2021-10-12, 21:06
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var det 6542 allvarliga biverkningar eller bara inrapporterade biverkningar?

Jag tror man får mer än en grimma, en liten coctail med lite av varje skjuter de nog i dig, proppförebyggande medel, kanske budesonid och lite annat smått och gott. Undras om antivaxxarna ifrågasätter då vad det är de får då också?

Jag förnekar inte att det finns en risk med vaccinet men den är liten, kanske Tegnells lilla exempel passar bra här, det är farligare att korsa ett övergångsställe än att ta vaccinet.

Stämmer att den är liten, det är även väldigt liten risk att drabbas allvarligt efter infektion som frisk person. Detta pratas det dock väldigt tyst om. Alla ska vaccineras till vilket pris som helst.
Citera
2021-10-12, 21:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Vi har olika synsätt på vad som är allvarligt.

"En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård
eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt
viktig händelse".

Mer logiskt att detta jämförs mot IVA vård istället för en inlagd person med nedsatt syreupptagningsförmåga.

Vi kommer ingenstans med denna diskussion. Sluta bara sprida lögner om att vaccinet är ofarligt!

Jämför IVA mot IVA.
Jämför sjukhusvård mot sjukhusvård.

Det är det enda rätta för att det ska bli relevant.
Det du gör nu är att du jämför nageltrång med hjärtinfarkt. En med nageltrång och en med hjärtinfarkt. Dvs lika farligt. Inser du inte att det är galet?
Citera
2021-10-12, 21:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Stämmer att den är liten, det är även väldigt liten risk att drabbas allvarligt efter infektion som frisk person. Detta pratas det dock väldigt tyst om. Alla ska vaccineras till vilket pris som helst.

70K+ som vårdats för covid19 på sjukhus av 1,1 miljoner smittade är inte en liten risk i mina ögon. Detta trots en massa rekommendationer och en del restriktioner. (i Sverige) Sist jag kollade fanns det 25K med långtidscovid, det var ett tag sedan jag kollade. Sen om vi ska vaccinera barn är jag tveksam till, tveksam men inte emot men det är en annan fråga. Man ska inte glömma att av dem som vårdats på sjukhus för covid19 så dör 10% av dessa inom 6 månader och kommer inte med i statistiken. Så här långt tycker jag vaccinationerna fungerat bra och att de gjort skillnad. Hur det ser ut i morgon vet ju ingen egentligen.
Citera
2021-10-12, 21:22
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jämför IVA mot IVA.

Det du gör nu är att du jämför nageltrång med hjärtinfarkt. En med nageltrång och en med hjärtinfarkt. Dvs lika farligt. Inser du inte att det är galet?

Tyvärr går det inte utläsa hur många som behövt intensivvård. Men jag väljer att tolka följande text som mer allvarlig än nedsatt syreupptagningsförmåga, och då blir det mer rättvist att jämföra mot IVA.

"En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård
eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt
viktig händelse".

Du väljer att jämföra detta mot slutenvårdade som på sin höjd behöver grimma. Jag vill bara belysa att du är en lögnare och att vaccinet inte är riskfritt.
Citera
2021-10-12, 21:27
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
70K+ som vårdats för covid19 på sjukhus av 1,1 miljoner smittade är inte en liten risk i mina ögon. Detta trots en massa rekommendationer och en del restriktioner. (i Sverige) Sist jag kollade fanns det 25K med långtidscovid, det var ett tag sedan jag kollade. Sen om vi ska vaccinera barn är jag tveksam till, tveksam men inte emot men det är en annan fråga. Man ska inte glömma att av dem som vårdats på sjukhus för covid19 så dör 10% av dessa inom 6 månader och kommer inte med i statistiken. Så här långt tycker jag vaccinationerna fungerat bra och att de gjort skillnad. Hur det ser ut i morgon vet ju ingen egentligen.

80% av dessa är över 50år. Räkna in alla med sjukdom, fetma och rökning så inser du snabbt att risken att drabbas allvarligt för en person under 50 år med god hälsa är obefintlig.

Covid-19 är en farlig sjukdom för äldre, sjuka och feta personer.
Citera
2021-10-12, 21:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur kommer det sig att du är så säker på att det är "kinesernas" experiment, bara för att viruset först upptäcktes i Kina?

Jag är inte helt säker. Men jag tycker att det förefaller osannolikt att epidemin skulle ha startat på en helt annan plats, och förblivit oupptäckt tills viruset nådde Wuhan. Kineserna har försökt att lansera märkliga teorier om att viruset skulle ha anlänt till Kina med importerad fryst mat. Men jag har svårt att lita på kineserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kan det inte lika gärna vara USAs experiment?

Menar du att verksamheten på Wuhans virusinstitut skedde i samarbete med amerikanarna? Eller menar du att viruset skulle ha skapats i Förenta Staterna, och därefter transporterats till Kina?
Citera
2021-10-12, 21:38
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
80% av dessa är över 50år. Räkna in alla med sjukdom, fetma och rökning så inser du snabbt att risken att drabbas allvarligt för en person under 50 år med god hälsa är obefintlig.

Äldre som i 80+ med underliggande sjukdom i så fall. Covid är inte farligt för gemene man oavsett vad alla hypokondriska fjantar här på tråden vill få det till.
Citera
2021-10-12, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Ja men nu har inte alla en god hälsa, tyvärr. Vad händer nästa gång när det kommer ett virus som bara tar dem med god hälsa, ska de med dålig hälsa då skita i att vaccinera sig? Det drabbar ju ändå inte dem liksom? En dag blir du också gammal och skröplig, det är ofrånkomligt. Passa på att njuta av din goda hälsa medan du kan. Covid19 är en jäkligt oberäknelig sjukdom, jag tar hellre mina chanser med vaccinet än att bli torktumlad av Covid19. Jag har haft influensor förut, då var jag ung och det var ett helvete, nu är jag inte så ung längre och skulle inte vilja ha det idag. Min hälsa är det inget fel på men varför ta chansen liksom? Min dotter beskrev Covid19 som att bli påkörd av en buss, vem vill bli påkörd av en buss om man kan undvika det? Det jag minns från mina tidigare influensor är den förbannade feberyran, förhöjd hörsel, kan inte stänga ute något, kan inte sova, känns som man är utanför kroppen, rasar 10 kg i vikt, kan knappt gå på toa, nä fy fan.
Citera
2021-10-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ja men nu har inte alla en god hälsa, tyvärr. Vad händer nästa gång när det kommer ett virus som bara tar dem med god hälsa, ska de med dålig hälsa då skita i att vaccinera sig? Det drabbar ju ändå inte dem liksom? En dag blir du också gammal och skröplig, det är ofrånkomligt. Passa på att njuta av din goda hälsa medan du kan. Covid19 är en jäkligt oberäknelig sjukdom, jag tar hellre mina chanser med vaccinet än att bli torktumlad av Covid19. Jag har haft influensor förut, då var jag ung och det var ett helvete, nu är jag inte så ung längre och skulle inte vilja ha det idag. Min hälsa är det inget fel på men varför ta chansen liksom? Min dotter beskrev Covid19 som att bli påkörd av en buss, vem vill bli påkörd av en buss om man kan undvika det? Det jag minns från mina tidigare influensor är den förbannade feberyran, förhöjd hörsel, kan inte stänga ute något, kan inte sova, känns som man är utanför kroppen, rasar 10 kg i vikt, kan knappt gå på toa, nä fy fan.

Halllllå, hoho, någon hemma där.....?

Vad är det du inte förstår? Det handlar såklart inte bara om "god hälsa", det handlar om gener, som överlever, de kan sitta i förslappade personer, samtidigt som dåliga gener kan sitta i den mest vältränade! Resultatet; den slappa, lite feta, får knappt en nysning av C19, medans det enormt vältränade exemplaret hamnar i respirator, och kanske dör......

Vad är slutsatsen, tror/tänker/tycker du? ( Jag återkommer med facit efter ditt svar......)
Citera
2021-10-12, 21:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jämför IVA mot IVA.

Nageltrång kan leda till sepsis obehandlad så det är farligt det med.
Citera
2021-10-12, 21:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Halllllå, hoho, någon hemma där.....?

Vad är det du inte förstår? Det handlar såklart inte bara om "god hälsa", det handlar om gener, som överlever, de kan sitta i förslappade personer, samtidigt som dåliga gener kan sitta i den mest vältränade! Resultatet; den slappa, lite feta, får knappt en nysning av C19, medans det enormt vältränade exemplaret hamnar i respirator, och kanske dör......

Vad är slutsatsen, tror/tänker/tycker du? ( Jag återkommer med facit efter ditt svar......)

Mitt svar är att jag håller med dig. Goda gener överlever, oftast. Jag känner en ganska stor person som överlevde covid med lite snörvlande och snyftande. Är du inne på survival of the fittest? Personligen känner jag viss empati för dem som inte klarar livets hårda skola.
Citera
2021-10-12, 22:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Bra frågeställning.
Det är ett rimligt antagande. Tyvärr vet jag inte hur många av dessa som drabbats av allvarlig biverkning efter vaccination som hade en eller fler underliggande sjukdomar.

Jag ser i dom länkade dokumenten att misstänkta dödsfall av vaccinerna främst återfinns i dom äldre åldersgrupperna. Det är samma åldersgrupper som drabbas hårdast av viruset.

Mängden rapporterade biverkningar ökar också med åldern, upp till 60 års ålder. Över 60 års ålder så minskar biverkningarna. Det kan bero på att vaccintäckningen ökar med åldern, upp till 60 års ålder. I äldre åldersgrupper så var det många som fick Oxford-vaccinet, och finns därför inte med i dessa dokument, som istället berör Comirnaty och Spikevax.

Citat:
Dock går det inte förneka att antalet är väldigt högt, hälften är redan borträknade.

Det är inte utan risk att ta vaccinerna. Men det är inte utan risk att få viruset.

Vaccinerna är luriga, och ger märkliga effekter på vissa individer. Men detsamma gäller viruset.

Jag valde att ta vaccinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in