2021-10-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Om det där är autentiskt så är det ingen däckexplosion.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nej, en "däckexplosion" ger väl inte ifrån sig såna höga smällar?

Hur vet du att det inte är en däckexplosion?

Jag har hört flera då jag bodde precis bredvid Essingeleden och jag tycker att det låter väldigt likt ett exploderande däck.

Den andra smällen vågar jag nästan ta gift på att det är ljudet från när lastbilen träffar suven. Har hört flera kollisioner med bilar/lastbilar i realtid då jag i många år bodde nära en olycksdrabbad större väg. Svårt att förklara vad som är så speciellt med detta ljud, men jag tror att de som har hört ljudet av allvarliga krockar mellan bilar i hög fart förstår vad jag menar. Det är ett jävligt obehagligt ljud som liksom etsar sig fast i hörselminnet. Å precis så tycker jag smäll nummer två låter.

Men, men. Jag blev extremt lurad av bilderna som var tagna med teleobjektiv och hade därför först en helt annan bild över hur olyckan gick till. Så det kan vara öronen som luras denna gång.
Citera
2021-10-12, 15:53
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle

Jag har hört flera då jag bodde precis bredvid Essingeleden och jag tycker att det låter väldigt likt ett exploderande däck.

Den andra smällen vågar jag nästan ta gift på att det är ljudet från när lastbilen träffar suven. Har hört flera kollisioner med bilar/lastbilar i realtid då jag i många år bodde nära en olycksdrabbad större väg. Svårt att förklara vad som är så speciellt med detta ljud, men jag tror att de som har hört ljudet av allvarliga krockar mellan bilar i hög fart förstår vad jag menar. Det är ett jävligt obehagligt ljud som liksom etsar sig fast i hörselminnet. Å precis så tycker jag smäll nummer två låter.

Men, men. Jag blev extremt lurad av bilderna som var tagna med teleobjektiv och hade därför först en helt annan bild över hur olyckan gick till. Så det kan vara öronen som luras denna gång.
Vet gör jag förstås inte, men jag har hört däckexplodion och även råkat ut för sådan på E6 mot Norge. Tycker bara inte det låter som en, men kan ju ha fel.
Citera
2021-10-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det var två förare som kunde byta av varandra så trötthet kan knappast ha varit ett problem.
9 dagar nu och inte knyst från polisen.
Hur går det med lastbilschauffören?
Varför gick polisen ut med namnen på de döda poliserna men tog sedan bort dom?
Svaret på alla dina frågor borde väl vara: FU sekretess, kval.hemligt mht till att kraschen dr abbade just Vilks.
Förhoppn.vis slipper vi höra mer än nödvändigt om händelsen, kan bli en variant på "Kevin-mord-sekretess" på detta.
Citera
2021-10-12, 17:27
Medlem
Citat:

Det där är ingen explosion och inget eko efter en, snarare detonationer , jag bor bredvid ena delen av E4'ans 120 sträcka och sommartid hör nästan varje vecka en däck explosion från tungtrafiken, mindre fordon som inte ens har 3kg luftryck hörs inte och exploderar inte på samma sätt som folk tycks tro, en cord bristning ger knappt något ljud ifrån sig och inget man hör på håll, varit ut för det några gånger. Tror fortfarande på något adapterats så man enkelt sköt av ett fjäderben eller att man sköt på håll. Någon som har kollat hur lämplig terrängen var från sidan av vägen, lite mer norröver vet jag att det går parallel väg på flera ställen med bra översikt av körbanorna.
Citera
2021-10-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det sa jag väl inte??
De körde för fort för att kunna hantera situationen.
Vilks flickvän har ju vittnat om att de ofta körde väldigt fort och att hon bett dem sakta ner vid ett tillfälle.

Ja det är läskigt att köra fortare än lagen säger på rak torr motorväg. Ändå är det i princip inga olyckor som sker just på sådana vägar.

Förutom då med tränade förare av skyddsbilar som bara köra av en rak väg för att det går för fort. Låter logiskt
Citera
2021-10-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Ja det är läskigt att köra fortare än lagen säger på rak torr motorväg. Ändå är det i princip inga olyckor som sker just på sådana vägar.

Förutom då med tränade förare av skyddsbilar som bara köra av en rak väg för att det går för fort. Låter logiskt
Du har rätt i att det verkar märkligt. Men eftersom jag inte sett röken av några bevis för attentat så tror jag på förarfel.
Som berodde på att han inte kunde hantera bilen i hög fart. Eller rättare sagt vad som nu hände bredvid eller framför honom.
Det kan givetvis även vara hjärnblödning, föraren var ju antingen 35 eller 44 år.
Citera
2021-10-12, 18:10
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/rapport-efter-olyckan-klar-fokuserade-sig-pa-att-radda-lastbilschaufforen
Citera
2021-10-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Du har rätt i att det verkar märkligt. Men eftersom jag inte sett röken av några bevis för attentat så tror jag på förarfel.
Som berodde på att han inte kunde hantera bilen i hög fart. Eller rättare sagt vad som nu hände bredvid eller framför honom.
Det kan givetvis även vara hjärnblödning, föraren var ju antingen 35 eller 44 år.

Jag förstår såklart hur du tänker. Eftersom många tänkt likadant.
Kanske inte med så stor vana att köra bilar i 200-250. Eller ens glida fram på motorvägen i 140-160 som ju är helt odramatiskt. Nu vet vi ju inte hur fort det har gått ens. Men det vet utredarna exakt.

Men det är för mycket som inte stämmer med teorin att liksom bara köra av vägen.

Bromsspåren har först gått ut mot höger vägren innan vänstersladden/svängen.
Det går inte ens att förstå varför ett plötsligt hinder tvärs över vägen ens skulle få den effekten.
Då bromsar man max och väjer åt höger. I värsta fall ner i diket. Inte svänger vänster.
Att hantera en bil även som den är extratung är fullt möjligt även i hög fart.

En frisk polis där en av dem dessutom inte bara var tränad i avancerad körning för skyddsförare dessutom var instruktör bara skulle köra av vägen på just det sättet känns helt osannolikt.

Vid sjukdom är det faktiskt ännu märkliga scenario. Då agerar man troligen inte så pass mycket alls utan glider av vägen och den som sitter bredvid kan agera.

Innan jag hörde ljudfilen så var jag säker på någon form av teknik problem i framvagnen (naturligtvis kan det vara svårare att hantera ju högre fart man har)

OM ljudfilen skulle vara äkta så är det ett vapen som avfyrats. Vilket jag inte kunde drömma om som ett alternativ av flera skäl.
Men det behöver inte vara ett pansarskott som detonerat i/på bilen.
Det kan ha varit grovkalibrigt vapen med pansarbrytande ammo vilket är betydligt mer sannolikt om man verkligen vill ha precision i träffbilden.

Det kan ha gjort skada på föraren eller stört så mycket att det renderat i undanmanöver som inte är intränad.
Citera
2021-10-12, 18:21
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Räddningstjänsten ”klipper” inga vajrar, man lyfter vajern ur stolparna och lägger ner den på marken. Sedan lyfter man bort stolparna tillfälligt så det går att passera över med fordon.

Ja ja. Tack för rättningen men den kommer typ 3000 inlägg försent eftersom alla här vet och förstår vad vi menar. De skapade en öppning för trafiken att köra igenom.

Och om du googlar så kan du se att räddningstjänsten visst har klippt vajern ibland. Och ibland finns det vajerlås så att de kan öppna upp vajern.
Men det var kanske inte vad diskussionen handlade om.
Citera
2021-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Vet gör jag förstås inte, men jag har hört däckexplodion och även råkat ut för sådan på E6 mot Norge. Tycker bara inte det låter som en, men kan ju ha fel.

Fattar. Fick för mig att du baserade det på något mer än att ha ”bara” att du hört och varit med om däckexplosion. Men då har du suttit i en bil när detta skedde? Hur upplevde du det ljudet? Jag har aldrig suttit i en bil när det har smält så jag har ingen koll på hur man upplever det ljudet inifrån, men jag kan tänka mig att det låter ganska annorlunda jämfört med att höra det i närheten av en motorväg. Kan det vara därför vi tycker det låter så olika?

Hur som helst så låter inte första smällen som ett vapen, jag menar att det är en smäll som ger ett eko. Det där snabba är ekot, är enligt min gissning, en följd av att ljudet trycks nedåt mot vägen först, och sen iväg utåt för att senare fångas upp av den här kamerans mikrofon.

Därmed inte sagt att det måste vara just en däckexplosion som hörs i början. Men det är hursomhelst inte ett vapen.
Citera
2021-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Från en bevakningskamera i närheten. Uppgiften inte verifierad men intressant.

Låter som om det är ca 5 sekunder mellan de två första snabba smällarna och den sista smällen. Kör man 120 km/timma kommer man 120 / 3,6 = 33 meter per sekund. 5 sekunder ger ca 170 meter bromssträcka. Om någon vet den exakta längden på bromsspåren skulle man kunna räkna ut hastigheten.

En teori skulle då kunna vara att de kör på något som bilen framför tappar så att båda däcken på någon sida exploderar.
Citera
2021-10-12, 19:13
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Fattar. Fick för mig att du baserade det på något mer än att ha ”bara” att du hört och varit med om däckexplosion. Men då har du suttit i en bil när detta skedde? Hur upplevde du det ljudet? Jag har aldrig suttit i en bil när det har smält så jag har ingen koll på hur man upplever det ljudet inifrån, men jag kan tänka mig att det låter ganska annorlunda jämfört med att höra det i närheten av en motorväg. Kan det vara därför vi tycker det låter så olika?

Hur som helst så låter inte första smällen som ett vapen, jag menar att det är en smäll som ger ett eko. Det där snabba är ekot, är enligt min gissning, en följd av att ljudet trycks nedåt mot vägen först, och sen iväg utåt för att senare fångas upp av den här kamerans mikrofon.

Därmed inte sagt att det måste vara just en däckexplosion som hörs i början. Men det är hursomhelst inte ett vapen.
Jag upplevde ljudet från däckexplosionen när jag satt i bilen i c:a 120 km/h som mycket dovare, dvs med lägre frekvens, “mörkare” ljud. Tyckte ljudet på klippet lät mer högfrekvent. Polisbilen hade ju en annan typ av däck än en vanlig personbil. Borde inte dessa avge ett ännu dovare ljud (med lägre frekvens) än personbilsdäcken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in