• 1
  • 2
2021-10-10, 16:31
Medlem
Hej.
Har en volvo V70 där jag undrar var säkringen för generaton sitter. V70 är den första generationen 97-00. Jag har följt sladden från generaton som ska ledda till säkringen men det är typ omöjligt att följa den. Anledningen till att jag undrar är pga att lampan i instrumentbrädan lyser inte när tändningen är på i lägg II plus generaton laddar bara 11.8 V på tomgång. Jag har läst mycket på internet om andra som varit med om samma problem där av tror jag att det är säkringen. Om det är någon annan som tror det är något annat fel så är dett bara skriva vad ni tror det kan vara. Men jag är ändå intresserad av vart säkringen kan vara då jag har letat i några dagar nu.jag har bytt lampan i instrumentbrädan men hjälps inte. Under färden så händer det att hastighetsmätaren lägg av, bara stans och starta så funkar allt som det ska men sen snabbt igen så lägger den av igen och precis innan bilen dör så hackar typ musiken stänger av och på, alla lampor lyser 5 sekunder innan bilen dör. Man kan starta bilen 3-5 min senare och åka ca 300-500m innan den dör igen. Batteriet är nytt ca 2 veckor sen jag köpte det Så batteriet är inge fel på.
Senast redigerad av firrobecca 2021-10-10 kl. 16:46.
Citera
2021-10-10, 20:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firrobecca
Hej.
Har en volvo V70 där jag undrar var säkringen för generaton sitter. V70 är den första generationen 97-00. Jag har följt sladden från generaton som ska ledda till säkringen men det är typ omöjligt att följa den. Anledningen till att jag undrar är pga att lampan i instrumentbrädan lyser inte när tändningen är på i lägg II plus generaton laddar bara 11.8 V på tomgång. Jag har läst mycket på internet om andra som varit med om samma problem där av tror jag att det är säkringen. Om det är någon annan som tror det är något annat fel så är dett bara skriva vad ni tror det kan vara. Men jag är ändå intresserad av vart säkringen kan vara då jag har letat i några dagar nu.jag har bytt lampan i instrumentbrädan men hjälps inte. Under färden så händer det att hastighetsmätaren lägg av, bara stans och starta så funkar allt som det ska men sen snabbt igen så lägger den av igen och precis innan bilen dör så hackar typ musiken stänger av och på, alla lampor lyser 5 sekunder innan bilen dör. Man kan starta bilen 3-5 min senare och åka ca 300-500m innan den dör igen. Batteriet är nytt ca 2 veckor sen jag köpte det Så batteriet är inge fel på.
Den kabeln du menar, om tändningen är på och du lägger den i jord så ska lampan lysa, och tänder den sej då är felet i laddrelät eller generatorn .säkring för laddning, då borde den säkringen gå till fler grejer, funkar allt annat?
Citera
2021-10-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Den kabeln du menar, om tändningen är på och du lägger den i jord så ska lampan lysa, och tänder den sej då är felet i laddrelät eller generatorn .säkring för laddning, då borde den säkringen gå till fler grejer, funkar allt annat?
Laddningslampan lyser inte huvudtaget på instrumentpanelen verken i lägger II eller när jag startar bilen annars ska ju den lysa i ca 3 sekunder innan den slocknar men nu lyser den aldrig . Bilen rullar som vanligt inget annat är konstigt bara att jag måste ladda mitt batteri till och från och att generaton laddar dåligt. Den kabel jag pratar om är plus kabeln från generaton som går lite överallt ja men har läst att om man följer den kabel så ska man hitta säkringen men jag kan inte följa kabeln om jag inte tar bort vissa delar från bilen .
Citera
2021-10-10, 21:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Laddningslampan lyser inte huvudtaget på instrumentpanelen verken i lägger II eller när jag startar bilen annars ska ju den lysa i ca 3 sekunder innan den slocknar men nu lyser den aldrig . Bilen rullar som vanligt inget annat är konstigt bara att jag måste ladda mitt batteri till och från och att generaton laddar dåligt. Den kabel jag pratar om är plus kabeln från generaton som går lite överallt ja men har läst att om man följer den kabel så ska man hitta säkringen men jag kan inte följa kabeln om jag inte tar bort vissa delar från bilen .
Du har 2 tåtar på generatorn en klen som går till laddlampan och en grövre som antingen går till batteriet eller plussen på startmotorn som i sin tur går till batteriet.
Senast redigerad av hippili 2021-10-10 kl. 21:46.
Citera
2021-10-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Du har 2 tårar på generatorn en klen som går till laddlampan och en grövre som antingen går till batteriet eller plussen på startmotorn som i sin tur går till batteriet.
Aha ja nu när du säger det så kollade jag aldrig den klena ska göra det. Kollade bara på den grövre 😅precis den grövre delar på sig sen till 2 kablar den ena går säkert direkt till batteri medan den andra går till startmotorn
Senast redigerad av firrobecca 2021-10-10 kl. 22:15.
Citera
2021-10-10, 22:26
Medlem
Citat:
Aha ja nu när du säger det så kollade jag aldrig den klena ska göra det. Kollade bara på den grövre 😅precis den grövre delar på sig sen till 2 kablar den ena går säkert direkt till batteri medan den andra går till startmotorn
Kollade den men den går in i samma "tube/rör som den grövre .
Citera
2021-10-11, 01:13
Medlem
Fuzzs avatar
Det finns ingen säkring.
Ta den tunna kabeln och jorda mot motorn.
Med tändningen på lyser lampan? Om defekt generator.
Om inte trasig glödlampa i instrumenthus (vet ej om det är en glödlampa eller diod),kabelbrott, dålig kontakt instrumenthus mot kabelhärva eller trasigt instrumenthus.
Citera
2021-10-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Det finns ingen säkring.
Ta den tunna kabeln och jorda mot motorn.
Med tändningen på lyser lampan? Om defekt generator.
Om inte trasig glödlampa i instrumenthus (vet ej om det är en glödlampa eller diod),kabelbrott, dålig kontakt instrumenthus mot kabelhärva eller trasigt instrumenthus.
Jaha det kan förklara varför det är så svårt att hitta den men låter konstigt om det inte finns en säkring . Finns det något relä istället då ? Det är vanliga lampor. Alla andra lampor lyser som dom ska förutom laddlampan som aldrig lyser . Så det är om just denna kabel som går till laddlampan som är trasig eller liknade. Men ska testa med det du skrev för se om den laddlampan börjar lysa. Antar att du menar att jag ska jorda kabel från generaton till motorns chassi ? Om du menar det så sitter nog den jord kabeln där jag inte ser den men det borde typ räcka med jorda från motor chassi till generatorn chassi?. Är inte den bästa på skruva med bil men försöker i alla fall
Citera
2021-10-11, 23:23
Medlem
Ditt problem är att generatorn inte laddar. Förhoppningsvis pga defekt laddningsregulator (den bör bytas på plats även om tex Haynes menar att generatorn skal ut, något som är krångligare än man kan tro). Att laddlampan inte i indikerar felet är ett sekundärt problem (du har ju mätt 11.8 volt på batteriet när den skal ladda). Min lampa lyste heller aldrig på samma bil när jag fick julgransbelysning i instrumentpanelen på besök i Polen för något år sedan (och byte av generatorn).
Citera
2021-10-12, 00:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jaha det kan förklara varför det är så svårt att hitta den men låter konstigt om det inte finns en säkring . Finns det något relä istället då ? Det är vanliga lampor. Alla andra lampor lyser som dom ska förutom laddlampan som aldrig lyser . Så det är om just denna kabel som går till laddlampan som är trasig eller liknade. Men ska testa med det du skrev för se om den laddlampan börjar lysa. Antar att du menar att jag ska jorda kabel från generaton till motorns chassi ? Om du menar det så sitter nog den jord kabeln där jag inte ser den men det borde typ räcka med jorda från motor chassi till generatorn chassi?. Är inte den bästa på skruva med bil men försöker i alla fall
Ta loss den lilla tunna tåten från generaton och håll den mot jord, på generator huset exempelvis samtidigt någo sitter i bilen med tändningen på och tittar om lampan tänder sej. Den det är felet i generaton eller i relät. Tänder den sej inte är antingen kontroll lampan trasig, kass kretskort på baksidan mätarhuset eller tåten som går till generaton som du provade att Jorda .strömmen kommer från kretskortet på baksidan hastighetsmätaren in i kontroll lampan ut där ifrån till generatorn det går in ström från den till linningen i generaton som då är i gord då lyser lampan.

När du startar bilen generatorn arbetar och ger ström försvinner den funktionen med att ge jord så lampan lyser utan ger ström och ingen jord, då slocknar ladd lampan och ladd strömmen går ut i den grövre tåten som går till batteriet eller till startmotorns pluss som går till batteriet så det laddas. En beställning på hur laddningen ska funka. Är kontroll lampan trasig kan inte få "start ström" i linningen så den kan börja ladda så lampan är viktigt att den är hel.

Det är bar att prova på bilen så ser du var felet är någon stans enkel felsökning att åtgärda är nog inte så enkelt för vissa lycka till
Citera
2021-10-12, 13:43
Medlem
Citat:
Hej.
På en del äldre Citroen fanns ett utvändigt "säkringskort" på generatorn som lätt kunde konstateras vara helt eller trasigt.
11,8 volt är ingen laddning.
Ett 12 volt nyladdat blybatteri ska ha spänningen 12,6 volt eller strax därunder.
För att ladda ett batteri måste laddningsspänningen överstiga 12,6 volt.
Normalt varierar laddningsspänningen vid motorvarvtal över tomgång = 1.000 till 1.500 rpm - mellan 13,7 och 15 volt.
Man gör det enkelt för sig om man köper en enkel voltmeter som sätts i ciggtänduttaget.
(Eller tillverkar en adapter till multimetern)
Att mäta i ciggtänduttaget ger någon eller några tiondels volt spänningsförlust - men ger i alla fall en indikation på laddning.

B t w så hade många Citroen förr ampére - eller voltmeter.
Något jag saknar på "andra" bilar.
Har i flera av mina bilar monterat en permanent voltmeter.
Varken dyrt eller svårt.
Citera
2021-10-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
På en del äldre Citroen fanns ett utvändigt "säkringskort" på generatorn som lätt kunde konstateras vara helt eller trasigt.
11,8 volt är ingen laddning.
Ett 12 volt nyladdat blybatteri ska ha spänningen 12,6 volt eller strax därunder.
För att ladda ett batteri måste laddningsspänningen överstiga 12,6 volt.
Normalt varierar laddningsspänningen vid motorvarvtal över tomgång = 1.000 till 1.500 rpm - mellan 13,7 och 15 volt.
Man gör det enkelt för sig om man köper en enkel voltmeter som sätts i ciggtänduttaget.
(Eller tillverkar en adapter till multimetern)
Att mäta i ciggtänduttaget ger någon eller några tiondels volt spänningsförlust - men ger i alla fall en indikation på laddning.

B t w så hade många Citroen förr ampére - eller voltmeter.
Något jag saknar på "andra" bilar.
Har i flera av mina bilar monterat en permanent voltmeter.
Varken dyrt eller svårt.
okej det kan förklara att många pratar om säkringen då jag försökt googla fram mitt problem. Då ska jag se om jag kan få tag på en sån hade vart lite kul att se om det händer något när man kör gemfört mot tomgång. Sen kan det vara bra i framtiden också så man vet om det skulle hända något liknade igen innan man står längsvägen med dött batteri. Kan förstå det , jag tycker det borde finnas i bilar där man ser voltmätare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in