Citat:
Ursprungligen postat av
Legooo
Förstår inte vad du menar vilken väg bilen åkt som observerats? ”från Helenas håll” (från skogsstigen då?) det som är det svåra med dig är att man vet inte vad som är fakta eller din tro, du blandar oftast ihop dem två. Finns det någonstans i media att läsa om detta vittne? och varför skulle det vittnet inte kontaktat polisen?
Gällande observationen av bilen på hällristningsvägen är där ett exempel : enligt polisförhöret står det ~02:30 enligt dig ”kanske 02:40”. Angående hur länge lockerudsvittnet stod/rastade sin hund ”tippar” du på någon minut. Återigen är det din tro eller vet du? Om du inte vet är det bättre att säga: jag vet inte men skulle gissa på någon minut grundat på xxx etc annars blir det som vanligt din tro som enligt dig ska vara fakta…
Hur kan det möjligen vara svårt med mig att man inte skulle veta vad som är fakta eller min tro? Jag blandar aldrig ihop dem! Problemet är bara att folk läser slarvigt och gör märkliga tolkningar.
Bilen som vittnet såg kom på gång-/cykelvägen från nordväst och körde upp mot Marieforsleden, alltså mot sydöst. Och utmed gång-/cykelvägen går en del av Norra Kolarestigen. Ungefär där gjordes observationen mellan 23:30 och 24:00.
Nej, vittnet har så vitt jag vet bara nämnts här på Flashback, inte i media. Varför vittnet inte varit i kontakt med polisen, vet jag inte.
Återigen har vi problemet med alltför stenhårda tolkningar av som står i polisför. I polisförhöret står det att "Killarna" gjorde sin observation
cirka 02:30! Det kan ha varit 02:29, men det kan också ha varit 02:36, 02:40 eller rent av 02:44. Ingen verkar veta exakt, inte ens "Killarna" själva eller polisen. I Veckans brott (alltså i tv, inte i ett polisförhör) säger Pelle Jenvén att klockan för "Killarnas" observation var mellan 02:30 och 03:00. Ser man på! När jag skriver ett klockslag som "kanske 02:40" i sammanhanget, beror det på att ingen vet, att vi måste vara beredda på att lägga till/dra ifrån. Detta har ThordOlavsson tagit upp många gånger. Eftersom ingen vet exakt vad klockan var, så blir det i just det avseendet för all del att vi "tror". Men det gör ju som sagt även Pelle Jenvén! Ingen sitter på facit vad gäller tiderna, vi måste alltså ge och ta lite i våra försök att få ihop hållbara scenarier.
När det gäller Lockerudvittnet skrev jag INTE att hon rastade sin hund "någon minut". Jag svarade på ett inlägg att jag - efter att en gång i tiden ha pratat med Lockerudvittnet - uppskattade att Lockerudvittnet
gick in kanske någon minut efter det att bilen hade försvunnit ner på Mariegärdes väg och allt hade blivit tyst. Om du läser noga och tänker till lite, så har det ju framgått med all önskvärd tydlighet att Lockerudvittnet först hörde bråket från Kohagen-hållet, sedan att det efter ett par minuter kom en bil i hög fart och att vittnet gick in med sin hund kanske någon minut efter det att bilen hade försvunnit ner på Mariegärdes väg och allt hade blivit tyst. Lägger vi sedan till lite tid och tänker oss att Lockerudvittnet kanske redan hade varit ute en kort stund innan hon hörde bråket, blir ju det sammanlagda tidsfönstret för hundrastningen kanske allt från fem till tio minuter, ge och ta någon minut även här. Hur kan du möjligen utläsa att jag skulle ha menat att Lockerudvittnet bara skulle ha varit ute "någon minut och rastat hunden"? Obegripligt.