2021-10-12, 16:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Herre Gud!

Det spelar ingen roll. Inflammation är en . immunrespons. Fattar du!? Vill du ha en immunrespons vid vaccination? Ja, kanske det är bra om man vill bli immun?

Vill du ha äggstocksinflammation med eventuell äggledarinflammation? NEJ! OCH GISSA VARFÖR!

Miffo
Jag säger att det inte är en allvarlig biverkan som föranleder avrådan att vaccinera sig för kvinnor.

Inte heller är myokardit det tydligen då man fortsätter att vaccinera barn över hela världen.
2021-10-12, 16:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag säger att det inte är en allvarlig biverkan som föranleder avrådan att vaccinera sig för kvinnor.

Inte heller är myokardit det tydligen då man fortsätter att vaccinera barn över hela världen.
Lögn

Du yrar om att menstruatiosrubbningar är så vanliga så, det är nog visst kvinnorna som inte fattat vad mens är eller hur deras egen mens normalt är.

Du vet inte vad du pratar om öht, och de flesta unga kvinnor torde välja hjärtmuskelinflammation framför äggledarinflammation alla dagar i veckan. Men du vet inte varför eftersom du inte vet vad du pratar om.

Nu är inte studier om mensrubbningarna klara, så vi bör förstås invänta dem innan vi målar fan på väggen, men jag är tillskillnad från dig kunnig vad gäller detta och djupt oroad över de här rubbningarna du kallar "ofarliga".
2021-10-12, 17:41
Medlem
Citat:
Mensrubbningar är antagligen så vanliga att ingen funderade närmare på det. Är det något som rubbas och gör det ofta av många olika skäl så är det nog kvinnors mens.

Borde ha dykt upp under fas III men nu gjorde det inte det. Eller snarare, ingen höjde något ögonbryn.

Men nu blev det så samtidigt som VAERS och andra självrapporteringssystem översvämmades av anmälningar om olika biverkningar.

Det skulle vara intressant att fördjupa sig i det faktiskt. Alltså det fenomenet.

Du återkommer till detta att alla (?) upplevda biverkningar handlar om korrelation eller association utan orsakssamband. Kan du belägga det du påstår med statistik? I så fall vore det klart intressant.

Fenomenet förefaller annars kunna beläggas i fallet med själva sjukdomen C19. Trots att en del människor tror sig ha blivit allvarligt sjuka i C19 och ett antal till och med sägs ha avlidit i sviterna av infektionen, så går det inte att se några egentliga spår av farsoten i statistiken.

Medellivslängd i Sverige: cirka 82,45 år

Medelålder för avlidna i C19 i Sverige: cirka 82,17 år

Vi vet också att andelen avlidna totalt år 2020 låg något under motsvarande genomsnitt för de senaste 10 åren, 20 åren och 30 åren.

Trots denna iögonenfallande statistik, som tyder på att det saknas orsakssamband mellan dödsfall och C19-infektion, är det en del som tror sig ha släktingar och bekanta som har avlidit av C19. Det är också en vanlig uppfattning i media och ute i samhället att C19 är en sjukdom som är dödligare än de årligt återkommande förkylningarna, influensorna etc.

Emellertid skulle de flesta (alla?) som har avlidit med C19 ha avlidit samma år även utan C19, är en närliggande, ehuru svårsmält tolkning av statistiken, som är svår att värja sig mot. Du om någon borde se detta, eftersom du tycker dig se samma fenomen när det gäller biverkningarna av vaccinen.

Det blir intressant att studera statistiken för 2021 närmare, när den kommer i början av 2022.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/ (Reservation för eventuell felslagning på miniräknaren. Jag var tvungen att egenhändigt räkna ut medelåldern utifrån tabellen, eftersom Socialstyrelsen hade misslyckats att få fram den siffran explicit, enligt vad jag kunde se.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2021-10-12 kl. 17:57.
2021-10-12, 18:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Okej, tack!

Man kan kanske tänka sig att vaccinet påverkade ägglossningen egentligen, med följden att du fick kraftig verk vid mensen pga rubbningarna i hormoncykeln det förde med sig. Du tar ju inte hormoner i preventivt syfte, och hade därför en "riktig" mens innan vaccineringen, så med en menscykel på 24 dagar den gången hade du ägglossning 4-5 dagar efter vaccinationen. Om det nu var en riktig mens du fick, men det borde det ju varit med tanke på att cykeln sedan återgick till det normala.

Jag tror dock mer på detta scenario;
Prostaglandiner är verksamma vid både inflammation och för att stöta bort livmoderslemhinnan. Det stämmer bra med att du fick en så plötslig värk och kraftig mens, men även om inte precis alla får ont och feber är det ändå det vanliga. Inflammation är ett av immunförsvarets "verktyg", och ett tecken på att detta är aktiverat.

Skönt att cykeln kom tillbaka så snabbt iaf.

Edit;
Kraftig värk kort innan mensen kommer som minskar betydligt när det börjar blöda beror ofta på att livmoderhalsen inte hinner öppna sig. Även detta kan bero på kraftigt förhöjda prostaglandinnivåer.
Jag tror också att det är kopplat till inflammatoriska reaktioner. Då jag är autoimmun (RA) har jag en tendens att reagera ganska kraftigt och skapa inflammationer så jag är ganska inne på att det var en inflammation som provocerade fram reaktionen. Svårt för en kille att sätta sig in i känslan men man vet och känner när något är fel eller inte är som vanligt. Den här gången var det ordentligt mycket fel och jag är 100% säker på att det orsakades av vaccinet.
2021-10-12, 18:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Lögn

Du yrar om att menstruatiosrubbningar är så vanliga så, det är nog visst kvinnorna som inte fattat vad mens är eller hur deras egen mens normalt är.

Du vet inte vad du pratar om öht, och de flesta unga kvinnor torde välja hjärtmuskelinflammation framför äggledarinflammation alla dagar i veckan. Men du vet inte varför eftersom du inte vet vad du pratar om.

Nu är inte studier om mensrubbningarna klara, så vi bör förstås invänta dem innan vi målar fan på väggen, men jag är tillskillnad från dig kunnig vad gäller detta och djupt oroad över de här rubbningarna du kallar "ofarliga".
Du menar att gynekologen som intervjuades i TV4 tillsammans med ansvariga på FHM och dessutom CDC i USA har fel alltså.

Kvinnor ska inte vaccinera sig p.g.a. "livsfarliga" mensrubbningar alltså.
2021-10-12, 18:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag tror också att det är kopplat till inflammatoriska reaktioner. Då jag är autoimmun (RA) har jag en tendens att reagera ganska kraftigt och skapa inflammationer så jag är ganska inne på att det var en inflammation som provocerade fram reaktionen. Svårt för en kille att sätta sig in i känslan men man vet och känner när något är fel eller inte är som vanligt. Den här gången var det ordentligt mycket fel och jag är 100% säker på att det orsakades av vaccinet.
Jag är kvinna, så jag vet.
... Även om jag själv är i åldern där min mens börjar bli oregelbunden av naturliga skäl.

Jag kollar bara så att jag förstått dig rätt;
Den här kraftiga smärtan varade några timmar tills mensen kom och försvann eller blev som din vanliga mensvärk när du började blöda?

Eller förstod jag fel och smärtan var kvar?

Då vaccinet läcker ut i blodomloppet får celler i många olika delar av kroppen "tillsägelse" att producera det protein som immunförsvaret reagerar på. Det vet vi.

Inflammationer är ett sätt för kroppen att attackera främmande element, i det här fallet det cellproducerade proteinet. Dvs;
Jag är övertygad om att inflammation är orsaken.
2021-10-12, 18:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du återkommer till detta att alla (?) upplevda biverkningar handlar om korrelation eller association utan orsakssamband. Kan du belägga det du påstår med statistik? I så fall vore det klart intressant.

Fenomenet förefaller annars kunna beläggas i fallet med själva sjukdomen C19. Trots att en del människor tror sig ha blivit allvarligt sjuka i C19 och ett antal till och med sägs ha avlidit i sviterna av infektionen, så går det inte att se några egentliga spår av farsoten i statistiken.

Medellivslängd i Sverige: cirka 82,45 år

Medelålder för avlidna i C19 i Sverige: cirka 82,17 år

Vi vet också att andelen avlidna totalt år 2020 låg något under motsvarande genomsnitt för de senaste 10 åren, 20 åren och 30 åren.

Trots denna iögonenfallande statistik, som tyder på att det saknas orsakssamband mellan dödsfall och C19-infektion, är det en del som tror sig ha släktingar och bekanta som har avlidit av C19. Det är också en vanlig uppfattning i media och ute i samhället att C19 är en sjukdom som är dödligare än de årligt återkommande förkylningarna, influensorna etc.

Emellertid skulle de flesta (alla?) som har avlidit med C19 ha avlidit samma år även utan C19, är en närliggande, ehuru svårsmält tolkning av statistiken, som är svår att värja sig mot. Du om någon borde se detta, eftersom du tycker dig se samma fenomen när det gäller biverkningarna av vaccinen.

Det blir intressant att studera statistiken för 2021 närmare, när den kommer i början av 2022.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/ (Reservation för eventuell felslagning på miniräknaren. Jag var tvungen att egenhändigt räkna ut medelåldern utifrån tabellen, eftersom Socialstyrelsen hade misslyckats att få fram den siffran explicit, enligt vad jag kunde se.)
Rekommendationerna är att kvinnor ska fortsätta att vaccinera sig och att mensrubbningar inte är skäl att avstå.

Samtliga myndigheter i hela världen anser uppenbarligen det.
2021-10-12, 18:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du menar att gynekologen som intervjuades i TV4 tillsammans med ansvariga på FHM och dessutom CDC i USA har fel alltså.

Kvinnor ska inte vaccinera sig p.g.a. "livsfarliga" mensrubbningar alltså.
Lägg ned!

Jag smällde dig på fingrarna över ditt raljerande om mens, samt förringande av rubbningarna. Du babblade inte om att vaccinet rekommenderas.

Det finns inga bevis för att vaccinen orsakar mensrubbningar eftersom studier inte är färdiga. Det kan du träla på om som du brukar, men du ska ge 17 i att raljera när kvinnor är bekymrade över det här då du inte fattar ett piss om mens, immunologi eller konsekvenser för kvinnorna.

Edit;
Och ja det är mycket möjligt att gynekologen har fel. Jag ska inte behöva höra en hel intervju för att avgöra det. Dock håller jag med henne om att menstruatiosrubbningar var förväntade med den kunskap vi idag har om vaccinen. Man blir ofta rejält sjuk ja
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-12 kl. 18:40.
2021-10-12, 18:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Lägg ned!

Jag smällde dig på fingrarna över ditt raljerande om mens, samt förringande av rubbningarna. Du babblade inte om att vaccinet rekommenderas.

Det finns inga bevis för att vaccinen orsakar mensrubbningar eftersom studier inte är färdiga. Det kan du träna på om som du brukar, men du ska ge 17 i att raljera när kvinnor är bekymrade över det här då du inte fattar ett piss om mens, immunologi eller konsekvenser för kvinnorna.
Vad vill du egentligen?

Ska kvinnor vaccinera sig eller inte?

Det är liksom det vi pratar om.
2021-10-12, 18:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vad vill du egentligen?

Ska kvinnor vaccinera sig eller inte?

Det är liksom det vi pratar om.
Kvinnor under 30 bör inte vaccinera sig om de inte är riskgrupp. Kvinnor 30-40 bör beakta riskerna, och risken att riskerna inte är kända . Speciellt om de är barnlösa. Det är min åsikt.

Personer under 30 har nämligen ingen större fördel av vaccin efter vad vi redan idag kan se

... Men det var fortfarande inte det som var problemet med dig. Du raljerar och förringar vad menstruatiosrubbningar kan (och inte sällan gör) bero på, samt skäms inte för att ogiltigförklara kvinnors väldigt relevanta och oroväckande upplevelser.
2021-10-12, 18:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kvinnor under 30 bör inte vaccinera sig om de inte är riskgrupp. Kvinnor 30-40 bör beakta riskerna, och risken att riskerna inte är kända . Speciellt om de är barnlösa. Det är min åsikt.

Personer under 30 har nämligen ingen större fördel av vaccin efter vad vi redan idag kan se

... Men det var fortfarande inte det som var problemet med dig. Du raljerar och förringar vad menstruatiosrubbningar kan (och inte sällan gör) bero på, samt skäms inte för att ogiltigförklara kvinnors väldigt relevanta och oroväckande upplevelser.
Jag hoppas att du behåller den åsikten för dig själv då samtliga experter på olika myndigheter världen runt är av en annan uppfattning.

Har jag raljerat över mensrubbningar. Om jag raljerar så är det över anti-vaxxandet och desinformation i sammanhanget.
2021-10-12, 19:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Du, nu blir det anekdot, min vän blödde så mycket så hon trodde hon fått ett missfall.

Gå och köp ett rep Mengele.
Jag missade det inlägg av Arbetet du citerar.

Gynekologen har inte fel i sak. Där emot tycks hon inte vara uppdaterad på att det ämne som framkallar immunrespons med eventuell följande inflammation återfunnits i äggstockarna hos kvinnor.

Om din vän fortfarande inte är återställd är det verkligen en god idé att snabbt söka hjälp hos gyn. Hon behöver inte säga att hon vaxat sig, bara att hon störtblöder och har smärtor så att hon får hjälp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in