Citat:
Ursprungligen postat av
daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.
https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs
Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko
Sedan tilltagande däcksljud
Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.
Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.
Man får tacka. Även i denna version tycker jag mig höra ett svagt ljud under däcktjutets sluttamp, alltså nästintill omedelbart innan kollisionen. Om org.filen är äkta så kan det svaga ljudet rimligen inte hänföras till annat än passagen över vajerräcket. Håller du med?
Har du möjlighet att även göra en grafisk audiokurva? I så fall skulle man ju kunna göra ett försök att approximativt uppskatta bilens medelhastighet den korta distansen mellan passagen över vajerräcket och kollisionsplatsen.
Första smällen tycker jag låter som ett typiskt momentant "högtrycksgasutsläpp" (med eko), vilket på håll (med ex.vis trädridåer emellan) nog gör det svårt att skilja mellan däckexplosion och ett avlossat skjutvapen i någon form (alternativt en helt liten sprängladdning). Skott o träff tror jag däremot inte på. Och en ev tidigare kontakt med vajerräcket borde väl inte ge ifrån sig ett så momentant ljud.
Andra smällen låter inte lika momentan som den första, i åtminstone mina öron. Och det finns väl goda skäl att tro att bara de högsta ljudet från kollisionen har nått kamerans mik. På närhåll har såklart ljudsensationerna varit något mera utdragna i tid.