Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
OM SE är GM så tror jag att han har sett dem tidigare under kvällen. Och ev. även efter bions slut. Jag tycker helt enkelt att det rena slumpscenariot är för osannolikt. Skillnaden är ju att om det slumpar sig så att han råkar se LOP vid grand, behöver han ju inte där och då bära en revolver för att kunna utföra dådet. Men om han bara råkar stöta på dem när han lämnar Skandia måste han ju bära en revolver utan mordet som anledning. Då ser jag det som bra mycket mer sannolikt att han råkar se dem vid grand ca. 21.00 och därefter hämtar revolvern.
Om han är där innan föreställningen börjar så är det inga som helst problem att snappa upp vilken film de går på och hur lång den filmen är.
Jag har tidigare beskrivit planbyte-scenariot. Det är ett av flera tänkbara scenarion som utgår från att SE vet om att LOP är på bion. I korta drag: 1: SE har hämtat revolvern under bioföreställningen och befinner sig vid bion när föreställningen slutar. Hans plan är att slå till där någonstans, men hör hur LOP säger att de ska gå hemåt via Sveavägen. Han tänker då att han kan följa efter dem och slå till någon gång när de närmar sig hemmet. Problemet då är att han inte är utstämplad. Så han skyndar tillbaks till Skandia. 2: Efter att ha stämplat ut och kommit ut på gatan rör han sig norrut för att fånga upp dem. Han tror att de ska komma gåendes på västra sidan och har nästan börjat korsa vägen när han ser hur de kommer mot honom på östra sidan. Planen är fortfarande att slå till närmare gamla stan, men när de närmar sig korsningen ser han ett gyllene tillfälle och slår till.
Finns som sagt andra tänkbara scenarion, men där någonstans skulle jag lägga störst sannolikhet med SE som GM.
Du kommer inte runt slumpen oavsett, som jag ser det.
Du förutsätter här att SE vet var Palme befinner sig typ minut för minut.
D.v.s. skulle filmen sluta en minut tidigare eller säg att Palme talat med familjen en minut kortare så skulle han varit förbi Skandia entrén 1 minut tidigare.
För att förklara det lite enklare...
(Jag tog tidigare upp alternativen med att Palme skulle letat sig ned på Drottninggatan, eller fortsatt västra sidan Sveavägen och hunnit förbi Skandia... kanske upp till Monte Carlo eller längre)
Så din nummer 2 i planbyte-scenariot innebär en stor portion tur att han hamnar i famnen på Palme.
Vidare tur när han ljuger om tunnelbanan som alltså ligger åt vänster/söder ut.
Om han, som du vill mena, vet att Palme är/var vid grand och således ska svänga höger så är lögnen om tunnelbanan rätt korkad eller hur?