2021-10-12, 20:45
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Eller så är man totalt tappad om man inte tror att någon känner till hur ens de enklast saker fungerar. Jorden, dess form och fysik har studerats i tusentals år av miljontals människor. Vi har ett ganska gott hum om allt från varför saker faller till marken till avstånd och riktningar på jorden.

Aha! Intelligent Design. Det förklarar var du får dina förvirrade tankar ifrån. Mitt tips är att slänga bort de religiösa pamfletterna och öppna en fysikbok om du vill lära dig hur fysik fungerar.

Ja jag känner till allt du känner till om jordens påstådda form och din inställning att om man klär en glob med en plattkarta och ritar dit Antarktis som en kontinent istället för en yttre ring hittar man på jorden.

Nej inte intelligent design. Har aldrig öppnat en bibel.
Men ordet design passar väl bra inpå hur världen ter sig. Slump gillar jag inte använda.
Citera
2021-10-12, 20:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nej. Det är ni som vill ha bevis på allt och vi spekulerar och svarar på frågorna för att det är kul att diskutera.
Absolut att vi vill ha bevis, men jag förstår att sånt inte är något som behövs i din värld.

Att tycka det är kul att diskutera och samtidigt framstå som en idiot, har jag svårt att se det roliga med.
Citat:
Har bara sagt jag vet hur vatten fungerar. Det är allt jag kräver för att ifrågasätta det ni säger ni är säker på..
Enligt vad du skriver så har du inte minsta aning om hur någonting fungerar.
Citera
2021-10-12, 20:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja du säger det. och det funkar både på platt och rund jord då.
Jag säger att världen är uppbyggd på vågräta och lodräta riktningar som balanserar allt.
Men skulle det fungera utan gravitation? Näe. Tror du de använder vattenpass när de sätter upp tavlor på ISS? Näe.
Citera
2021-10-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ja jag känner till allt du känner till om jordens påstådda form och din inställning att om man klär en glob med en plattkarta och ritar dit Antarktis som en kontinent istället för en yttre ring hittar man på jorden.

Ifrågasätter du att vi hittar på jorden? Ifrågasätter du att vi känner till avstånd och riktningar på jorden?
Citera
2021-10-12, 20:50
Medlem
Citat:
Det är ingen, inklusive dig, som kan förklara hur vattenpasset fungerar på en platt jord.

Prova ska du få se.

Det är bara tomma ord som inte förklarar ett endaste dugg.

Hur uppstår dessa "riktningar"? Hur uppstår ned och upp?

Balans, hört talas om det?
Du säger det är pga av gravitation.. ok. Så vissa med problem med innerörat saknar gravitation?
Dina kristaller i örat läser av just vågrät och lodrät. Inte en kraft som drar dig neråt.

Hur upp uppstår? Det reser sig genom en naturkraft vi inte förstår än.. Ner sänker sig.
Gravitation är för barn.
Citera
2021-10-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut att vi vill ha bevis, men jag förstår att sånt inte är något som behövs i din värld.

Att tycka det är kul att diskutera och samtidigt framstå som en idiot, har jag svårt att se det roliga med.
Enligt vad du skriver så har du inte minsta aning om hur någonting fungerar.

Men är ni helt korkade? Jag trodde på samma som dig i 35 år, stenhårt. Så försök inte bemästra mig i globvetenskap.

Men, vi pratar ju andra saker nu och en helt ny modell. Nej det jag skriver funkar inte i din modell eftersom gravitation bestämmer allt.

Och dina argument funkar inte i den modell jag presenterar..
Citera
2021-10-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ifrågasätter du att vi hittar på jorden? Ifrågasätter du att vi känner till avstånd och riktningar på jorden?

Nej.
Citera
2021-10-12, 20:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Men är ni helt korkade? Jag trodde på samma som dig i 35 år, stenhårt. Så försök inte bemästra mig i globvetenskap.

Men, vi pratar ju andra saker nu och en helt ny modell.
Åh fan, så i din förtorkade värld har jordens form ändrats från sfärisk till platt sedan trettiofem år. Och vi andra har inte märkt ett skit. Väldigt konstigt.
Citat:
Nej det jag skriver funkar inte i din modell eftersom gravitation bestämmer allt.
Klart gravitationen inte bestämmer allt. Men det är vad du tror, eller? Typ, på grund av gravitationen så äter vi prinskorv på julafton.
Citat:
Och dina argument funkar inte i den modell jag presenterar..
Har du funderat på varför knappast någonting fungerar i den modell du presenterar?
Citera
2021-10-12, 21:01
Medlem
Citat:

Citat:
Nej.

Så då är vi tillbaks till samma fråga, hur kan vi hitta när vi använder "fel" kartor?
Citera
2021-10-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Åh fan, så i din förtorkade värld har jordens form ändrats från sfärisk till platt sedan trettiofem år. Och vi andra har inte märkt ett skit. Väldigt konstigt.
Klart gravitationen inte bestämmer allt. Men det är vad du tror, eller? Typ, på grund av gravitationen så äter vi prinskorv på julafton.
Har du funderat på varför knappast någonting fungerar i den modell du presenterar?

Ändrats har den väl såklart inte gjort. Men om presentationen är korrekt är en annan fråga.

Men sluta nu. I alla svar man fått är gravitation för det mesta en avgörande faktor. Förstår om du måste blanda in prinskorvar för att lyckas släpper den snuttefilten.

Har du nånsin funderat på varför det inte finns ett enda experiment du kan tipsa mig om?
Eller jag kanske har fel, hit me.
Citera
2021-10-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Så då är vi tillbaks till samma fråga, hur kan vi hitta när vi använder "fel" kartor?

Använder du fel kartor hittar du inte..
Du hittar lika bra med en gammal skitig plattkarta som en gammal rutinerad sjöfarare ritat som med modern teknik, så det säger inget..

Den enda skillnaden är att du behöver veta vad du håller på med kontra att lyssna och se vad du presenteras.
Citera
2021-10-12, 21:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Har du nånsin funderat på varför det inte finns ett enda experiment du kan tipsa mig om?
Du har fått mängder med tips på experiment i den här tråden.

Att du fortfarande sitter hemma i soffan och tokrunkar till dina plattjordsfantasier kan jag inte göra något åt, det är bara du som kan göra slag i saken.

Just do it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in