2021-10-12, 09:36
Medlem
[quote=
Som exempel vet vi att långtradare korsar eldlinjen i stort sett samtidigt med att skottet skall avlossas. Om den skymmer sikten blir sannolikheten för träff noll.
.[/QUOTE]

Långtradaren har redan passerat med god marginal när skotten går av. Titta på kartbild uppifrån så framgår att vägens bredd tillsammans med lastbilens långsamma hastighet medför att den är betydligt längre fram än den skottlinje som behövs för att lastbilen ska befinnna sig där krocken sker när polisbilen kör över räcket.
Citera
2021-10-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Ljudfilen stämmer bra med det tidigare vittnet om hur det lät.
Verkar vara inspelat från några kilometers avstånd.

Ja, faktisk. Det är väl då främst bara "braket" som saknas, men lyssnar man noga så hörs faktisk ett svagt ljud en synnerligen kort tid innan sista smällen (kollisionen), även på ljudfilen. Borde rimligen kunna hänföras till passagen av vajerräcket.

Gissar att det tidigare vittnet varit positionerad klart närmare kraschen än vad videoinspelaren/ljudupptagaren var, och därmed hört förloppet med en högre och mera oförvrängd ljudvolym.
Senast redigerad av Beow 2021-10-12 kl. 09:47.
Citera
2021-10-12, 09:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
I det inlägget syftades till polisens generella taktik att omväxlande köra fort och sakta, som beskrivits av flera trovärdiga skribenter.

I det aktuella fallet så vet inte du 100% att de körde sakta och jag vet inte 100 att de körde fort.
Låt var och ha sin egen bild, tills fakta ev framkommer
Jag har inte sagt att de körde sakta och jag har ingen aning om hastigheten de höll men det är jävligt tröttsamt att tråden är full av inlägg om teorier att de körde i 160 när ingen har en aning om vilken hastig de höll när "olyckan" inträffade.
Citera
2021-10-12, 09:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag har inte sagt att de körde sakta och jag har ingen aning om hastigheten de höll men det är jävligt tröttsamt att tråden är full av inlägg om teorier att de körde i 160 när ingen har en aning om vilken hastig de höll när "olyckan" inträffade.

Det är ju ändå ganska lätt att förstå att folk utgår från 160 eftersom det är den enda vittnesuppgift som finns att tillgå.. Att själva kollisionen skedde i lägre hastighet efter inbromsning/sladd är också ganska uppenbart i sådant fall.
Citera
2021-10-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Långtradaren har redan passerat med god marginal när skotten går av. Titta på kartbild uppifrån så framgår att vägens bredd tillsammans med lastbilens långsamma hastighet medför att den är betydligt längre fram än den skottlinje som behövs för att lastbilen ska befinnna sig där krocken sker när polisbilen kör över räcket.

Jo, med kartor och skrivbordstaktik kan man bevisa mycket.

Jag vill inte avvisa din beskrivning utan att på plats ha prövat en sådan eldställning.
Vore ganska enkelt att på plats mäta upp och eventuellt filma förloppet i efterhand. Det kör dagligen långtradare i norrgående riktning.

Något som jag funderat på är om livvaktsbilar har dashcam och "svarta lådor" för då vet Åklagare och Polismyndigheten redan svaret.
Citera
2021-10-12, 09:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Dom forensiska proffsen i USA verkar tveksamma inför "oturs-spåret". Det var nog inte bara otur, utan den som mekade bilen sist bör noggrant förhöras.
Var stod bilen parkerad på natten?
Vem hade möjlighet att komma åt den då?
Citera
2021-10-12, 10:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jo, med kartor och skrivbordstaktik kan man bevisa mycket.

Jag vill inte avvisa din beskrivning utan att på plats ha prövat en sådan eldställning.
Vore ganska enkelt att på plats mäta upp och eventuellt filma förloppet i efterhand. Det kör dagligen långtradare i norrgående riktning.

Något som jag funderat på är om livvaktsbilar har dashcam och "svarta lådor" för då vet Åklagare och Polismyndigheten redan svaret.

Om de inte var uppkopplade så lär det inte finnas mycket att hämta efter den branden. Inte ens flygplans svarta lådor tål vad som helst..
Citera
2021-10-12, 10:08
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var stod bilen parkerad på natten?
Vem hade möjlighet att komma åt den då?
Det finns många frågor men det är silenzio stampa från polisen.
Citera
2021-10-12, 10:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
I det inlägget syftades till polisens generella taktik att omväxlande köra fort och sakta, som beskrivits av flera trovärdiga skribenter.

I det aktuella fallet så vet inte du 100% att de körde sakta och jag vet inte 100 att de körde fort.
Låt var och ha sin egen bild, tills fakta ev framkommer

Bilarna har till 100% säkerhet övervakning via sin gps position. GPS positionerna ligger säkert i en övervakare. Där ingår hastighet. Så båda bilarnas fart och position är kända. Bil 1 fram till olyckan. Polisen lägger nog pussel i detta nu.

Räcker inte det så finns möjlighet att, se hur polisens mobiler rört sig. Inte lika exakt, men ändå.
Senast redigerad av Mullret 2021-10-12 kl. 10:31.
Citera
2021-10-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Han som blev omkörd låg själv i 120..och han uppskattade polisbilens fart till 160.
Är ju inget svårt att göra.
Citera
2021-10-12, 10:28
Medlem
Den nya ljudfilen måste vara högintressant för polisen att analysera.
Citera
2021-10-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om de inte var uppkopplade så lär det inte finnas mycket att hämta efter den branden. Inte ens flygplans svarta lådor tål vad som helst..

Säger kanske inte så mycket men att Polismyndigheten skulle använda lösningar som inte tål bensin- diesel-brand låter inte trovärdigt.

Exempel på flampunkter och termiska tändpunkte
Vätska/gas / Flampunkt /Termisk tändpunkt
Bensin (en handelsvara*) <-20 °C / 280-470 °C
Dieselolja (en handelsvara*) ≥60 °C / >240 °C
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Termisk_t%C3%A4ndpunkt#:~:text=Termisk%20t%C3%A4nd punkt*%20eller%20t%C3%A4ndtemperatur%20%C3%A4r,p%C 3%A5%20grund%20av%20v%C3%A4rme%2C%20eller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in