2021-10-12, 10:34
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför får jag inte halsa en kvarting brännvin och köra bil efteråt? Det borde väl vara min rättighet att göra det? Varför ska min frihet inskränkas bara för att du vill känna dig trygg?

Det är klart att du kan.. det är ditt fria val.

Tycker du vi ska införa spritförbud för ALLA när det endast är ett fåtal pappskallar som dricker och kör fulla?
Vi kan även passa på att även införa "spritpass" för att kunna resa, handla mat mm... självklart skall detta innefatta även barn utan körkort.

Idiot
Citera
2021-10-12, 10:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det är klart att du kan.. det är ditt fria val.

Tycker du vi ska införa spritförbud för ALLA när det endast är ett fåtal pappskallar som dricker och kör fulla?
Vi kan även passa på att även införa "spritpass" för att kunna resa, handla mat mm... självklart skall detta innefatta även barn utan körkort.

Idiot

Men, varför tror du det är förbjudet att köra bil full då? Det borde väl vara en frihet för var och en att fatta det beslutet? Varför ska min frihet inskränkas pga att du vill uppleva ökad trygghet?
Citera
2021-10-12, 10:45
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Men, varför tror du det är förbjudet att köra bil full då? Det borde väl vara en frihet för var och en att fatta det beslutet? Varför ska min frihet inskränkas pga att du vill uppleva ökad trygghet?

1. Skaffa körkort är frivilligt
2. Köra bil är frivilligt
3. Dricka sprit är frivilligt
4. Att vara ute i samhället trots kända risker att bli drabbad av rattfyllerist är ... frivilligt

Tvingar/utpressar staten hela befolkning (självklart inkl barn) till restriktioner som väljer att inte dricka sprit när de kör bil?

Om staten verkligen bryr sig om befolkningen.. varför förbjuder de inte (eller för all del tvingar på dem vaccinering för att vara konsekventa) när det kommer till rökning. som skördar 3ggr så många offer som C19?
Citera
2021-10-12, 10:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ditt exempel handlar om att förbjuda intag av substans (här i kombination med en viss handling). Vad gäller vaccin handlar det istället om förbud att avstå intag av substans i händelse av utförande av handling.

Det är som att propagera för tvångsaborter med argumentet att det faktiskt är förbjudet att mörda födda barn.
Citera
2021-10-12, 10:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
1. Skaffa körkort är frivilligt
2. Köra bil är frivilligt
3. Dricka sprit är frivilligt
4. Att vara ute i samhället trots kända risker att bli drabbad av rattfyllerist är ... frivilligt

Tvingar/utpressar staten hela befolkning (självklart inkl barn) till restriktioner som väljer att inte dricka sprit när de kör bil?

Om staten verkligen bryr sig om befolkningen.. varför förbjuder de inte (eller för all del tvingar på dem vaccinering för att vara konsekventa) när det kommer till rökning. som skördar 3ggr så många offer som C19?

Staten har ju infört rökförbud i offentliga miljöer, krogar m.m. för att skydda folk från passiv rökning, så det var ett bra exempel av dig. Frihet är något som många eftersträvar, men det börjar bli problematiskt när friheten för person A går ut över person B säkerhet och trygghet.

Därför får man inte köra bil när man är full.
Man får inte röka på krogen, flygplatsen eller biografen.
Man får nog finna sig i att man måste vaccineras mot Covid19 om man vill jobba inom vården.

Egentligen ingenting jag tycker är konstigt. Tycker du det?
Citera
2021-10-12, 10:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ditt exempel handlar om att förbjuda intag av substans (här i kombination med en viss handling). Vad gäller vaccin handlar det istället om förbud att avstå intag av substans i händelse av utförande av handling.

Det är som att propagera för tvångsaborter med argumentet att det faktiskt är förbjudet att mörda födda barn.

Nej, det handlar om balansgången mellan personlig frihet och allmänhetens säkerhet och trygghet. Finns massor av exempel. Ett annat är att man inte får bedriva skytte inom detaljplanerat område, inte ens på sin egen tomt. Risken anses för stor helt enkelt. Friheten får stå tillbaka.
Citera
2021-10-12, 10:56
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Huvudorsaken till att blattarna ligger där är att de är ovaccinerade.

Nej, för att de har dålig hälsa. Röker, överviktiga och lever på energidryck och kebab.

Finns knappt några friska ovaccinerade på IVA.
Citera
2021-10-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du undvek att också inkludera detta från artikeln
"
Vi tror att en procent är en klar underdrift. Det kan handla om fler, kanske upp till en tredjedel av fallen som kan ha en underliggande genetisk defekt eller ”lucka i immunförsvaret”, säger han.
"

Det var vad han trodde - i studien hittades mutationen hos 1%.

En tredjedel av fallen där en underliggande genetisk defekt eller lucka i immunförsvaret finns behöver ju inte vara mycket högre än 1% av de totala fallen med svår Covid 19.
Citera
2021-10-12, 10:58
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Staten har ju infört rökförbud i offentliga miljöer, krogar m.m. för att skydda folk från passiv rökning, så det var ett bra exempel av dig. Frihet är något som många eftersträvar, men det börjar bli problematiskt när friheten för person A går ut över person B säkerhet och trygghet.

Därför får man inte köra bil när man är full.
Man får inte röka på krogen, flygplatsen eller biografen.
Man får nog finna sig i att man måste vaccineras mot Covid19 om man vill jobba inom vården.

Egentligen ingenting jag tycker är konstigt. Tycker du det?

Allt handlar om att sätta saker i kontext istället för lösryckta kommentarer tagna ur sitt sammanhang.

Då jag följt dig och dina maniska inlägg om framför allt massvaccinering av barnen för att skydda de äldsta skröpliga vet jag din ståndpunkt och den tänker jag motarbeta vid varje tillfälle då du står så långt bort från mina värderingar.

Jag sätter barnens hälsa före de absoluta äldsta som är så skräpliga och sköra att de kan gå bort vid ett lite kraftigare tvärdrag.

Dina jämförelser haltar.
Staten Tvingar dig inte att röka.. utan förbjuder för andras skull.
När det kommer till vaccinering är dt precis tvärtom.. de tvingar dig till injektioner för andras skull.
Citera
2021-10-12, 11:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, det handlar om balansgången mellan personlig frihet och allmänhetens säkerhet och trygghet. Finns massor av exempel. Ett annat är att man inte får bedriva skytte inom detaljplanerat område, inte ens på sin egen tomt. Risken anses för stor helt enkelt. Friheten får stå tillbaka.
I det här fallet argumenterar du för att tvinga människor att stanna på skjutbanan oavsett om de har vapen eller ej
Citera
2021-10-12, 11:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Allt handlar om att sätta saker i kontext istället för lösryckta kommentarer tagna ur sitt sammanhang.

Då jag följt dig och dina maniska inlägg om framför allt massvaccinering av barnen för att skydda de äldsta skröpliga vet jag din ståndpunkt och den tänker jag motarbeta vid varje tillfälle då du står så långt bort från mina värderingar.

Jag sätter barnens hälsa före de absoluta äldsta som är så skräpliga och sköra att de kan gå bort vid ett lite kraftigare tvärdrag.

Dina jämförelser haltar.
Staten Tvingar dig inte att röka.. utan förbjuder för andras skull.
När det kommer till vaccinering är dt precis tvärtom.. de tvingar dig till injektioner för andras skull.

Jag tror inte att vaccinet skadar barn. Jag tror att vaccinet skyddar barnen.
För övrigt tvingar inte staten dig att ta vaccinet. Däremot är det ju så att man inom vissa yrken kan kräva att du är vaccinerad. Det kan även krävas vaccinpass ombord på flygplan och andra platser där många personer vistas på liten yta. Precis på samma sätt som du måste bära en hjälm på en byggarbetsplats, måste använda hårskydd om du jobbar inom livsmedelsindustrin etc. Är det verkligen så konstigt tycker du? Det handlar ju om säkerhet och trygghet. Passar det inte kan man söka sig till en annan bransch.

Du förstår säkert varför man inte vill ha ovaccinerade personer på fel ställen.
Citera
2021-10-12, 11:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
I det här fallet argumenterar du för att tvinga människor att stanna på skjutbanan oavsett om de har vapen eller ej

Där förstår jag faktiskt inte hur du resonerar, så du får gärna utveckla den synpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in