2021-10-12, 07:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag vet inte om jag korrigerar i några ändar. Jag tycker bara att Tensonmannen mest sannolikt är GM... och om SE är GM är han mest sannolikt Tensonmannen i min bok. Vi vet att SE kan ha haft en mörkblå vindtygsjacka, och det är för mig det mest troliga plagget, OM han är GM. Men där ser jag också en mörkblå rock eller mörk rock som närmast lika troliga plagg.

SEs förväxlingsnarrativ passar bäst om han faktiskt hade en mörk rock. Om han hade en mörkblå vindtygsjacka så kan ju intevSEs berättelse ha syftet att styra över signalementet från blå jacka till mörk rock. Dvs att han inte är ute efter att ändra och befästa GMs signalement. Men syftet kan i det scenariot mycket väl vara att ändra och befästa sitt egna signalement.

Instämmer.
Med "korrigera" menade jag också generellt. Att om man pusslar med en ände så kan det bli problem med vittnesuppgifter i den andra.
Vindtygsjackan har ingen från mordplatsen nämnt. Det är väl främst vid Grand man kan få till en sådan om man utgår från vittnesuppgifterna.
Citera
2021-10-12, 07:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
SE hade ju varit med där på mordplatsen, och när han kom hem på natten lyssnade han (som framgår av förhöret 860425) på Ekot kl. 01:10. Där berättade man nu att mördaren hade haft en lång mörk rock. SE, som själv hade haft en lång mörk rock på sig, trodde att han kunde ha tagits för mördaren av något vittne (SE hade rört sig precis som mördaren, och sprungit från den liggande kroppen och in i gränden). Klart som fan att SE blev orolig för att bli misstänkt för mordet. Kanske började han redan här under natten fundera på att kontakta polisen.

Sedan på presskonferensen kl. 12:00 så börjar Hans Holmér snacka om att mördaren hade haft keps också, precis som SE hade haft, så då var det väl kanske inte så konstigt att SE kl. 12:20 ringde till polisen (se länk nedan) och förklarade att det nog hade blivit en förväxling här. Den som polisen i stället borde fokusera på, menade SE, var en yngre man i mörkblå täckjacka (som också hade nämnts i TV under natten).
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Det är din spekulation och ditt tarvliga pusslande av dessa uppgifter.
Det handlar om en mörkhårig, yngre man. Som du själv tjatat om så kommer "blå täckjacka" in kl.04:00 "troligen mörkt blå"...
O.s.v... uppgifter åt alla håll.

Men visst, jag kan tillstå att som GM borde han känna sig rejält rädd och jagad hela tiden.
Dock är inte detta något som återspeglar hans sätt och agerande.

SE som GM blir en konstruktion som hela tiden anpassas till uppgifterna.
Citera
2021-10-12, 14:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE hade ju varit med där på mordplatsen, och när han kom hem på natten lyssnade han (som framgår av förhöret 860425) på Ekot kl. 01:10. Där berättade man nu att mördaren hade haft en lång mörk rock. SE, som själv hade haft en lång mörk rock på sig, trodde att han kunde ha tagits för mördaren av något vittne (SE hade rört sig precis som mördaren, och sprungit från den liggande kroppen och in i gränden). Klart som fan att SE blev orolig för att bli misstänkt för mordet. Kanske började han redan här under natten fundera på att kontakta polisen.

Sedan på presskonferensen kl. 12:00 så börjar Hans Holmér snacka om att mördaren hade haft keps också, precis som SE hade haft, så då var det väl kanske inte så konstigt att SE kl. 12:20 ringde till polisen (se länk nedan) och förklarade att det nog hade blivit en förväxling här. Den som polisen i stället borde fokusera på, menade SE, var en yngre man i mörkblå täckjacka (som också hade nämnts i TV under natten).
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Men var han inte på väg att ringa långt innan konferensen startade? Med tanke på samtalet till RB.

Går den här konferensen att se i sin helhet, t.ex. på YouTube? Kan inte hitta på den.

Även om man förstås sett fragment av den, i olika dokumentärer, m.m.

Det var tydligen bökigt för SE att komma i kontakt med polisen den 1:a mars:

"Då så när jag hörde den första presskonferensen som var på lördagen så sa jag, ja jag skall åtminstone ringa och ta bort ett onödigt signalement eftersom jag upptäckt att det stämde hemskt mycket med mig, medan däremot Lisbet hade sagt täckjacka. Jag ville hjälpa till med att ta bort ett signalement, det verkade knepigt nog ändå. Jag ringde på de numren som var angivna vid presskonferensen, det gick inte och komma fram så jag ringde, eftersom jag har Stockholmskatalogen hemma, så ringde jag växeln och växeln ordnade så att en person som inte fanns med på just de numren men som fanns tillgänglig på ett annat nummer kunde få mina iakttagelser om signalement."
Citera
2021-10-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1. Ja, det kan du ge dig fan på. Eller menar du att LAC-banden var allmän kännedom redan dagen efter mordet? Tydligen inte eftersom till och med polisen, som synes, då var ute och cyklade med tiden. Tidsuppgifter som än idag är föremål för diskussion. Se t.ex. "Inuti labyrinten".

2. Nej, att ta upp samtalet hade naturligtvis gett honom ett bättre alibi. Varför missar den Keyser Söze-smarte, kalkylerande och allseende SE denna möjlighet?

Hur går det med källorna förresten? Det är visst lite tunt med hänvisningar på din front ...

Du verkar helt missa poängen med vad vi menar med att han ringer o vill ha sin utstämplingstid...

Ge mig ett bevis att det samtalet inte var ett panik samtal från SE sida o att det var för att fastställa skottögonblicket !

Dessutom tittar han ju på klockan just när skotten kommer...Snacka om att den tiden är isåfall mkt mer användbar...
Senast redigerad av Problem2020 2021-10-12 kl. 17:10.
Citera
2021-10-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Så du menar att SE vet att Palme befinner sig vid Grand?
Hur då?

Det ena är då att han varit där och sett dom?
Det andra att han vet vilken film dom besöker?
Det tredje är också att han vet filmens längd?
Men utöver det så samtalade Palme med Mårten vilket tar tid...
Så de borde ju varit borta sedan länge.

Palme kunde ha tagit sig ned till Drottning gatan direkt via Kammakargatan.

Nej, även om SE var den som tryckte näsan mot glaset efter bioföreställningen skulle inte ha koll på vart Palme tog vägen, när han släppte dom för att stämpla ut.

Och revolvern ja. Det är en story för sig.

OM SE är GM så tror jag att han har sett dem tidigare under kvällen. Och ev. även efter bions slut. Jag tycker helt enkelt att det rena slumpscenariot är för osannolikt. Skillnaden är ju att om det slumpar sig så att han råkar se LOP vid grand, behöver han ju inte där och då bära en revolver för att kunna utföra dådet. Men om han bara råkar stöta på dem när han lämnar Skandia måste han ju bära en revolver utan mordet som anledning. Då ser jag det som bra mycket mer sannolikt att han råkar se dem vid grand ca. 21.00 och därefter hämtar revolvern.

Om han är där innan föreställningen börjar så är det inga som helst problem att snappa upp vilken film de går på och hur lång den filmen är.

Jag har tidigare beskrivit planbyte-scenariot. Det är ett av flera tänkbara scenarion som utgår från att SE vet om att LOP är på bion. I korta drag: 1: SE har hämtat revolvern under bioföreställningen och befinner sig vid bion när föreställningen slutar. Hans plan är att slå till där någonstans, men hör hur LOP säger att de ska gå hemåt via Sveavägen. Han tänker då att han kan följa efter dem och slå till någon gång när de närmar sig hemmet. Problemet då är att han inte är utstämplad. Så han skyndar tillbaks till Skandia. 2: Efter att ha stämplat ut och kommit ut på gatan rör han sig norrut för att fånga upp dem. Han tror att de ska komma gåendes på västra sidan och har nästan börjat korsa vägen när han ser hur de kommer mot honom på östra sidan. Planen är fortfarande att slå till närmare gamla stan, men när de närmar sig korsningen ser han ett gyllene tillfälle och slår till.

Finns som sagt andra tänkbara scenarion, men där någonstans skulle jag lägga störst sannolikhet med SE som GM.
Citera
2021-10-12, 19:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
OM SE är GM så tror jag att han har sett dem tidigare under kvällen. Och ev. även efter bions slut. Jag tycker helt enkelt att det rena slumpscenariot är för osannolikt. Skillnaden är ju att om det slumpar sig så att han råkar se LOP vid grand, behöver han ju inte där och då bära en revolver för att kunna utföra dådet. Men om han bara råkar stöta på dem när han lämnar Skandia måste han ju bära en revolver utan mordet som anledning. Då ser jag det som bra mycket mer sannolikt att han råkar se dem vid grand ca. 21.00 och därefter hämtar revolvern.

Om han är där innan föreställningen börjar så är det inga som helst problem att snappa upp vilken film de går på och hur lång den filmen är.

Jag har tidigare beskrivit planbyte-scenariot. Det är ett av flera tänkbara scenarion som utgår från att SE vet om att LOP är på bion. I korta drag: 1: SE har hämtat revolvern under bioföreställningen och befinner sig vid bion när föreställningen slutar. Hans plan är att slå till där någonstans, men hör hur LOP säger att de ska gå hemåt via Sveavägen. Han tänker då att han kan följa efter dem och slå till någon gång när de närmar sig hemmet. Problemet då är att han inte är utstämplad. Så han skyndar tillbaks till Skandia. 2: Efter att ha stämplat ut och kommit ut på gatan rör han sig norrut för att fånga upp dem. Han tror att de ska komma gåendes på västra sidan och har nästan börjat korsa vägen när han ser hur de kommer mot honom på östra sidan. Planen är fortfarande att slå till närmare gamla stan, men när de närmar sig korsningen ser han ett gyllene tillfälle och slår till.

Finns som sagt andra tänkbara scenarion, men där någonstans skulle jag lägga störst sannolikhet med SE som GM.

Du kommer inte runt slumpen oavsett, som jag ser det.

Du förutsätter här att SE vet var Palme befinner sig typ minut för minut.
D.v.s. skulle filmen sluta en minut tidigare eller säg att Palme talat med familjen en minut kortare så skulle han varit förbi Skandia entrén 1 minut tidigare.
För att förklara det lite enklare...
(Jag tog tidigare upp alternativen med att Palme skulle letat sig ned på Drottninggatan, eller fortsatt västra sidan Sveavägen och hunnit förbi Skandia... kanske upp till Monte Carlo eller längre)

Så din nummer 2 i planbyte-scenariot innebär en stor portion tur att han hamnar i famnen på Palme.
Vidare tur när han ljuger om tunnelbanan som alltså ligger åt vänster/söder ut.

Om han, som du vill mena, vet att Palme är/var vid grand och således ska svänga höger så är lögnen om tunnelbanan rätt korkad eller hur?
Citera
2021-10-12, 19:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är din spekulation och ditt tarvliga pusslande av dessa uppgifter.
Det handlar om en mörkhårig, yngre man. Som du själv tjatat om så kommer "blå täckjacka" in kl.04:00 "troligen mörkt blå"...
O.s.v... uppgifter åt alla håll.
I det första signalementet som gick ut i Ekot kl. 01:10 var det enbart mannen med lång mörk rock det pratades om. Det här var troligen uppgifter man hade fått från de mordplatsvittnen som hade tagits med direkt in på polisstationen för förhör (Hage, Delsborn m.fl.).

Uppgifterna om den andra och yngre mannen med den mörkblå täckjackan hann man tydligen inte få med där i Ekot. Han dyker alltså upp först kl. 04:00 i Extra Rapport, och kommer då antagligen från Åke Rimborns förhör med Lisbeth Palme på Sabbatsbergs sjukhus:
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.
Även på brottsplatsen?
– Ja. Det är min fulla övertygelse att det var så.

https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Framåt morgonen verkar man sedan bestämma sig för att slå ihop de här två personerna till en enda för att inte förvirra oss:
Polisen har signalement som tyder på att det kan ha varit två gärningsmän. Men som biträdande länspolischefen Gösta Welander uttrycker det, "för att inte förvirra allmänheten går vi bara ut med de uppgifter som är samstämmiga för en person".
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg
Det här förklarar kanske hur Hans Holmér på presskonferensen kl. 12:00 lyckades sätta SE:s keps på mannen med blå täckjacka.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-12 kl. 19:48.
Citera
2021-10-12, 19:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
I det första signalementet som gick ut i Ekot kl. 01:10 var det enbart mannen med lång mörk rock det pratades om. Det här var troligen uppgifter man hade fått från de mordplatsvittnen som hade tagits med direkt in på polisstationen för förhör (Hage, Delsborn m.fl.).

Uppgifterna om den där andra och yngre mannen med den mörkblå täckjackan hann man tydligen inte ha få med där i Ekot. Han dyker alltså upp först kl. 04:00 i Extra Rapport, och kommer då antagligen från Åke Rimborns förhör med Lisbeth Palme på Sabbatsbergs sjukhus:
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.
Även på brottsplatsen?

Framåt morgonen verkar man sedan bestämma sig för att slå ihop de här två personerna till en enda för att inte förvirra oss:
Polisen har signalement som tyder på att det kan ha varit två gärningsmän. Men som biträdande länspolischefen Gösta Welander uttrycker det, "för att inte förvirra allmänheten går vi bara ut med de uppgifter som är samstämmiga för en person".
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg
Det här förklarar kanske hur Hans Holmér på presskonferensen kl. 12:00 lyckades sätta SE:s keps på mannen med blå täckjacka.
Och sedan satte Mårten Palme stålbågade glasögon på mannen ...

https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

... och SE:s påhittade mordplatsvittne nämnde glasögon vid förhöret den 10 mars. Jag noterar att det var Håkan Ström som var mottagaren av SE:s uppgifter. Samme Håkan som sedan gav SE alibi som "varande" på mordplatsen och allt sket sig, "Den sannolika mördaren" gick fri.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-12 kl. 20:05.
Citera
2021-10-12, 19:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
I de första uppgifterna som gick ut i Ekot kl. 01:10 var det enbart mannen med lång mörk rock det pratades om. Det här var troligen uppgifter man hade fått från mordplatsvittnena som hade tagits med direkt in på polisstationen för förhör (Hage, Delsborn m.fl.).

Den andra och yngre mannen med den mörkblå täckjackan hann man tydligen inte ha få med där i Ekot. Han dyker alltså upp först kl. 04:00 i Extra Rapport, och kommer antagligen från Åke Rimborns förhör med Lisbeth Palme på Sabbatsbergs sjukhus:
Även på brottsplatsen?

Det här förklarar kanske hur Hans Holmér på presskonferensen kl. 12:00 lyckas sätta SE:s keps på den unge mannen med blå täckjacka.

Vill du analysera vart uppgifterna kommer ifrån borde du dels kanske få till hela kronologin av när uppgifter kom ut och vidare också citera dessa lite mer ordentligt.
Du får gärna komplettera Ekot 01:10... (hade inte den till hands)

00:27 har vi taximeddelandet som också var det som framkom i samtliga tidningar dagen efter.
https://i.imgur.com/C2wwdwe.png

"*** EFTERLYSNING ***
Polisen efterlyser en man som är mellan 30 och 40-årsåldern
Han bär mössa el keps, eventuellt mörk jacka el mörkbrun dunjacka, kan vara av skinn.
Han är ev. mörkhårig
Forts. följer
Kl. 00:27 1-Mar-86

Forts.
Denna man kan tänkas ha tagit en taxi från innerstaden
Kungsg, Sveav, Drottningg, Tunnelg
Alla bilar som kört en man från innerstaden som stämmer in på denna vaga beskrivning
kontakta krim jouren/Rachel"

01:10 Ekot

Rikslarm 02:05:42
"RIKSLARM, 86-03-01-020542
MORD, STOCKHOLMS PD.

Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges Statsminister
2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen.

Meddela polisen Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00."

04:00
”De säkraste uppgifterna kommer från tre personer som befann sig 50-60 meter från paret Palme. Enligt dessa vittnen var det en gärningsman.
Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år, ungefär 175 cm lång. Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan. Han hade inget vapen i händerna. Ett av de tre vittnena sprang efter mannen men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än tio meter från den misstänkte gärningsmannen”.

Nån minut senare:
"Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra."

Citat:
"möjligen mörkt blå" kommer från Rimborn då Lisbeth sa "mörkblå" och det är också det vi ser i Rikslarmet.

08:00 ...

1 mars 12:00
Hans Holmér
"Vi har en bild av en gärningsman som jag gärna vill föra ut till er och till allmänheten.
Det är följande uppgifter:
Det är en man, han är 30 – 45 år, han har mörkt hår, han är 170 – 180 centimeter lång, han har varit iklädd mörka kläder,
troligen så rör det sig om en mellanblå täckjacka och mörka byxor.
Det är också troligen så att han hade en keps på huvudet, en keps med såna här öronlappar uppknutna uppe på skulten."
Citera
2021-10-12, 19:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vill du analysera vart uppgifterna kommer ifrån borde du dels kanske få till hela kronologin av när uppgifter kom ut och vidare också citera dessa lite mer ordentligt.
Du får gärna komplettera Ekot 01:10... (hade inte den till hands)
Ekots första extrasändning kl. 01:10 (mannen med lång mörk rock)
https://sverigesradio.se/artikel/795204
Rapports första extrasändning kl. 04:00 (mannen med lång mörk rock + mannen med mörkblå täckjacka)
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
Citat:
//
1 mars 12:00
Hans Holmér
"Vi har en bild av en gärningsman som jag gärna vill föra ut till er och till allmänheten.
Det är följande uppgifter:
Det är en man, han är 30 – 45 år, han har mörkt hår, han är 170 – 180 centimeter lång, han har varit iklädd mörka kläder,
troligen så rör det sig om en mellanblå täckjacka och mörka byxor.
Det är också troligen så att han hade en keps på huvudet, en keps med såna här öronlappar uppknutna uppe på skulten."
Någon annan kanske har länk till Holmérs presskonferens kl. 12:00? Jag har sett den förut, men hittar den inte nu. Skulle vara kul att se hela.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-12 kl. 20:51.
Citera
2021-10-12, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ekots första extrasändning kl. 01:10 (mannen med lång mörk rock)
https://sverigesradio.se/artikel/795204
Rapports första extrasändning kl. 04:00 (mannen med lång mörk rock + mannen med mörkblå täckjacka)
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
Någon annan kanske har länk till Holmérs presskonferens kl. 12:00? Jag har sett den förut, men hittar den inte nu. Skulle vara kul att se hela.

Enligt vad SVT sagt till mig, finns den inte bevarad i sin helhet, eller sändes i sin helhet. Utan delar av PK ingick i ett längre nyhetsinslag vid 12. Det är dessa som då och då dyker upp. Tyvärr. Hade smakat fågel att få se den i din helhet.
Citera
2021-10-12, 21:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och sedan satte Mårten Palme stålbågade glasögon på mannen ...

https://www.svd.se/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

... och SE:s påhittade mordplatsvittne nämnde glasögon vid förhöret den 10 mars. Jag noterar att det var Håkan Ström som var mottagaren av SE:s uppgifter. Samme Håkan som sedan gav SE alibi som "varande" på mordplatsen och allt sket sig, "Den sannolika mördaren" gick fri.
Är inte signalementet i SvD som du länkar till där (blå täckjacka, keps, stålbågade glasögon) identiskt med det som Mårten Palme lämnade angående mannen vid bokhandeln nära Grandbiografen? Och också samma som det som Hans Holmér lade fram på presskonferensen?

I så fall skulle man kunna tänka sig här att den där blå täckjackan från början härrör från Lisbeths sammanblandning av SE och Anders B, och att Mårten sedan möjligen lät sig påverkas av Lisbeths minnen när Mårten och Lisbeth tydligen diskuterade sina upplevelser med varandra på Sabbatsbergs sjukhus. Då öppnar det sig kanske lite mer här för möjligheten att det faktiskt var SE som stod vid bokhandeln nära Grand. I mörk rock, keps och stålbågade glasögon.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-12 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in