2021-10-12, 11:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Bara för dig att bevisa hur detta kan existerar.
Ja det räcker med att åka buss över Hallandsås för att uppleva att olika tryck faktiskt kan existera utan barriär. Jag åkte med buss Oslo-Köpenhamn för några år sedan och det kändes tydligt i öronen när bussen körde över Hallandsås. Handlar inte om fullt tryck bredvid tomrum.
Citera
2021-10-12, 11:23
Medlem
Citat:
... skulle du anordna en betygsatt laboration till dina elever där uppgiften var att skapa vakuum bredvid atmosfär utan barriär?

Ja det är väl inte helt fel. Att falsifiera en hypotes om att vakuum kan existera bredvid normalt lufttryck kan vara en nyttig övning och en bra insyn i vetenskapliga metoder.

Men jag förstår inte vad detta har med tråden att göra, det är bara okunniga som tror att rymden existerar direkt bredvid normalt lufttryck så laborationen säger inte ett skit om vare sig jordens form eller rymden.

Om man nu vill testa teorin att jordens atmosfär kan samexistera med rymdens låga tryck finns det ju betydligt bättre laborationer att göra. En bra laboration i det sammanhanget vore att mäta hur lufttrycket varierar med höjd för att på så vis antingen bekräfta eller falsifiera den uppställda hypotesen att lufttrycket succesivt minskar med höjden.

Citat:
Bara för dig att bevisa hur detta kan existerar.

Bevisa att lufttrycket minskar med stigande höjd? Det får nog anses bevisat, t.ex så har vi tiotusentals flygplan som dagligen mäter sin höjd med hjälp av det faktumet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-12 kl. 11:26.
Citera
2021-10-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja det räcker med att åka buss över Hallandsås för att uppleva att olika tryck faktiskt kan existera utan barriär. Jag åkte med buss Oslo-Köpenhamn för några år sedan och det kändes tydligt i öronen när bussen körde över Hallandsås. Handlar inte om fullt tryck bredvid tomrum.
Bevisa nu att rymdens vakuum kan existera bredvid jordens atmosfär!
Citera
2021-10-12, 11:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Han gjorde ju just det. Inte konstigare än att två olika luftryck kan ligga bredvid varandra.
Citera
2021-10-12, 12:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är ingen mer än plattjordare som hävdar att vakuum existerar alldeles bredvid full atmosfär. Det handlar om en gradvis förändring av trycket till trycket blir till rymdens låga tryck(Det är inte absolut tomrum i rymden). Molekylerna i luften dras ner mot marken på samma sätt som molekylerna i stenar eller vatten och därför hålls atmosfären kvar på jorden.
Eftersom det är du som hävdar att all vetenskap sedan före vår tideräknings början är falsk så kan väl du bekosta en tur upp till rymden för att bevisa huruvida den existerar. Jag tänker inte bränna ett antal miljoner på det. För mig räcker det gått med en tur över hallandsåsen eller en tur upp med Åre Kabinbana för att konstatera att det inte behövs några barriärer för att olika tryck skall finnas.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-12 kl. 12:11.
Citera
2021-10-12, 12:40
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det bara finns en nordpol, den magnetiska polen flyttar sig och devierar, svårt att dra en slutsats om det. Den geografiska polen är en punkt skapad av människor, därmed inte en fysisk plats.
Samma sak som med rutmönster, man made.

Stjärnornas uppträdande på himlens dikterar inte nödvändigtvis villkoren för jordytans beskaffenhet.
Att du ser södra korset direkt söderut från Australien, Afrika och Sydamerika visar att det finns en gemensam punkt som vi kan kalla Sydpolen eller hvad du vill. Du fortsätter prata om att det inte finns några bevis för att jorden är rund, men detta är et bevis som ingen har kunnat motbevisa. Det är helt omöjligt att förklara detta på något annat sätt enn att jorden er rund.
Och det är intressant att ingen försöker.
Citera
2021-10-12, 13:20
Medlem
Citat:
... Den geografiska polen är en punkt skapad av människor, därmed inte en fysisk plats.

Nja, nordpolen är inte skapad av människor. Rotationen sker runt en tänkt punkt 90 grader ovanför Nordpolen - och detta oavsett om det är jorden eller ostkupan som roterar. Det är med andra ord en fysisk plats.

Citat:
... Stjärnornas uppträdande på himlens dikterar inte nödvändigtvis villkoren för jordytans beskaffenhet.

Dikterar?

Stjärnornas "uppträdande på himlen" är ett evidens för att jorden är en sfär. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Våra observationer av stjärnhimlen går inte ihop med en platt jord.
Citera
2021-10-12, 13:51
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att jag har bevis för en platt jord, jag har inga bevis för att jorden är platt. Jag tycker att jorden den ser platt ut. Det är allt.

Du påstår däremot att jorden är en boll som snurrar i vakuum och som bevis för detta påstående säger du att jag ska titta på en annan kropp, Mars i detta fall, som du påstår också är en boll. Och eftersom Mars enligt påståendet är en boll så måste och jorden vara en boll. Varför får vi aldrig veta.

Detta är din hjärntvätt som talar. Du har blivit lärd att när man ser upp på himlen och ser dess olika ljus så vet man att jorden är rund. Men det vet man ju inte, det är ofattbart dåligt argument. Men det är ju ditt undermedvetna som talar, för att undvika traumat som följer med att ifrågasätta måste du upprepa vad du har lärt dig. Likt en duktig liten papegoja!

Jag påstår inget jag vet i skillnad från dig som inte kan motbevisa och det är din uppgift.
Vilka ljus då jag kan ju se med kikare planeter och även utan.
testa det men det kommer du väl inte göra för du vägrar inse att du har fel.
Jag är inte hjärntvättad det är du som är.
Papagegoja kan du vara själv faktiskt du upprepar saker hela tiden men inte ett bevis kommit har du lagt fram.
Citera
2021-10-12, 18:59
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Hur vet du det? Har du en vattenpass som är 1000m lång?

Nej men laser Är väl det jag använt som kommer nära.
Om du menar att en ljusstråle böjer sig utan inverkan av glasfiber vill jag gärna ha lite exempel..

Men om jag hade ett 1000 meter långt vattenpass. Tror du det skulle visa sig vara rakt och snett på samma gång om du kunde observera hela..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-12 kl. 19:03.
Citera
2021-10-12, 19:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nej men laser Är väl det jag använt som kommer nära.
Om du menar att en ljusstråle böjer sig utan inverkan av glasfiber vill jag gärna ha lite exempel..

Men om jag hade ett 1000 meter långt vattenpass. Tror du det skulle visa sig vara rakt och snett på samma gång om du kunde observera hela..

1 km på jorden säger ingenting om jordens kurvatur. Landskapets topografi varierar betydligt mer.

Men om man tänker sig en helt ren yta som följer jordens rundning, och ett 1000m vattenpass, som inte böjer sig av sin egen vikt, så får jag det till att passet vilar på sin mitt och med de båda ändarna 4cm ovan marken.

Jag fick siffran från en kurvatur-kalkylator.
Citera
2021-10-12, 19:47
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
1 km på jorden säger ingenting om jordens kurvatur. Landskapets topografi varierar betydligt mer.

Men om man tänker sig en helt ren yta som följer jordens rundning, och ett 1000m vattenpass, som inte böjer sig av sin egen vikt, så får jag det till att passet vilar på sin mitt och med de båda ändarna 4cm ovan marken.

Jag fick siffran från en kurvatur-kalkylator.

Jag får det till att rakt är rakt vid båda ändar och passet följer lodräta och vågräta, kalla det lagar.

Få siffran från en kurs i hur vattenpass fungerar istället.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-10-12 kl. 19:49.
Citera
2021-10-12, 19:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Vattenpass bygger på gravitation, så i din värld skulle det inte fungera alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in