2019-08-16, 21:34
Medlem
anoxics avatar
1. Tyckte det var en bra tid, där man lärde känna oerhört mycket folk under bara några veckor. Många av de man umgås med eller pluggar med idag, har visat sig vara personer man lärde känna eller hälsade på under mottagningen utan att man direkt reflekterat över det senare. Många ytliga kontakter givetvis, men ändå skönt att senare under utbildningen kunna höra av sig om det är något grupparbete eller liknande och dra ihop lite folk. Sen tar det ju emot och känns lite fånigt med alla uppstyrda "skapa vänner"-typer av aktiviteter, men tycker ändå det fyller sitt syfte.

2. KTH.
Citera
2019-08-16, 23:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Är "nollegasque" samma sak som sektionsgasque?
Det är det säkert, middagarna heter olika saker på olika skolor. Allt från gasque till bara middag eller sittningar. Samma sak, middag som vanligtvis innehåller underhållning och där man ska ha viss klädsel. Sektionsgasque låter dock som att det kanske är mer ämnesspecifik än nollegasque där den kan avse alla nya studenter oavsett studier men om det är inom ramen för en nollning lär det nog vara detsamma.
Citera
2019-08-18, 13:42
Avstängd
Fojoss avatar
Jag gick inte på det överhuvudtaget då det är slöseri med tid. Är inte i skolan för att skaffa ytliga "vänner".
Citera
2019-09-17, 22:37
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Jag började just på SU - ingen nollning över huvud taget. Det var knappt några introduktionsaktiviteter/fester så jag känner mig mycket välkommen.
Citera
2019-10-05, 21:03
Medlem
Fructisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Jag började just på SU - ingen nollning över huvud taget. Det var knappt några introduktionsaktiviteter/fester så jag känner mig mycket välkommen.

Förstår inte om du är sarkastisk? Ser att du läser JP på SU, det är ju visst aktiviteter och fester. Senast idag samt sittning ikväll för jikarna?

+ Nej du behöver inte kunna EU-rätt under JIKen.
Citera
2020-01-14, 19:49
Medlem
Har själv inte börjat på universitetet än men funderar på att gå på nollningen/mottagningen när jag gör det. Å ena sidan är jag en introvert person (ganska social men introvert) som tycker att det verkar fånigt men å andra sidan kan man inte veta hur det är för man själv testat.

Flyttar man till en ny stad och ska studera länge på samma ställe är det klart att man inte vill bli en av de som inte är med i början. Men en del av dagens mottagningar skulle troligtvis kunna gå till på bättre sätt, exempelvis med mindre alkohol, mindre skämmiga barnlekar etc. När man är 18 är man vuxen och ska inte bete sig som ett barn två veckor i rad...och nej, det är skillnad på att bjuda på sig/släppa loss och att bete sig som ett barn fastän man är vuxen. Jag påstår inte att alla mottagningar går till på det sättet men jag kommer definitivt inte vara med på någon av de som gör det.

Kommer nog i alla fall testa att gå på mottagningen och kommer kanske också lämna den första dagen. Eller bara vara med på vissa aktiviteter. Är 19 men är rätt äcklad av en del av Sveriges studenttraditioner där man ska dricka och i vissa fall bete sig som barn ända tills man är 30 år gammal, då man inser att man festat bort sitt liv och ångrar sig. Men men, borde inte uttala mig om mottagningar för mycket innan jag åtminstone testat på. Funderar på att börja på GU eller LNU.
Citera
2021-08-18, 23:49
Medlem
Swe1227s avatar
Ska man ta med sig alkohol eller är de meningen att man får/får köpa där¿
Citera
2021-08-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Ska man ta med sig alkohol eller är de meningen att man får/får köpa där¿

Du borde ha fått ett mail från programmets sektion med information angående nollningen där sådant klargörs. Annars får du reda på det under uppropsdagen.

Man både bjuds och får köpa alkoholen själv beroende på hur din sektion har planerat. Första dagen brukar oftast inte ha alkohol.
Citera
2021-09-27, 23:05
Medlem
Auswanderers avatar
Gick på nollningen, fick ändå inga vänner. Det verkar som vi lägger för stort fokus på vad man ska göra och inte göra, i slutändan handlar det om vem man är, ingenting annat. De som var menade att få många vänner kommer få det, oavsett om de går på nollning eller ej.

Trasiga, blyga, introverta och neurotiska människor riskerar bara att göra bort sig på nollning, bättre att stanna hemma och hoppas på det bästa thb. Studenter på universitet är minst lika omogna och hierarkiska som på gymnasiet, tro inte annat.
Citera
2021-10-10, 19:54
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Gick på nollningen, fick ändå inga vänner. Det verkar som vi lägger för stort fokus på vad man ska göra och inte göra, i slutändan handlar det om vem man är, ingenting annat. De som var menade att få många vänner kommer få det, oavsett om de går på nollning eller ej.

Trasiga, blyga, introverta och neurotiska människor riskerar bara att göra bort sig på nollning, bättre att stanna hemma och hoppas på det bästa thb. Studenter på universitet är minst lika omogna och hierarkiska som på gymnasiet, tro inte annat.
Speglar inte min bild av nollningen alls. Vilken utbildning/fakultet och på vilken högskola är det du går?
Citera
2021-10-10, 20:08
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Speglar inte min bild av nollningen alls. Vilken utbildning/fakultet och på vilken högskola är det du går?
Tänker inte skriva vilken högskola det är, men kan bara säga att det är en av Sveriges "bästa" studentstäder. Jag tror att din bild av nollningen inte stämmer överens med min eftersom du lyckades. De som lyckas är sällan medvetna om de som misslyckas.

Sanningen är så. Studenter på universitet är minst lika omogna som gymnasieeleverna är, extremt hierarkiska och lever på att frysa ut människor.
Citera
2021-10-12, 08:41
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Tänker inte skriva vilken högskola det är, men kan bara säga att det är en av Sveriges "bästa" studentstäder. Jag tror att din bild av nollningen inte stämmer överens med min eftersom du lyckades. De som lyckas är sällan medvetna om de som misslyckas.

Sanningen är så. Studenter på universitet är minst lika omogna som gymnasieeleverna är, extremt hierarkiska och lever på att frysa ut människor.

Visst är det möjligt att det är ett survivor bias, men samtidigt så tror jag att det kan vara omvänt. Att du kritiserar nollningen för att du inte kände att den tillförde något för dig, även om det gör det för den absoluta majoriteten. Ta och engagera dig i nation eller sektion, häll upp lite öl, träffa lite folk. Det finns fortfarande goda möjligheter att träffa folk även om nollningen är slut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in