2021-10-12, 02:48
Bannlyst
Eftersom somliga i tråden varit så fokuserad på sekter, andra konspirationer och att Esbjörn själv inte har någon vilja, så har man helt missat vad som hänt, vad som händer och vad som kommer att hända.

Det finns alltså en sekretessad del i förlikningen. Vem av parterna kan tänkas ha störst intresse av det? Varför ska den vara sekretessad? Vad kan den innehålla, givet det lilla vi vet om den?

Man kanske även ska tillägga att Esbjörn är nöjd med förlikningen, enligt hans advokat just pga dispositionsrätten, det som enligt honom var grunden till konflikten.
2021-10-12, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Varför i hela friden skulle man sekretessbelägga ett senareläggande av tillträdesdagen? Det skulle nog vara det märkligaste hittills i tvisten.
För att slippa att visa hur stora eftergifter man gjort?
Man ska inte glömma att den ena parten i sammanhanget är en slug politiker.
2021-10-12, 02:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Väldigt märkligt att förlikningen sekretessbeläggs. Är detta vanligt vid förlikningar eller är det bara för att Ebba är en hög politiker? Vad fick gubben att ge med sig nu, efter att ha stridit så många månader+
Bra och viktiga frågor!
2021-10-12, 03:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Varför kommer du då med såna här påståenden?
Gissning, men jag har svårt att se hur säkerheten kring Ebba kan upprätthållas, i det fall Esbjörn får tillgång till hennes hem.
Även om han troligtvis inte är ett speciellt stort hot. kan han mycket väl vara ganska förbannad efter ett års konflikt.
2021-10-12, 03:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tror du han hade kämpat i ett år med dyra juridiska kostnader för att få dispositionsrätt i tre månader?
Hm.
Ren logiskt skulle det kunna stämma, Esbjörn får disponera huset i t.ex. ett års tid, säg fram till dess att valet är över.
Efter denna tid, upphör hans rätt och Ebba kan flytta in.
Inget hot mot hennes säkerhet.

Det som jag anser talar emot, är att detta är en väldigt stor eftergift från hennes sida, varför har hon gjort så? Två veckor från en rättegång, som troligtvis skulle gett henne hela kakan, känns obegripligt.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-10-12 kl. 03:22.
2021-10-12, 03:11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Gissning, men jag har svårt att se hur säkerheten kring Ebba kan upprätthållas, i det fall Esbjörn får tillgång till hennes hem.
Även om han troligtvis inte är ett speciellt stort hot. kan han mycket väl vara ganska förbannad efter ett års konflikt.

Ja man kan ju endast gissa då det är sekretessbelagt, jag tyckte bara att det var ironiskt att du gjorde dig lustig över en annan användare som gjorde samma sak. En nyttjanderätt kan se ut på väldigt många olika vis, både avseende villkor, yta och tid så det går att anpassa rätt väl. Nej jag tror knappast att Bolin är ett hot mot någon, jag hade dock tyckt att det vore väldigt obehagligt med att ha en främling i mitt hem. Så jag har svårt att tro att det ska röra sig något nyttjande av bostaden, om nu inte Ebbas egna tilltänkta användande av fastigheten är så ringa att det inte känns som ett problem.
2021-10-12, 04:47
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Ebba får väl gå ut och plocka svamp eller något sådant när Esbjörn & Binninge kommer med en pirra bira och ska kolla fotboll.

Binninge har kostat Esb en jäkla massa pengar, till ingen nytta, om inte Esb kommer till denna insikt kanske han är förvirrad på riktigt.

Kanske ni själva, supportrarna till Binninge här på forumet kan svepa en sejdel med honom istället. Ni verkar inte fästa det minsta vid de brott som har är dömd för.

Eller socialdemokraterna får bjuda honom på exklusiv krog. Det är han värd. Han har gjort ett gott jobb åt dem, till skillnad mot Esb.
2021-10-12, 04:52
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Grattis Esbjörn.

Till vad? Att han har fått betala en hutlös summa för att få vistas vid några tillfällen vid sin sålda sommarstuga? Det hade han förmodligen fått göra helt gratis utan denna kostsamma process.
2021-10-12, 04:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Oavsett om Ebba Busch avgår så lär hon få ha personskydd kvar åtminstone några år fram så det skulle knappast vara någon lösning.

Jag tror att t.ex Fredrik Reinfeldt har kvar sitt personskydd, har svårt att tro att han skulle behöva förlita sig på den polis som aldrig kommer om något skulle hända.

Reinfeldt var statsminister därför hade han kvar personskyddet.

Det är hotbilden och skyddsbehovet som avgör om en person får personskydd, inte att man har varit partiledare. Åkesson och flera sverigedemokrater har personskydd, Mona Sahlin trots att det var länge sedan hon var aktiv inom politiken. Men jag tror knappast att Kinberg-Batra, Jan Björklund, Maud Olofsson, Lars Ohly m.fl. har haft något personskydd, om vi med det menar livvakter. Däremot kanske de har någon form av larmknapp så att de fort kan få hjälp om en hotsituation skulle uppstå.
2021-10-12, 05:14
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ja man kan ju endast gissa då det är sekretessbelagt, jag tyckte bara att det var ironiskt att du gjorde dig lustig över en annan användare som gjorde samma sak. En nyttjanderätt kan se ut på väldigt många olika vis, både avseende villkor, yta och tid så det går att anpassa rätt väl. Nej jag tror knappast att Bolin är ett hot mot någon, jag hade dock tyckt att det vore väldigt obehagligt med att ha en främling i mitt hem. Så jag har svårt att tro att det ska röra sig något nyttjande av bostaden, om nu inte Ebbas egna tilltänkta användande av fastigheten är så ringa att det inte känns som ett problem.

En nyttjanderätt är det ju inte ens frågan om.
Tror att mer än en reporter uppfattat det fel, ja o så nått troll på FB också.
Nyttjanderätt är obegränsad rätt att nyttja en fastighet precis när man vill.
En viss tidsbegränsad dispositionsrätt är att disponera något en viss tid,
Det är som om du hyr en lägenhet 4 mån, du har dispositionsrätt under 4 mån.
När avtalstiden är slut så lämna du tillbaka nycklarna och tar med ditt pick o pack.
Annar kommer kronkalle och lyfter ut dig för du har inte längre dispositionsrätt.
Sen vet vi vi inte under vilken tid Esbjörns dispositionsrätt kommer att gälla.
Vad som står i hela förlikningen vet vi inte ens, det är mycket annat i en förlikning.
2021-10-12, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Ebba får väl gå ut och plocka svamp eller något sådant när Esbjörn & Binninge kommer med en pirra bira och ska kolla fotboll.

Tror inte Binninge kommer följa med då det är han som kostat esb mycket pengar och drog ut förhandlingarna. När han försvann kunde man förhandla mellan parterna.

Binninge verkar inte vara en så som kommer till andra städer/ orter för besöka folk, med tanke på han inte brydde sig vara med esb på ett möte.
2021-10-12, 06:59
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Grattis Esbjörn.
Välkommen tillbaka LN6. Vi väntar fortfarande på dina värderingar du orerade om förra hösten...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in