2021-10-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Den nya ljudfilen måste vara högintressant för polisen att analysera.

Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.
Citera
2021-10-12, 10:40
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Långtradaren har redan passerat med god marginal när skotten går av. Titta på kartbild uppifrån så framgår att vägens bredd tillsammans med lastbilens långsamma hastighet medför att den är betydligt längre fram än den skottlinje som behövs för att lastbilen ska befinnna sig där krocken sker när polisbilen kör över räcket.

Så du vet redan ev skottvinkel, träffbild och avstånd samt vart den ev snipern har legat placerad?
Blir lite imponerad av många här inne på fb! Bra jobbat👍
Citera
2021-10-12, 10:46
Medlem
Jag tror också att de kom ikapp en långsamtgående skåpbil med några luckor i bakdörrarna.
Svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2021-10-12, 10:47
Medlem
Citat:
Låter faktiskt som två snabba explosioner eller skott i början..
Jovisst... Men var är ljudet från själva kollisionen?
Citera
2021-10-12, 10:47
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Han som blev omkörd låg själv i 120..och han uppskattade polisbilens fart till 160.
Är ju inget svårt att göra.
Nej, det är inte svårt alls. Frågan är bara hur fel den tillhörande uppskattningen blir och hur pålitlig uppgiften är.

Till att börja med så körde personen sannolikt bara i 110 km/h om den utgick ifrån egen hastighetsmätare.

Sedan vet vi rimligen ingenting om hur bra personen är på att uppskatta hastigheter och dessutom har vi ingen aning om ifall det kan råka vara en person som kryddar lite extra när han har något spännande att berätta eller om det tvärtom är en väldigt försiktig uppskattning och att farten egentligen var väldigt mycket högre.
Citera
2021-10-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, det är inte svårt alls. Frågan är bara hur fel den tillhörande uppskattningen blir och hur pålitlig uppgiften är.

Till att börja med så körde personen sannolikt bara i 110 km/h om den utgick ifrån egen hastighetsmätare.

Sedan vet vi rimligen ingenting om hur bra personen är på att uppskatta hastigheter och dessutom har vi ingen aning om ifall det kan råka vara en person som kryddar lite extra när han har något spännande att berätta eller om det tvärtom är en väldigt försiktig uppskattning och att farten egentligen var väldigt mycket högre.
Hastigheten där på e 4 är 120.
Citera
2021-10-12, 10:54
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Hastigheten där på e 4 är 120.
Ja, och alltså körde vittnet troligen i 110 km/h som brukar motsvara cirka 120 km/h på instrumentpanelen.
Citera
2021-10-12, 10:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Säger kanske inte så mycket men att Polismyndigheten skulle använda lösningar som inte tål bensin- diesel-brand låter inte trovärdigt.

Exempel på flampunkter och termiska tändpunkte
Vätska/gas / Flampunkt /Termisk tändpunkt
Bensin (en handelsvara*) <-20 °C / 280-470 °C
Dieselolja (en handelsvara*) ≥60 °C / >240 °C
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Termisk_t%C3%A4ndpunkt#:~:text=Termisk%20t%C3%A4nd punkt*%20eller%20t%C3%A4ndtemperatur%20%C3%A4r,p%C 3%A5%20grund%20av%20v%C3%A4rme%2C%20eller

Termisk tändpunkt är dock låg jämfört med brandtemperaturen - vanlig bensin kommer t.ex upp i runt 1000°C i öppen brand, och inte ens flygplans svarta lådor tål sådana temperaturer under många timmar - men vi får väl vänta och se om det kommer någon info.
Citera
2021-10-12, 10:59
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
Jovisst... Men var är ljudet från själva kollisionen?

Fejkat ljud från annan plats inlagt av ett troll för att skapa lite oreda i diskutionerna här inne på fb.
Smällarna är lika dana men för lång tid emellan av en sniper med verkanseld. Borde ha kommit tätare inpå varandra. Avsaknaden av kraschen är att det inte finns någon krasch utan bara en dum förklaring om varför den inte finns med!
Tror jag ska tilläggas😉
Citera
2021-10-12, 11:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Den nya ljudfilen måste vara högintressant för polisen att analysera.

Inte om de inte har en bättre chain of custody än att någon anonymt lagt upp den på flashback - men det vore ju intressant att hör om den även lämnats in till polis?
Citera
2021-10-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.

Jag tycker du övertolkar.

Men dubbelsmällen tycker jag låter exakt som ett skott från grov kaliber med eko.
Känns spontant exakt så man hör när man är en bit från skjutbanor.

Men det var länge sen jag låg i lumpen och även om jag haft sommarstuga bredvid en skjutbana är jag inte 100 säker. Men här lär det finnas vana jägare och militärer.
Det jag med säkerhet kan säga är att det INTE kan vara en "däckexplosion"

Sedan hör man däckljudet ganska tydligt.

Smällen in i lasbilen låter förvånansvärt lite jämfört med skottet
Citera
2021-10-12, 11:20
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det kan faktiskt handla om ännu en trådsanning (dvs att det skulle vara den svarta range rover som syns på bilderna som var följebil).

Ja ska bli intressant stämmer det då måste man fråga sig varför de låg så långt bak

Jo jag förstår det men RR skriver i broschyrer att Sentinel har samma airbags som standardbilarna så då skulle det handla om att svensk polis själva skulle ha kopplat ur dessa i efterhand vilket jag finner lite osannolikt. Alternativt att Sentinel fick airbags först i och med den nya modellen som lanserades 2019.

Det finns en knapp i bilen som man kan välja airbag på eller av. Ofta väljer man av för minsta smäll så löser de ut och det vill man inte när man vill fly från och där man ev kan köra på eller forcera ett hinder,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in