2021-10-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vinklar skapar inga hinder för synen.
Nej, det är hindret som gör det.
Citera
2021-10-11, 19:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Den sfäriska jorden som snurrar i ett oändligt vakuum har inga bevis som stöder påståendet, men ändå är det den gällande ordningen. Det med andra ord en lögn.
Nej har du inga bevis för att det inte är så, så kan du inte veta att det är en lögn. Då spekulerar du bara. Att jorden roterar går att påvisa genom gyrokompassen, korioliskraften samt även att gravitationen är något lägre vid ekvatorn än vid polerna vilket tyder på centrifugalkraft så skall du hävda att vetenskapen ljuger så får du allt lägga fram lite riktiga bevis för detta vilket du knappast kan när du inte ens vet eller har några bevis för vilken form jorden har.
Citera
2021-10-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej har du inga bevis för att det inte är så, så kan du inte veta att det är en lögn. Då spekulerar du bara. Att jorden roterar går att påvisa genom gyrokompassen, korioliskraften samt även att gravitationen är något lägre vid ekvatorn än vid polerna vilket tyder på centrifugalkraft så skall du hävda att vetenskapen ljuger så får du allt lägga fram lite riktiga bevis för detta vilket du knappast kan när du inte ens vet eller har några bevis för vilken form jorden har.
Det är du som hävdar att jorden är en sfär, bevisbördan är din.
Citera
2021-10-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hur densitet har koll på riktningar spelar ingen roll. Huvudsaken är att vi vet att densitet har koll på riktningar..

Fast nu råkar vi veta att det är just det som densitet inte har.

Densitet definieras som massa, alltså mängden materia, per volymsenhet. Varken massa eller volym är vektorer utan s.k. skalärer. Det betyder att de inte bidrar med någon information om riktning, utan bara representerar ett storleksvärde. Så det är matematiskt omöjligt för densitet att veta något om riktning.

Undantaget skulle vara om du menar något annat med ordet densitet. Men då kan du förstås inte använda det vedertagna begreppet, utan måste förklara vad du menar och gärna också varför. Annars blir diskussion liksom helt omöjlig...
Citera
2021-10-11, 20:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är du som hävdar att jorden är en sfär, bevisbördan är din.
Nej det är du som hävdar att all forskning sedan Aristoteles varit en lögn. Därför är bevisbördan din. Dessutom har både jag och andra redan presenterat massor av bevis. Att du fortsätter att hävda att inga bevis finns är ditt problem.
Citera
2021-10-11, 20:26
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med.

Din nästa fråga är då hur jag får ihop det på en platt jord? Mitt svar är: jag vet inte.

För övrigt så vet jag inte om jorden är platt eller en sfär och bryr mig inte heller. Däremot bryr jag mig om lögner och den sfäriska jorden som snurrar i oändligt vakuum är en lögn.

Kartan med ökande longituder är för övrigt en projektion av den sfäriska jorden, det är inte en plattjordskarta. Det står på den.

Då är vi överens om längdgraderna. Vi känner till de tre kontinenternas längdgrader. Är det då inte naturligt att de då kommer att ligga längre ifrån varandra om jorden är platt?

Tror du att det är omöjligt att göra en karta över jorden om den nu är rund eller platt?
Citera
2021-10-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Då är vi överens om längdgraderna. Vi känner till de tre kontinenternas längdgrader. Är det då inte naturligt att de då kommer att ligga längre ifrån varandra om jorden är platt?

Tror du att det är omöjligt att göra en karta över jorden om den nu är rund eller platt?
Hur avgör kartans rutmönster formen på jorden?
Citera
2021-10-11, 20:43
Medlem
Citat:
En amatörfilm av Venus länkad nedan. Jag vet inte vad det är, men det ser inte ut som en snurrande boll vakuum.

https://www.youtube.com/watch?v=wVzttz5dyJ8
Läs på google vilka planeter du kan se med kikare eller gå till obsevatorium så kan du se det också att alla andra planeter är glober men det kommer du aldrig att göra.
Roligt att du visar bild på rund glob.
Hur går det med hasselblads fotografiet på våran glob taget från månen 1972
Senast redigerad av Eagle5555 2021-10-11 kl. 21:11.
Citera
2021-10-11, 20:44
Medlem
Citat:
Hur avgör kartans rutmönster formen på jorden?
Vi känner till avstånden mellan kontinenterna och vi vet vid vilka längdgrader de befinner sig. Då vet vi också att det enda som får dessa faktorer att passa är att jorden är rund.
Citera
2021-10-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Läs på google vilka planeter du kan se med kikare eller gå till obsevatorium så kan du se det också att alla andra planeter är glober men det kommer du aldrig att göra.
Roligt att du visar bild på rund glob.
Hur går det med hasselblads fotografiet på våran glob taget från månen.
Du flyttar på målstolparna, är det för att du förlorar.

Inget har tagits av jorden från månen. Du måste bevisa att den s k rymden finns innan du kan använda det fotot.
Citera
2021-10-11, 21:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du flyttar på målstolparna, är det för att du förlorar.

Inget har tagits av jorden från månen. Du måste bevisa att den s k rymden finns innan du kan använda det fotot.

Nej du din idiot. Det finns bilder tagna från månen föreställande jorden. Om du inte godtar det som bevis får du allt redogöra varför.

Fotografen befinner sig i rymden när bilden tas, så inte bara jordens form bevisas, utan även rymdens existens.
Citera
2021-10-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi känner till avstånden mellan kontinenterna och vi vet vid vilka längdgrader de befinner sig. Då vet vi också att det enda som får dessa faktorer att passa är att jorden är rund.
Latituder och longituder är rutmönster på en kartprojektion, inte fysiska objekt. De kan ritas ut varsomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in