2021-10-12, 21:15
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hanna nämndes inte alls i dokumentären, varken för sina lögner eller sitt handlande. Stefans mördarkompisar och alla de som inte vågade eller ville ta avstånd nämndes inte heller.
Tycker podden är ett hafsverk som inte nämner mycket som skett. Nu vet jag i förväg att fokus var på relationen mellan Sd och Lena, men synd att den blev så kort och "rädd".
Att byta namn på Hanna, att inte ens lägga fram hennes lögner, att inte ens nämna JG eller något av det som pågått runt hela soppan är synd.
Tänker inte minst på inblandningen av poliser i utredningen och här på fb, poliser som var Stefans polare.
Föreställer mig att Janne Josefsson hade gjort en helt annan grej....

Håller helt med i din kritik men tror tyvärr att poddskaparna inte vill åka dit för förtal. Även om vi är många som sett igenom HD, JG mfl så är de ju inte dömda får något brott. Tyvärr. Men visst vore det finfint om allt och alla inblandade synades i sömmarna!
Citera
2021-10-12, 21:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../

Vad gäller avverkningen, så hade den varit ganska omfattande trots allt, men ingen risk för muggling tyckte Lena. Däremot verkar hon helt ovetande om att det inte långt därifrån varit ett obehagligt bakhåll för bara ett dygn sedan. Hon går dit alena, i mörkret. Två gånger.

Koordinater Absolute X- mas:

A162/8
https://kartor.eniro.se/?c=59.294339,15.191656&z=17&g=59.293838,15.190777& q=%22%C3%B6rebro%22;geo

https://www.google.se/maps/place/59%C2%B017'37.8%22N+15%C2%B011'26.8%22E/@59.2933227,15.1884719,328m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d59.2938333!4 d15.1907833

Om man kollar A 162/7, kan man se att det finns mindre stigar i skogen, och SD nämnde ju också att han efter bakhållet stuckit in i skogen med sin ficklampa. Han är van att röra sig i skog och mark, och känner till skogen med all säkerhet, Han behöver inga vägar att gå på, förutom när han kommer intill sitt hus. Det var ju också där han träffade grannen med hunden, på Betesvägen. Så flyktvägen från Vivallaskogen är perfekt för honom. Han kan ju också cykla på gång/cykelbanan och komma hem blixtssnabbt.

Något i hans berättelse felar; se karta över Vivalla.

S uppger själv att han lägger undan sin mobil under tiden han tar på sig ytterkläderna. Alltså får man utgå från att han haft för avsikt att promenera hemifrån till deras mötesplats ovanför F*gelbärsgatan. De ska mötas på cykelvägen som jag uppfattat, för att promenera upp till Absolute x-mas. Som du nämner finns mindre stigar i närheten; mittemot F*gelbärsgatan med cykelvägen emellan, finns två skogsstigar som leder till cachen. Avståndet är c: a 200 m.
Natten till den 12:e står hon i närheten av cykelstigen och väntar, för att vända hemåt efter några minuter.
När S beger sig hemifrån och promenerar på cykelstigen kommer han att passera deras mötesplats och fortsätta ytterligare c: a 175 m (?), fram till motorvägsbron och de påstådda mörka männen.

Fråga: varför fortsätter han cykelvägen ända fram till bron istället för att stanna 175 m innan och möta upp L?

/.../
Citera
2021-10-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Håller helt med i din kritik men tror tyvärr att poddskaparna inte vill åka dit för förtal. Även om vi är många som sett igenom HD, JG mfl så är de ju inte dömda får något brott. Tyvärr. Men visst vore det finfint om allt och alla inblandade synades i sömmarna!

Det är överjavligt att kanske veta och/eller förstå hur det ligger till i grunden, men att hela sanningen kanske aldrig kommer fram.
Därför är det viktigt att tråden fortsätter. För en dag kanske det sker en öppning ändå?

Kanske en åklagare eller annan jurist som känner likadant och som tar tag i fallet och vill att rättvisa skipas?

Viktigt är att de mer eller mindre inblandade ända ute i periferin av detta sorgliga mordfall också öppnar truten. Inte helt otroligt att någon som sitter inne med info kommer drabbas av samvetskval och berätta.
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-12 kl. 22:37.
Citera
2021-10-12, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Absolut är det möjligt!
Kan till och med tänka att det är mycket troligt.

Att loggremsan skulle vara obetydlig, det tror jag absolut inte.
Den upplevs som hotfull i sitt sammanhang, så att säga.

Frågan är dock hur det påverkar H?
Hon visste ju oavsett inte om att fotot togs/användes som hot?

Dock S.

Om jag nu inte minns fel.
Mjaoeee.
Det beror väl lite på hur diskussionerna gått innan, vilket vi enbart sett fragment av via hennes chatt.
Där ses ju vikten av att vara före "taggis" , att LW ställt till de så de tre GC-musketörerna inte är lika längre. Buhu..

När hon diskuterar "taggis" med JG (att LW är läskig och typ psykiskt instabil) så responderar han med att elda på rejält.
IMO är HD passivt aggressiv och JG är mer redhead. SD i sin tur gör väl allt för att ställa sig själv i bättre dager, han har hamnat i onåd och är FTF-freak.
LW skriver flera ggr att han gör allt för henne.

Om nu HD ojar sig över LW som trakasserar och hotar (påstått av HD till JG, oklart vad och påstått hot ang lgh) - den där instabila LW som kan ta sig till med vad som helst - och förfasas att få sviten bruten helt;
så ser jag en fara i hur SD tolkar och responderar.

Triangeldrama, noja att avslöjas som fortsätter (trots skilsmässa) och hetsjakt på statistik:
Dessa motiv är tätt invävda i varandra och själva motorn i det som leder till mord IMO. .
Senast redigerad av develi 2021-10-12 kl. 22:27.
Citera
2021-10-12, 23:03
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mjaoeee.
Det beror väl lite på hur diskussionerna gått innan, vilket vi enbart sett fragment av via hennes chatt.
Där ses ju vikten av att vara före "taggis" , att LW ställt till de så de tre GC-musketörerna inte är lika längre. Buhu..

När hon diskuterar "taggis" med JG (att LW är läskig och typ psykiskt instabil) så responderar han med att elda på rejält.
IMO är HD passivt aggressiv och JG är mer redhead. SD i sin tur gör väl allt för att ställa sig själv i bättre dager, han har hamnat i onåd och är FTF-freak.

Om nu HD ojar sig över LW som trakasserar och hotar (påstått av HD till JG, oklart vad och påstått hot ang lgh) - den där instabila LW som kan ta sig till med vad som helst - och förfasas att få sviten bruten helt;
så ser jag en fara i hur SD tolkar och responderar.

Triangeldrama, noja att avslöjas som fortsätter (trots skilsmässa) och hetsjakt på statistik:
Dessa motiv är tätt invävda i varandra och själva motorn i det som leder till mord IMO. .

Absolut!!

Jag menade att själva loggremsan skickades till S, inte till H.
Så hon kunde inte veta om att L var på väg att ev sätta in sitt sista vapen före USA (?).
Det tror jag inte att S berättade före mordet, så klart.
Eftersom han ville ge sken av att de inte har någon kontakt.

Dock hade S redan hamnat i ett läge sedan 2017 där han dels
tycks skydda sin "hemlis" från H
men också "omhuldar" H från "L:s" fortsatta GC-fight och potentiellt GC-hot.

Du menar att hon möjligtvis förutsåg att han skulle tolka in "döden som lösning"...
Hm...

Så klart det är möjligt men det känns ändå som att HUR ska hon veta att det blir gjort???
Men viktigare än så: är hon verkligen SÅ sjukligt utstuderad och så grym??

Vilken soppa...

Oavsett vilket så undrar man ju vad som fattades dem....
Det är så galet absurt och bisarrt så det finns inga ord.
Citera
2021-10-12, 23:39
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är överjavligt att kanske veta och/eller förstå hur det ligger till i grunden, men att hela sanningen kanske aldrig kommer fram.
Därför är det viktigt att tråden fortsätter. För en dag kanske det sker en öppning ändå?

Kanske en åklagare eller annan jurist som känner likadant och som tar tag i fallet och vill att rättvisa skipas?

Viktigt är att de mer eller mindre inblandade ända ute i periferin av detta sorgliga mordfall också öppnar truten. Inte helt otroligt att någon som sitter inne med info kommer drabbas av samvetskval och berätta.

Det enda som HD kan bli åtalad för idag är medhjälp till mord, skyddande av brottsling blev preskriberat nu i år. så hon kan i teorin gå ut och erkänna att hon skyddade SD och städade upp efter han, och lagen kan inte göra ett jävla skit, men personligen så tror jag HD och familjen har lärt sej att inte öppna käften sin i onödan, och jag är övertygad om att ingen förutom HD och SOA känner till hela sanningen och den sanningen dör nog med Fam Axelsson.
Citera
2021-10-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det enda som HD kan bli åtalad för idag är medhjälp till mord, skyddande av brottsling blev preskriberat nu i år. så hon kan i teorin gå ut och erkänna att hon skyddade SD och städade upp efter han, och lagen kan inte göra ett jävla skit, men personligen så tror jag HD och familjen har lärt sej att inte öppna käften sin i onödan, och jag är övertygad om att ingen förutom HD och SOA känner till hela sanningen och den sanningen dör nog med Fam Axelsson.

"Bara medhjälp till mord"? Det brottet har ett högt straffvärde.
Tror inte alls att bara HD och SOA vet sanningen.

Vi får tålmodigt vänta och se vem som bryter ihop först och berättar vad de vet. Men det kanske inte bli någon av de två du nämner.

Tror inte att människor i allmänhet är så psykiskt hårda att de kan bevara vilken hemlighet som helst ända tills kistlocket slår igen ovanför huvudet på dem.

Till vilket pris orkar en människa leva ett liv med kännedom om andras svinerier och dessutom hålla tyst?
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-13 kl. 00:03.
Citera
2021-10-13, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Anstiftan? Det är väl mycket allvarligt. Se på Kariiin Liljja
Citera
2021-10-13, 00:35
Medlem
Hur vanlig är egentligen denna formulering enligt er som är belästa när det kommer till diverse åtal? ”Ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person”.

I min värld säger den formuleringen iaf en hel del.
Senast redigerad av Zymbal 2021-10-13 kl. 00:39.
Citera
2021-10-13, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Absolut!!

Jag menade att själva loggremsan skickades till S, inte till H.
Så hon kunde inte veta om att L var på väg att ev sätta in sitt sista vapen före USA (?).
Det tror jag inte att S berättade före mordet, så klart.
Eftersom han ville ge sken av att de inte har någon kontakt.

Dock hade S redan hamnat i ett läge sedan 2017 där han dels
tycks skydda sin "hemlis" från H
men också "omhuldar" H från "L:s" fortsatta GC-fight och potentiellt GC-hot.

Du menar att hon möjligtvis förutsåg att han skulle tolka in "döden som lösning"...
Hm...

Så klart det är möjligt men det känns ändå som att HUR ska hon veta att det blir gjort???
Men viktigare än så: är hon verkligen SÅ sjukligt utstuderad och så grym??

Vilken soppa...

Oavsett vilket så undrar man ju vad som fattades dem....
Det är så galet absurt och bisarrt så det finns inga ord.
Aha, du menar så. Nej, remsan kan hon knappast veta om - såtillvida han nu inte for dit och visade bilden att det var fara och färde med sviten. Att LW kunde ställa till jävelskap under USA-resan.
Jag retar mig på uppgiften i FUP om att SD varit dit på natten, att HD var lättad över att det inte var husrannsakan eller hur det nu var. Det hänger fritt i luften, men låter inte taget fritt ur luften.

Jag har dock fundering kring hur han bokstavstolkar tillvaron, det kan knappast gått henne förbi efter 20 år. Hon sägs även ha jobbat herrans många år inom neuropsykiatrin. De har ju haft det resonemanget redan 2016. Du vill hon försvinner för alltid (=död). Nej, hon får leva.
Det kan man väl tycka inte är nåt speciellt om man har lust med det - men hon har ju de facto inga problem att vräka ur sig samma sak till både JS och sin chef drygt 1.5 år senare.
Den ena korrigerar henne, den andra blir mer överrumplad av att samtal avrundas med så hårda ord. Dessa är normala men SD var inte värst normal.
Han korrigerar inte, han tolkar det ordagrant.
Han lär knappast bli överrumplad heller såsom de diskuterat kring död längre bak i tiden.
Citat:
Dock hade S redan hamnat i ett läge sedan 2017 där han dels tycks skydda sin "hemlis" från H men också "omhuldar" H från "L:s" fortsatta GC-fight och potentiellt GC-hot.
Detta med omhuldande är intressant, och en faktor som i mitt tycke är kritisk ju närmare mordet det kommer.
Han är som du säger redan bortgjord i kubik, behöver ta HDs parti till fullo och det är nåt som jag funderat kring att hon spinner på - för de byter positioner efter skilsmässan.

Åter till remsan.
Hon väljer som sagt ut två specifika myster och hon jagar högst troligt de som är FTF.
En av de som raderas är Absolute xmas (det finns två till som är just myster och FTF i högen av raderade) . Nåt som gör att hon ramlar ner i nivå.
Just den råkar SD visa akut omsorg för, så att han ska dra ut LW mitt i natten och beter sig sen som om han vore helförvirrad.

Den dag som LW skriver till HD om lgh, så upptäcks att MRSS är trashad.
Hur mycket sammanträffanden råkar det vara?

Jag tror som sagt att helgen innan mordet ballar ur - att han var på G redan då och mer planerat.
SD rapporterar direkt till HD på natten att hon får åka själv, trevlig resa. 👋
Han reagerade likadant 8 maj när de bråkar och bollen ligger hos honom.

Resan i sig är avgörande, det är som en deadline. Han är samtidigt orolig för att HD ska få veta om otroheten. Läskiga LW är ett potentiellt hot även om hon inte ens var tänkt att skapa rabalder innan avfärd.

Om nu SD vet att FTF/mysten Ord som beskriver världen är holy shit för HDs svit och risk att en lång serie bryts - så lär han reagera, det är en trigger.
Senast redigerad av develi 2021-10-13 kl. 01:03.
Citera
2021-10-13, 00:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Hur vanlig är egentligen denna formulering enligt er som är belästa när det kommer till diverse åtal? ”Ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person”.

I min värld säger den formuleringen iaf en hel del.
Relativt vanligt vid misstänkt medgärningsmannaskap - men det brukar väl innebära att nån partner in crime är med på kartan, annars är det en rätt värdelös formulering.
Citera
2021-10-13, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Relativt vanligt vid misstänkt medgärningsmannaskap - men det brukar väl innebära att nån partner in crime är med på kartan, annars är det en rätt värdelös formulering.
Lite det jag for efter. Kopplat till de i tråden som envist hävdar att polis/åklagare inte längre misstänkte HD vid tillfället.

För mig indikerar iaf formuleringen att man är tämligen övertygad om att HD haft någon slags roll innan, under eller efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in