citera
2021-10-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solzjenitsyn
Nu är ju problemet med bilderna bara att de är tagna för flera år sedan och då fanns inga spår alls. De är photoshopade nu i dagarna och försedda med jättefina spår som dessvärre inte har något med verkligheten att göra. Men under tiden som vägen var avstängd har det målats nya falska spår i spenaten som man snart kan få titta på.

Jag tror inte riktigt att det är så lätt att "fotoshoppa" en video (som bilderna är klippta från och som finns länkar till längre bak i tråden om man orkar leta)
Citera
2021-10-12, 20:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Nej jag har skrivit fel! Det är HÖGER framdäck jag menar smällt. Då har bilen sedan girat kraftigt till höger in i högra vajerräcket. Sedan studsat över vägbanan in i vänster vajerräcke och gått över till mötande vägbanan.

En sak jag inte kan: Har livvaktsbilen färdats i höger eller i vänster körfält i den riktningen de åkt i?
Citera
2021-10-12, 21:05
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Då har bilen sedan girat kraftigt till höger in i högra vajerräcket.

Ingen har åkt in i höger vajerräcke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in