2021-10-11, 19:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Jag är öppen för lögner. Det räcker. Jag behöver inte dra några slutsatser."

Såklart inte. Jag är bara nyfiken på vad du tror.

"Språngmarschen förklarade jag precis"

Är osäker på vad du tror men du som sagt behöver du inte svara.

Finns det någonting som utesluter att SE haft handledsväskan runt handen när/om han sköt?

Nej jag är tveksam kring många uppgifter och vet inte vad jag ens ska tro.
Ex. Fauzzis Tensonman
Men det är klart att uppgifter väger åt ena eller det andra hållet.

Gällande handledsväska på mordplatsen, så finns det egentligen inget som utesluter den helt.
Att den tex. skulle hänga runt vänster handled.
Men AB ser ju GM lägga handen på axeln (dock spegelvänt), missade i.s.f. detta.
De vittnen som ser GM springa iväg har inga uppgifter om något sådant.

Det kanske är mer troligt att väskan var undanstoppad för att inte vara i vägen?

Eller så var det ingen handledsväska heller. YN säger som sagt enbart väska i förhören och först senare att det liknade en handledsväska (hårdare och utan rem).
Citera
2021-10-11, 19:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag menar den AH som SE påstod sig haft på sin ena sida vid hjälpandet, den AH menar jag.

Så bra, för det är den AH som inte säger sig känna igen folk för att hon var upptagen.

Och vem har sagt att SE faktiskt var med och vände Palme? Då greppar man inte riktigt vad det betyder att överdriva sin egen roll.
Citera
2021-10-11, 19:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så bra, för det är den AH som inte säger sig känna igen folk för att hon var upptagen.

Och vem har sagt att SE faktiskt var med och vände Palme? Då greppar man inte riktigt vad det betyder att överdriva sin egen roll.
Jag tror inte att han överdrev sin roll vid mordplatsen, snarare tvärtom.
Citera
2021-10-11, 19:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Klart han inte ville, det var ju bara ett spel. Rydén borde frågat, " och vad är det du menar att du skulle haft att tillföra?".

Så vitt jag vet så uttryckte SE utåt en önskan av att ha fått vara med.

"Så klart att han inte ville" bygger helt på fantasi.

Så din teori är att SE drar på ett sånt spektakel men absolut inte vill bli utsatt för rekonstruktion för då skulle polisen fatta? Ännu ett bakvänt argument.
Citera
2021-10-11, 19:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror inte att han överdrev sin roll vid mordplatsen, snarare tvärtom.

Nej, men många gör det. Du ger en förklaring om att han inte var där för ingen såg honom vända Palme, att detta inte kan ha andra förklaringar. Lite av en halmgubbe
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-11 kl. 19:46.
Citera
2021-10-11, 19:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja den sista meningen handlar egentligen om något annat men nog så viktigt. Varför ville SE ha den exakta utstämplingstiden?

Edit: SE sa (läs hittade på) att "polisen och journalister" ville ha utstämplingstiden men polisen kände nog inte ens till SE:s existens när han ringde RB den där lördagsförmiddagen. Tiden är inte ens omnämnd vid "förhöret" den 1 mars, först den 10 mars då SE säger 23.19 men menade att den egentligen var 23.20. Det var nog endast SE som, av oklar anledning, var jätteintresserad av den exakta tiden.

Citat:
Vad är konstigt med att tiden inte är med i polisförhöret 1 mars?

12:20 kommer SE fram till Ali Lindholm vilket genererar spaningsuppslaget. Här kan man också betänka om poliserna alltid fick ned allt som sades över telefonen?

12:00 - 13:00 spelade Bergström tennis och det är först efter det som han tar sig in till Skandia för att kolla upp utstämplingen.

Således inte så konstigt att den uppgiften inte finns med, då han inte hade fått tiden av Bergström än.

OCH, som gärningsman borde han självklart ha inväntat uppgiften från Bergström innan han ringer polisen!
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-11 kl. 19:53.
Citera
2021-10-11, 19:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja det hade varit bra om han varit med. SG och AH skulle förmodligen sagt när de såg SE, "Vem är du, ska du spela gärningsmannen?"
SE: "Spela?"

Haha, klockrent. Nej, livräddare var inte mannen i fråga. Som vi sett är det inte särskilt sannolikt att han sprungit in i gränden efter poliserna heller. Att någon hen stått och berättade om ett signalement på SE och att han blivit nekad att lämna uppgifter köper inte jag.

Att få in SE på mordplatsen är inte det lättaste om man säger så. Däremot så finns en man som sprungit på DBG med en handledsväska, eller som YN säger vid fotovisningen: ”Ja, det stämmer, ungefär den storleken” … ”Typ mindre än en necessär och han hade den liggandes i handen”

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf
Citera
2021-10-11, 19:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
12:20 kommer SE fram till Ali Lindholm vilket genererar spaningsuppslaget. Här kan man också betänka om poliserna alltid fick ned allt som sades över telefonen?

12:00 - 13:00 spelade Bergström tennis och det är först efter det som han tar sig in till Skandia för att kolla upp utstämplingen.

Såldes inte så konstigt att den uppgiften inte finns med, då han inte hade fått tiden av Bergström än.

OCH, som gärningsman borde han självklart ha inväntat uppgiften från Bergström innan han ringer polisen!

SEkten och Schrödingers tidsstämpling. Otroligt viktig för SE men samtidigt inte alls så viktig.

Att han ringer polisen innan han fått tiden är en signal att den faktiskt inte var viktig för SE. Snarare att han ansåg den viktig för polis och media.
Citera
2021-10-11, 19:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Såldes inte så konstigt att den uppgiften inte finns med, då han inte hade fått tiden av Bergström än.

Tror du att han varit i kontakt med polisen innan han ringde RB?
Citera
2021-10-11, 19:58
Bannlyst
Citat:
Man kanske har en skruv lös om man tolkar snacket om pusselbit som "jag är viktig pusselbit för jag är mördaren". Ni får bestämma er nu om han har en taktik för att komma undan eller en taktik för att erkänna.

För någon som varit i utkanten av mordet på landets statsminister är man själv naturligtvis en pusselbit. Om man dessutom har berättat för hela sin umgängeskrets att man var viktig så blir det extremt pinsamt när man inte får gå på rekonstruktionen.

Det är ju ändå lite märkligt, att polisen inte släpade honom till någon av rekonstruktionerna i april (han jobbade ju trotts allt i huset där det rekonstruerades) Med tanke på vad han berättat om sina förehavanden med LOP, sett en figur i gränden, sprungit efter poliser osv. på förhören 10-11 mars. Om än några i Palme-Rummet ansåg honom som snurrig och mytoman, hade det ju varit en ypperlig chans, att få beträtt en gång för alla - Den där Stig var aldrig här, eller ja just det, Stig, du var ju här och höll om LP och pratade med henne, etc. Man had fått bukt med honom en gång för alla. Ett troligt scenario, är ju att varken Hage, K.Johanson, Glantz eller Palme sett röken av honom. DÅ had man kunnat förhöra SE under lupp.
Citera
2021-10-11, 20:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Således inte så konstigt att den uppgiften inte finns med, då han inte hade fått tiden av Bergström än.

Det var lite bråttom för SE att berätta för polisen om förväxlingen, så han kunde kanske inte vänta på Bergströms tidsuppgift. För SE räckte det nog med att säkerställa att Bergström inte lämnade den korrekta utstämplingstiden 23:19 till polisen, vilket Bergström tydligen hade erbjudit sig att göra. Nu hade Bergström lovat att ge utstämplingstiden till SE i stället, så att SE vid ett senare förhör kunde lämna den till polisen. Så kunde SE lägga på en minut till 23:20.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-11 kl. 20:04.
Citera
2021-10-11, 20:02
Medlem
Citat:
För att bli Tensonmannen så måste SE alltså tagit höger/norrut.
Han fick m.a.o. turligt nog syn på paret Palme vid typ Sari då? Ren och skär slump...

Antingen träffar han på dem av ren slump när han går norrut från entrén. Eller så är han på väg mot Grand där han vet att de befinner sig. Om SE är GM tror jag att han i minsta fall har vetskap om att LoP finns i området när han lämnar Skandia. Jag tycker att det känns alldeles för osannolikt att han bär en revolver av annan anledning än mordet. Och bara råkar stöta på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in