2021-10-12, 21:27
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är lätt att tycka att andra inte behöver ett starkt försvar. Men det är och förblir deras ensak och bedömning. Det är ett oroligt område de ligger i och för att hävda sin självständighet som önation är nog ett starkt flygvapen rimligt.

Självklart är det deras ensak, instämmer helt och fullt.
Jag skrev bara min personliga åsikt om att det finns många områden i landet som hade haft större nytta av de pengar som nu ska läggas på stridsflygplan.

Jag har aldrig påstått att jag inte tycker de behöver ett starkt försvar, tvärtom, det var därför jag skrev att det bästa alternativet för dem är om de börjar samarbeta med USA igen. Då tänker nog kineserna sig noga för innan de hittar på något dumt.
Att tro att en handfull 39r eller F16 kommer att hindra kineserna är bara dumt, och slöseri med pengar.
Citera
2021-10-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customizer
Självklart är det deras ensak, instämmer helt och fullt.
Jag skrev bara min personliga åsikt om att det finns många områden i landet som hade haft större nytta av de pengar som nu ska läggas på stridsflygplan.

Jag har aldrig påstått att jag inte tycker de behöver ett starkt försvar, tvärtom, det var därför jag skrev att det bästa alternativet för dem är om de börjar samarbeta med USA igen. Då tänker nog kineserna sig noga för innan de hittar på något dumt.
Att tro att en handfull 39r eller F16 kommer att hindra kineserna är bara dumt, och slöseri med pengar.

Så du tycker Sverige bör gå med i Nato?

Vi har ju också bara en handfull Gripen.
Citera
2021-10-12, 22:31
Medlem
Customizers avatar
Citat:
Så du tycker Sverige bör gå med i Nato?

Vi har ju också bara en handfull Gripen.

Vi har betydligt fler än 12 gripar, men rent säkerhetsmässigt hade nog ett Nato-medlemskap ändå varit bra för Sverige.
Återigen så är detta min personliga åsikt.
Citera
2021-10-13, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Customizer
Vi har betydligt fler än 12 gripar, men rent säkerhetsmässigt hade nog ett Nato-medlemskap ändå varit bra för Sverige.
Återigen så är detta min personliga åsikt.

NATO för både Sverige och Finland för Norden anser USA till 100 procenter?!
Citera
2021-10-13, 15:11
Medlem
Lägg ner ditt spammande om NATO i trådar som inte handlar om det! Annars tycker jag admin får ta tag i det!

Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
NATO för både Sverige och Finland för Norden anser USA till 100 procenter?!
Citera
2021-10-13, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Lägg ner ditt spammande om NATO i trådar som inte handlar om det! Annars tycker jag admin får ta tag i det!

Jag gav svar till en som talar om NATO du hör mina ord?! Och ingick Gripen E i North Atlantic Treaty Organization i framtids planer. Gripen E och NATO snackisen fullt i tråden!!!!!!!! Vad är er gissning angående Gripen E antal till svenska flygvapnet 40/50/60 eller 100 eller fler?! Armén installera hemvärnet i Sveriges militär före 2027?! Nya krigs summan samma reserv som Polens reserv på 77,000 värnpliktiga vad sägs?!
Citera
2021-10-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
Jag gav svar till en som talar om NATO du hör mina ord?! Och ingick Gripen E i North Atlantic Treaty Organization i framtids planer. Gripen E och NATO snackisen fullt i tråden!!!!!!!! Vad är er gissning angående Gripen E antal till svenska flygvapnet 40/50/60 eller 100 eller fler?! Armén installera hemvärnet i Sveriges militär före 2027?! Nya krigs summan samma reserv som Polens reserv på 77,000 värnpliktiga vad sägs?!

Sveriges och polens situation är knappast jämförbara, vare sig strategiskt eller populationsmässigt.

Gripen har inget med Nato att göra, tvärtom... de som flyger Gripen är sällan Nato-medlemmar. Vare siog Brasilien, Sverige, Thailand eller Sydafrika. Det är ju Ungern då såklart.

60 E + 20 C är väl planen för flygvapnet idag. C byts sedan ut mot Tempest. Det är väl det vanliga stalltipset.
Citera
2021-10-17, 07:46
Medlem
Citat:
Sveriges och polens situation är knappast jämförbara, vare sig strategiskt eller populationsmässigt.

Gripen har inget med Nato att göra, tvärtom... de som flyger Gripen är sällan Nato-medlemmar. Vare siog Brasilien, Sverige, Thailand eller Sydafrika. Det är ju Ungern då såklart.

60 E + 20 C är väl planen för flygvapnet idag. C byts sedan ut mot Tempest. Det är väl det vanliga stalltipset.

Tror du att sverige kommer att ha råd ens med de kontraktersde 60 E? Ett flygvapen med ca 30 plan är min gissning.
Citera
2021-10-17, 10:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Tror du att sverige kommer att ha råd ens med de kontraktersde 60 E? Ett flygvapen med ca 30 plan är min gissning.
De är redan budgeterade, fattas pengar så skär man ned på armén.
Citera
2021-10-17, 10:45
Medlem
Kan redan ha postats men i morgon är det något av en ödesdag för Gripen E i Kanada.
https://www.aviacionline.com/2021/10/canadian-cf-18-hornet-replacements-a-decisive-and-potentially-controversial-deadline-approaches/
Citera
2021-10-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Råd?

Ja, det tror jag faktiskt.
Citera
2021-10-17, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jailb8
Kan redan ha postats men i morgon är det något av en ödesdag för Gripen E i Kanada.
https://www.aviacionline.com/2021/10/canadian-cf-18-hornet-replacements-a-decisive-and-potentially-controversial-deadline-approaches/

Klart hoppas vi på leverans Jas 39E till Kanada vem trotsar mitt ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in