2021-10-12, 12:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Skulle inte den första dubbelsmällen kunna vara avlossandet och träff i vindrutan på en närliggande bakomvarande bil.

En bil blev skadad. Inte två.

Men, kanske det trycktes av 2 skott? Ett i rutan, ett i framvagnen?
Citera
2021-10-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är från en övervakningskamera med mikrofon vid ett hus en bit bort.

Nu går det undan! Tack!

Men koordinaterna glömde ni visst att bifoga... 😉
Citera
2021-10-12, 12:27
Medlem
Kan man utröna hastigheten på bilen med tiden mellan smällarna tro?
Citera
2021-10-12, 12:32
Medlem
docentdisciplins avatar
Ljudfilen stämmer väl rätt bra överens med vad den där bonden vittnade om på tv dagen efter.
Citera
2021-10-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Proffsigt gjort, över förväntan.

Det där "svaga ljudet - över vajerräcket?" har jag pga orutin svårt att urskilja i kurvan. Men du vet såklart. Hur många tusendels sek mellan det och kraschen?

Vad som nu vore av största intresse är ju förstås att få veta var den som videofilmade befann sig. Men det antar jag att du vet precis lika lite om som jag i nuläget.

Så gott jag kan avgöra är det 0:00.749 sekunder mellan vajerljud och kraschljudet.

Har ni benat fram avståndet från mittvajern till kollisionspunkt körfält så är det bara att stoppa in i ekvationen. Väjde lastbilen ut i diket?

Hastighet i m/s delat med avståndet i meter ger hastighet meter per sekund. Ta det gånger 3,6.

Om avståndet är 7 meter blir det 36 km/h.
Senast redigerad av daedalos 2021-10-12 kl. 12:51.
Citera
2021-10-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Kan man utröna hastigheten på bilen med tiden mellan smällarna tro?

Min tanke är i första hand att om möjligt bedöma ljudfilens äkthet genom att få ett hum om bilens medelhastighet den allra sista biten, alltså mellan forcerandet av vajerräcket och kollisionen. Då har såklart hastigheten vid förstasmällen avsevärt hunnit sänkas - men till vad?

Bromsspårens längd på södergående körfält kan möjligen skvallra om resten. Med i beräkningarna måste då förstås vara den allmänna principen om massans tröghet. Och 4,5 ton är såklart en väldans massa massa att bromsa ner i hastighet.
Senast redigerad av Beow 2021-10-12 kl. 13:27.
Citera
2021-10-12, 12:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Troligtvis eko. Brukar låta så.

Kan däckexplosion ha låtit så?
Citera
2021-10-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.

Mystiken tätnar. Nu finns det ljud från olyckan. Snart släpper LV en film också, inifrån bilen, de sista 13 sekunderna. Kommer att finnas tillgänglig bakom en betalvägg.
Citera
2021-10-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Troligtvis eko. Brukar låta så.

Kan däckexplosion ha låtit så?

Läs skribenten Immelmans inlägg angående ev däckexplosion:

Det jag med säkerhet kan säga är att det INTE kan vara en "däckexplosion"

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag tycker du övertolkar.

Men dubbelsmällen tycker jag låter exakt som ett skott från grov kaliber med eko.
Känns spontant exakt så man hör när man är en bit från skjutbanor.

Men det var länge sen jag låg i lumpen och även om jag haft sommarstuga bredvid en skjutbana är jag inte 100 säker. Men här lär det finnas vana jägare och militärer.
Det jag med säkerhet kan säga är att det INTE kan vara en "däckexplosion"

Sedan hör man däckljudet ganska tydligt.

Smällen in i lasbilen låter förvånansvärt lite jämfört med skottet
Citera
2021-10-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Mitt scenarium nu är att de kom ikapp en skåpbil/van med mörka rutor i plexiglas på bakdörrarna som man snabbt kan öppna osv.
.. och nu har GM inkasserat x antal tiotals miljoner och lever som kungar i Dubai.
Citera
2021-10-12, 12:58
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Ljudfilen stämmer väl rätt bra överens med vad den där bonden vittnade om på tv dagen efter.
Fast gör den verkligen det? Bonden imiterar ett konstant ljud som vissa tolkat som däcktjut och andra som en tuta och här kommer plötsligt en mystisk ljudfil med något som visserligen låter som däcktjut men som inte alls påminner om det ljud som bonden gjorde.

Skulle jag gissa så kommer däcktjutet från en parkeringsplats där någon spunnit i cirklar.
Citera
2021-10-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Så gott jag kan avgöra är det 0:00.749 sekunder mellan vajerljud och kraschljudet.

Har ni benat fram avståndet från mittvajern till kollisionspunkt körfält så är det bara att stoppa in i ekvationen. Väjde lastbilen ut i diket?

Hastighet i m/s delat med avståndet i meter ger hastighet meter per sekund. Ta det gånger 3,6.

Om avståndet är 7 meter blir det 36 km/h.

Intressant att den beräknade medelhastigheten blev så låg. Sett till kollisionens våldsamma karaktär så hade jag gissat på en något högre beräknad hastighet. Låt vara att den relativa hastigheten gentemot lastbilen ändå skulle vara påtaglig - runt 120 km/h?

EDIT:
Tack för att du kollade upp, hur som! Och skulle nu filmen vara äkta så kan möjligen det där svaga ljudet förklaras på annat sätt, ex.vis när någon bakre del av bilen slår i asfaltskanten, vilket i så fall torde göra sträckan något kortare och hastigheten något högre.

Har för min del dessvärre dålig koll på lastbilens position på vägbanan vid kollisionen. Har bara sett ett par foton med bromsspår.
Senast redigerad av Beow 2021-10-12 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in