2021-10-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.

Grymt bra jobb. Vi hoppas fortfarande det verkligen är äkta.
Angående de två smällarna så ska man ha i åtanke att de troligen inte kommer från samma plats. Olika förhållande till mikrofonen.

Antag att det är ett skott så är det ju från platsen det avfyras. Sen träffas bilen på en annan plats. Och krockar på en tredje. Helt olika akustik. Om det nu är ett skott
Isåfall är avfyrningsplatsen närmast mikrofonen.
Citera
2021-10-12, 12:01
Medlem
Skulle inte den första dubbelsmällen kunna vara avlossandet och träff i vindrutan på en närliggande bakomvarande bil.
Citera
2021-10-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
https://youtu.be/s7XUPRVmQJo

Ganska likt.

Nu var det ett tag sen jag låg i lumpen men...

Att ligga 2m från Carl Gustaf GRG med fullbumpa eller ett skarpt pansarskott (som vi sköt bara någon enstaka gång eftersom de är engångs) smäller som f-n + vibrationer. Ett bit ifrån blir det nästan alltid så att ljudet studsar och hörs som ett eko.

Så visst kan det vara fråga om just det. Det beror på hur långt ifrån detta är upptaget.

I alla händelser.
Om denna ljudfil är äkta (återstår att se) så är det mycket svårt att fatta hur det där ljudet INTE skulle komma från ett vapen.
Citera
2021-10-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, det är inte svårt alls. Frågan är bara hur fel den tillhörande uppskattningen blir och hur pålitlig uppgiften är.

Till att börja med så körde personen sannolikt bara i 110 km/h om den utgick ifrån egen hastighetsmätare.

Sedan vet vi rimligen ingenting om hur bra personen är på att uppskatta hastigheter och dessutom har vi ingen aning om ifall det kan råka vara en person som kryddar lite extra när han har något spännande att berätta eller om det tvärtom är en väldigt försiktig uppskattning och att farten egentligen var väldigt mycket högre.

Att diskutera hastighetsmätares avvikelser känns överkurs. Det vet vi alla.
Men om nån kör i 120, och blir omkörd, då kan man vara ganska säker på att den som kör om kör fortare än så.
Segar det sig förbi, om en lastbilsomkörning så handlar det nog om 5-20 km +.
Blåser det förbi så går det fortare.
Men att säga exakt är givetvis omöjligt. Bedömd felmarginal bör vara +- 20 ca
Citera
2021-10-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Skulle inte den första dubbelsmällen kunna vara avlossandet och träff i vindrutan på en närliggande bakomvarande bil.

Det låter bara exakt som man kunde höra från skjutfälten i lumpen när man var en bit ifrån. Ett eko helt enkelt.
Citera
2021-10-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Grymt bra jobb. Vi hoppas fortfarande det verkligen är äkta.
Angående de två smällarna så ska man ha i åtanke att de troligen inte kommer från samma plats. Olika förhållande till mikrofonen.

Antag att det är ett skott så är det ju från platsen det avfyras. Sen träffas bilen på en annan plats. Och krockar på en tredje. Helt olika akustik. Om det nu är ett skott
Isåfall är avfyrningsplatsen närmast mikrofonen.

Är inte det viktiga att räkna tiden snarare än exakt plats?

Det känns väldigt troligt med ett skott, ca 50-100m broms och däckljud.
Det rör sig ändå om ett par rimliga sekunder.

Men OM denna fil är fejk så har någon såklart tänkt även på det och lagt in ljuden i rimlig tidslinje
Citera
2021-10-12, 12:13
Medlem
ReedMes avatar
Det låter som när jägarna är ute i skogen och skjuter älg el rådjur typ.
Citera
2021-10-12, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det låter bara exakt som man kunde höra från skjutfälten i lumpen när man var en bit ifrån. Ett eko helt enkelt.
Kanske därifrån ljudet kommer!

/J
Citera
2021-10-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Proffsigt gjort, över förväntan.

Det där "svaga ljudet - över vajerräcket?" har jag pga orutin svårt att urskilja i kurvan. Men du vet såklart. Hur många tusendels sek mellan det och kraschen?

Vad som nu vore av största intresse är ju förstås att få veta var den som videofilmade befann sig. Men det antar jag att du vet precis lika lite om som jag i nuläget.
Det är från en övervakningskamera med mikrofon vid ett hus en bit bort.
Citera
2021-10-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Kanske därifrån ljudet kommer!

/J
Och däcktjut?
Citera
2021-10-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Fixat ljudkurva.
https://imgur.com/a/bHJ6wrx

Ja det är ett ljud innan andra smällen som kan vara forcerandet av vajerräcket.

Det hörs ett sus genom hela filen, trafiksus, mikrofonen har plockat upp det utan problem.
Imponerande jobb.
Citera
2021-10-12, 12:25
Medlem
Frågan är nu vad den första smällen var för nåt..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in