Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Vet någon var man kan se statistik för hur många BARN i Sverige som insjuknat i covid-19 och blivit så allvarligt sjuka att de får läggas in? Jag hittar antalet dödsfall på socialstyrelsen och de är ju betydligt mycket lägre för barn än andra grupper. Kan man också få reda på om dessa barn hade bakomliggande sjukdomar så att de tillhörde en typ av riskgrupp?
Vill veta ifall det blir tal om att vaccinera fler grupper av barn. Har själv barn och känner mig inte alls övertygad om varför de i så fall skulle vaccineras. Om det är så farligt för barn plötsligt vill jag se statistik på det och undrar även varför man i så fall höll öppet skolor och förskolor tidigare? Det håller inte.
Jag tror att det bästa sättet för dig att hitta det du söker är att se på SIR (Svenska intensivvårds registret).
De flesta kanske alla som inte är allt för sjuka och inte allt för gamla innan de insjuknar alvarligt i covid tar en runda på IVA innan de avlider.
På SIR kan du du enbart välja att se olika åldersgrupper och även välja bort riskfaktorer samt se om de avlidit eller inte.
Använd denna länk.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Gå in på lilla ikonen på vänster sida:
Visa urval.
Här kan du välja åldersgrupper, enbart välja utan riskfaktor eller önskad riskfaktor, välja att se enbart de som avlidit, även tidsperiod m.m.
Det har avlidit 6st 10-19 åringar på IVA.
3 av dem utan kända riskfaktorer.
2st små pojkar, en under ett år och en ettåring. Samt en 14 årig flicka.
56st 0-19 åringar utan riskfaktor har vårdats på IVA.
Vi vet att barn 10-19 år är den åldersgrupp som har varit mest smittad. Innan man började vaccinera så var det den gruppen som hade oftast antikroppar. Nu och innan sommarlovet var barn den största gruppen smittade.
24 maj-4 juni 2021 testade FoHM antikroppar på 10-19 år och det visade att 27,7% hade antikroppar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-mot-sars-cov-2-blodprov-oppenvarden.pdf
Sida 9