Citat:
Ursprungligen postat av
firrobecca
Hej.
Har en volvo V70 där jag undrar var säkringen för generaton sitter. V70 är den första generationen 97-00. Jag har följt sladden från generaton som ska ledda till säkringen men det är typ omöjligt att följa den. Anledningen till att jag undrar är pga att lampan i instrumentbrädan lyser inte när tändningen är på i lägg II plus generaton laddar bara 11.8 V på tomgång. Jag har läst mycket på internet om andra som varit med om samma problem där av tror jag att det är säkringen. Om det är någon annan som tror det är något annat fel så är dett bara skriva vad ni tror det kan vara. Men jag är ändå intresserad av vart säkringen kan vara då jag har letat i några dagar nu.jag har bytt lampan i instrumentbrädan men hjälps inte. Under färden så händer det att hastighetsmätaren lägg av, bara stans och starta så funkar allt som det ska men sen snabbt igen så lägger den av igen och precis innan bilen dör så hackar typ musiken stänger av och på, alla lampor lyser 5 sekunder innan bilen dör. Man kan starta bilen 3-5 min senare och åka ca 300-500m innan den dör igen. Batteriet är nytt ca 2 veckor sen jag köpte det Så batteriet är inge fel på.
På en del äldre Citroen fanns ett utvändigt "säkringskort" på generatorn som lätt kunde konstateras vara helt eller trasigt.
11,8 volt är ingen laddning.
Ett 12 volt nyladdat blybatteri ska ha spänningen 12,6 volt eller strax därunder.
För att ladda ett batteri måste laddningsspänningen överstiga 12,6 volt.
Normalt varierar laddningsspänningen vid motorvarvtal över tomgång = 1.000 till 1.500 rpm - mellan 13,7 och 15 volt.
Man gör det enkelt för sig om man köper en enkel voltmeter som sätts i ciggtänduttaget.
(Eller tillverkar en adapter till multimetern)
Att mäta i ciggtänduttaget ger någon eller några tiondels volt spänningsförlust - men ger i alla fall en indikation på laddning.
B t w så hade många Citroen förr ampére - eller voltmeter.
Något jag saknar på "andra" bilar.
Har i flera av mina bilar monterat en permanent voltmeter.
Varken dyrt eller svårt.