Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men nu verkar problemen oöverstigliga. Med den tekniska utveckling som varit sedan månlandningarna borde det vara billigt, enkelt och säkert att göra om samma sak idag. Det borde ju göras charterresor till månen! Se på flygets utveckling de föregående 50 åren, från 1920 till första månlandningen 1969 gick flyget från propellerdrivna dubbeldäckare till moderna jetplan. Rymdfarten verkar inte ha utvecklats alls.

IT är bland det dyraste som finns att utveckla, sen är komplicerad teknologi inte alls åtråvärt i en bemannad raket eller styrsystem. För när något går fel, så går det liksom inte att lösa. Apollo 13 är ett praktexempel på detta, allt gick fel, men man kom hem med hjälp av silvertejp och det materiel man kunde hitta/återanvända ur andra system.

Jag förstår hur du tänker, det är logiskt och bra, men teknologin har inte gjort såpass stora framsteg att vi med >säkerhet< kan byta upp oss. Det är under utveckling såklart, men än så länge är vi långt ifrån att införa detta i bemannade flygningar.

Problemen är inte oöverstigliga, man har bara satt stoppklossar ivägen (och med god anledning imo).
Citera
2021-10-12, 20:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen54
Tror inte människor idag skulle acceptera en sån stor risk.
Om jag hade chansen att bli den första människan på månen, hade jag helt klart tagit det. Var dock lite väl ung när det skedde.
Citera
2021-10-12, 20:58
Medlem
Knasen54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om jag hade chansen att bli den första människan på månen, hade jag helt klart tagit det. Var dock lite väl ung när det skedde.
Var väl därför Neil och Buzz tog chansen när dom fick den tror jag. Riskerna var stora, dom hade ju t.ex inte många sekunder kvar innan bränslet tog slut i månlandaren!
Citera
2021-10-12, 21:03
En dum fråga kanske, hur länge va de på månen sist det begav sig?
Citera
2021-10-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men nu verkar problemen oöverstigliga. Med den tekniska utveckling som varit sedan månlandningarna borde det vara billigt, enkelt och säkert att göra om samma sak idag. Det borde ju göras charterresor till månen! Se på flygets utveckling de föregående 50 åren, från 1920 till första månlandningen 1969 gick flyget från propellerdrivna dubbeldäckare till moderna jetplan. Rymdfarten verkar inte ha utvecklats alls.

Men efter månlandningarna har vi inte haft en massa människor som åkt till och landat på andra himlakroppar så den tekniken har ju inte utvecklats. Och tekniken som användes för månlandningarna mellan 1969-1972 är ju obsolet (föråldrad) idag så det mesta måste göras om från grunden vilket är ett enormt arbete, både tids- och kostnadsmässigt.
Citera
2021-10-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
En dum fråga kanske, hur länge va de på månen sist det begav sig?
75 timmar enligt sägnen.
Citera
2021-10-12, 21:14
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
75 timmar enligt sägnen.

Haha bara? Låter obegripligt idiotiskt att bara stanna där 75 timmar.
Citera
2021-10-12, 21:29
Citat:
Det var ju tvunget att verka NÅGORLUNDA äkta.
Syret hade väl inte räckt längre om dom verkligen hade varit där.

Hur lång tid tog det att "åka dit" då?
Citera
2021-10-12, 21:53
Medlem
Citat:
Hur lång tid tog det att "åka dit" då?
Dom var iväg 12.6 dagar enligt Wikipedia.
Citera
2021-10-12, 21:58
Citat:
Dom var iväg 12.6 dagar enligt Wikipedia.

Vilken härlig liten minisemester, det borde man göra oftare?
Citera
2021-10-13, 08:34
Medlem
Citat:
Vilken härlig liten minisemester, det borde man göra oftare?
Man gjorde enligt sägnen 9 liknande resor 1969-72, sedan skrotade man hela skiten.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2021-10-13, 11:33
Medlem

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här