Citat:
Ursprungligen postat av
antonerik
Jag tror inte en politisk propagandafilm är det bästa jämförelseobjektet om man talar om att skända religioner. Många blev illa berörda av Ecce Homoutställningen, som bl.a. avporträtterar Jesus när han blottar sin penis och samtidigt blir smekt av en naken karl. Elisabeth Ohlson Wallin hade tänkt donera bilderna till Moderna Museet, men ändrade sig efter tårtkuppen 2012. Observera att hon alltså "straffade" Moderna Museet genom att neka dom dessa uppmärksammade bilder. Det är en viss skillnad mot Vilks blyertsteckning som ingen vill ta i med tång.
Sanningen min vän är att kristna inte kliver in på en utställning och spränger sig själva i luften och samtidigt tar med sig 29 människor in i döden. Jag skulle påstå att Islam är ett existensiellt hot om man har någon strävan att behålla det ursvenska. Miljontals människor tillhör Islam i Sverige, en bråkdel är fundamentalister, tiotusentals sympatiserar med fundamentalisterna. Detta ska jämföras med 500 aktiva nazister som i vissa fall knivdödar någon, men nästan aldrig ställer till med mer än skadegörelse och olaga hot.
Det finns inget förbud mot att avbilda Kristus i svenska kyrkan. Tvärtom avbildas han ofta naken.
Samtidigt är homosexualitet inom kyrkan ett intressant och kontroversiellt fenomen. Jag tycker utan att vara särskilt fäst vid Ecce Homo att det är ett långt intressantare uttryck - det är mer än en ren provokation. Märk också att Moderna aldrig fick chans att uttala sig - de kanske hade sagt nej där också (även om chansen nog vore avsevärt bättre än för rondellhunden).
Jag håller med om att alla tre verk är väldigt olika och svåra att jämställa rakt av. Ideologiskt är det bara Ecce Homo som hade ha haft en chans att komma in på Forum - de andra verken motverkar explicit institutionens syften - men jag har ändå svårt att se hur det skulle vara relevant där. Vi gräver ner oss rätt långt i kontrafaktiska resonemang nu.
Jag vet inte hur någon ska kunna uttala sig om vad som är ”ursvenskt” så att söka bevara det ter sig som galenskap. Om 10000-tals sympatiserar med fundamentalister så sympatiserar runt 20% av väljarkåren med nassarna. Men vi kan såklart nyansera båda påståenden.