2021-10-11, 19:43
Medlem
HGs avatar
Kan inte kineserna ha lagt ut en typ av fälla för att få Amerika att sluta röra sig med ubåtar i området…..?
Citera
2021-10-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kan inte kineserna ha lagt ut en typ av fälla för att få Amerika att sluta röra sig med ubåtar i området…..?
Det där med ubåt är inte så lätt. För 100 år sedan kunde man ge sig in i ubåts-kampen med gott mod. Men efter hela kalla kriget har det eskalerat till en hög konstart. So I'm told. Jag tror det tar årtionden för kineserna att uppnå vad ubåtsnationer som USA, Storbritannien och Japan har arbetat på i generationer. Missiler är en sak. Ubåtar verkar i en annan värld.
Citera
2021-10-11, 21:11
Medlem
Gorgar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusyGuy
Det där med ubåt är inte så lätt. För 100 år sedan kunde man ge sig in i ubåts-kampen med gott mod. Men efter hela kalla kriget har det eskalerat till en hög konstart. So I'm told. Jag tror det tar årtionden för kineserna att uppnå vad ubåtsnationer som USA, Storbritannien och Japan har arbetat på i generationer. Missiler är en sak. Ubåtar verkar i en annan värld.
Ligger inte Sverige ganska så bra till också. Vill minnas att för ett tiotal år sedan att Gotland briljera i en militärövning med USA? Lite killgissning då jag inte minns säkert.
Citera
2021-10-11, 21:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgar1
Ligger inte Sverige ganska så bra till också. Vill minnas att för ett tiotal år sedan att Gotland briljera i en militärövning med USA? Lite killgissning då jag inte minns säkert.

Helt annan sorts ubåt. Helt annan operationsmiljö och helt annan taktik.

USAs ubåtar skulle f ö inte klara sig länge i Östersjön, och våra skulle inte klara sig länge ute på de stora haven.
Citera
2021-10-11, 21:40
Medlem
Public Enemys avatar
Fast omjag inte missminner mig så briljerade de svenska ubåtarna på det stora havet.

https://www.allehanda.se/artikel/svensk-ubat-sankte-usa-s-hangarfartyg
Senast redigerad av Public Enemy 2021-10-11 kl. 21:44.
Citera
2021-10-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgar1
Jag läste att ett annat lands ubåt fått samma hedersomnämnande. Det är väl bara en artighetsbetydelse föra tt ha velat deltagit, vi visste allt om dig hela tiden ändå, tack så mycket.

Sen är säkert svenskar och ryssar bättre än andra i just Östersjöns skumma miljö. Vad jag har hört, kan vara fel, så är havet runt och mellan Taiwan och Kina mycket svårare att gömma sig i. Vilket ytterligare aggregerar frågan om hur tusan en av världens mest avancerade örlogsfartyg kan "krocka" med någonting.
Kapten frågar:
"- Var är vi??"
Arja Sajonmaa svarar som på Åladsfärjans showrum:
"- Var är du, var är jag, var är alla andra?"

Att USA helt har tappat all diplomatisk förmåga står ju helt klart för alla nu med demente Biden och 30 år av förnedrat failade neocons. Men att de även förlorat all grundläggande militär förmåga är lite skrämmande. Nu klarar amrisarna inte ens av att köra ubåt. Dags för kineserna att slå till HÅRT!
Citera
2021-10-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Helt annan sorts ubåt. Helt annan operationsmiljö och helt annan taktik.

USAs ubåtar skulle f ö inte klara sig länge i Östersjön, och våra skulle inte klara sig länge ute på de stora haven.

Varför tror du inte de? De var väl inte i Östersjön den övningen hölls eller?
Citera
2021-10-11, 22:06
Medlem
Gorgar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Fast omjag inte missminner mig så briljerade de svenska ubåtarna på det stora havet.

https://www.allehanda.se/artikel/svensk-ubat-sankte-usa-s-hangarfartyg
Då har man inte ännu blivit helt senil iallafall . Men det var 15 år sedan så hur svenska ubåtar står sig idag låter jag vara osagt.
Citera
2021-10-11, 22:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, de innehåller frigolit mm som gör att de i vissa fall kan hålla ungefär samma densitet som vattnet och därmed flyta med bara ytterst liten del över vattenytan och sträcker sig alltså 12 meter ner i vattnet.

De kan också flyta på djupare vatten och föras runt av strömmar mm. Dessa containers är farligare eftersom de inte syns alls ovanför ytan.

Intressant.
Låter inte alls orimligt.
Citera
2021-10-11, 23:01
Medlem
karlsoons avatar
Finns ju en svensk ubåt som briljerade och lyckades gömma sig helt för dom andra som deltog i övningen.

Ganska coolt egentligen att Sverige har en ubåt som kan krossa USA,s ubåtar.

Jänkarna lär ju varit rätt impade.
Citera
2021-10-11, 23:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Finns ju en svensk ubåt som briljerade och lyckades gömma sig helt för dom andra som deltog i övningen.

Ganska coolt egentligen att Sverige har en ubåt som kan krossa USA,s ubåtar.

Jänkarna lär ju varit rätt impade.

Det var i kustnära miljö även där. De var alltså inte ute på det stora havet utan höll sig vid kusten.
Citera
2021-10-11, 23:08
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det var i kustnära miljö även där. De var alltså inte ute på det stora havet utan höll sig vid kusten.

Tar det på något sätt bort äran?
Nej jag är inte så van med ubåtar och det är en seriös fråga och inget uppkäftig mothugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in