2021-10-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
De ständigt stigande bostadspriserna driver på inflationen bland byggvaruhus och hantverkare, Sverige har bland världens högsta byggmaterial-priser, och motiverar totalt onödiga byten av kök efter 5-10 år. Jag tänker själv att det är helt OK att byta kök fast det gamla är OK, den nya köparen kommer ändå att betala allt. Det är helt sjukt med sådan icke-fungerande bubbelekonomi som leder till slöseri. Tidigare har bara USA haft ett sådant slit och släng-samhälle.

Så är det men det är ändå en begränsad del av ekonomin. Övrigt är i princip utan inflation.
2021-10-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jag har en miljon och bor i en HR. Pelle har ett hus. Jag köper Pelles hus för 1M cash plus 1M lån. Pelle har nu 2M och flyttar in i en HR. Pelle träffar en kvinna och skaffar barn, köper tillbaka huset för 2M cash plus 2M lån. Jag har nu 3M cash och flyttar tillbaka till HR. När hamnar pengarna i bostaden?

Om Pelle däremot köper en ny villa av PEAB för 2M cash plus 2M lån så "försvinner" pengarna från privatpersonernas kontosnurra. Nyproduktion innebär att kapital investeras i bostadsmarknaden, samt renoveringar och tillbyggnad. Att privatpersoner byter begagnade bostäder låser inte upp pengar.

Samma med aktier. Ökade börskurser låser inte upp kapital när handel sker på andrahandsmarknaden. Däremot gör nyemissioner det.

Pelle flyttar i princip aldrig till HR. Antingen köper någon i kedjan nybygge eller flyttar ihop med partner. Folk flyttar längre och längre ut från stan och boostar priserna. Ofta ihop med partner som sagt. De yngre är beredda på att bo mindre än förr och dela bostad med andra. Ser ett helt annat beteende där nu i ffa Stockholm än för 20 år sedan. Att dela lgh med kompisar är väldigt mkt vanligare idag.

Förstår vad du menar men det är bara byggbranschen som verkligen får fart och det är en begränsad del av kpi varför total inflation inte påverkas så mycket. Tog in snickare nyligen som alla tog över 700 kr i timmen. 2005 kostade en snickare i Sthlm knappt 350 kr i timmen men där har ju rot också bidragit till inflationen. Skulle säga att 50% av ROT gått direkt till att höja hantverkares timpenning.

Den stora merparten av pengarna går direkt in i boostade priser på befintliga bostäder och hamnar aldrig i KPI.

Sen kan man ju ifrågasätta varför svenska företag är så svaga att de trots en devalverad valuta inte lyckas få snurr på orderingången och växer och anställer folk och ger löneinflation.
Senast redigerad av flanders 2021-10-10 kl. 17:16.
2021-10-10, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen kan man ju ifrågasätta varför svenska företag är så svaga att de trots en devalverad valuta inte lyckas få snurr på orderingången och växer och anställer folk och ger löneinflation.

På Arbetsmarknad finns en intressant tråd om hur det är att arbeta på Volvo Personvagnar. Slitsamt och stressigt, till skillnad från motsvarande utländska billeverantörer. Är det där regel utvecklas svensk industri dåligt.

Och jag är inte förvånad. Har aldrig trott på det där att "inflation är bra för exporten".
2021-10-10, 18:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så är det men det är ändå en begränsad del av ekonomin. Övrigt är i princip utan inflation.
Lägg på energi så blir det en större andel av månadsinkomsten. Energi påverkar dessutom alla varor eftersom de måste transporteras, och alla resor, och allt som måste värmas eller kylas.
2021-10-11, 09:18
Medlem
Bredvid mig står två friköpta grannhus (radhus) tomma som ägs av en och samma ägare. Dom är där ibland och fixar, framförallt med poolbygget. Köpt nyproducerat (2018) för nästan 5 mkr, nu nästan uppe i 7 mkr.
Så funkar det…
2021-10-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Bredvid mig står två friköpta grannhus (radhus) tomma som ägs av en och samma ägare. Dom är där ibland och fixar, framförallt med poolbygget. Köpt nyproducerat (2018) för nästan 5 mkr, nu nästan uppe i 7 mkr.
Så funkar det…

Det innebär alltså en årlig värdeökning om närmare 12 procent. Alltså skulle de där husen vara värda drygt 21 MKR om 10 år. Tycker du själv det verkar rimligt? Eller vad menar du med ”så funkar det”?
2021-10-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Det innebär alltså en årlig värdeökning om närmare 12 procent. Alltså skulle de där husen vara värda drygt 21 MKR om 10 år. Tycker du själv det verkar rimligt? Eller vad menar du med ”så funkar det”?

Inte omöjligt, eller vad tror du själv?
Därmed säger jag inte att det är en bra utveckling.
Dagens boprisutveckling kan vara provocerande för vissa….
2021-10-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Inte omöjligt, eller vad tror du själv?
Därmed säger jag inte att det är en bra utveckling.
Dagens boprisutveckling kan vara provocerande för vissa….

Jag tror det är osannolikt. Pga räntorna lär inte sjunka lägre, tillväxten i Sverige är låg, löneökningarna är blygsamma i förhållande till prisutvecklingen på bostäder samt invandringen till Sverige har börjat avta. Om Magdalena Andersson tar över som statsminister kommer hon höja en del skatter dessutom. Det kommer nog ske oavsett med tanke på alla kostnader Sverige har dragit på sig till följd av pandemin.

Men man vet aldrig så klart. Ingenting är omöjligt.
2021-10-11, 11:56
Medlem
Citat:
Pga räntorna lär inte sjunka lägre

I princip det där sa en fastighetsägare till mig för 10 år sedan sedan kom minusränta mm. Finns ju ingen privatperson som skulle gå med på att låna en miljon till en kompis för 1% ränta med ett hus eller BR som pantsättning men i princip gör ju banker just detta fast de är såklart diversifierade över flera låntagare.

Så vad är det som säger att man i framtiden inte kan låna för 0,5 eller 0,25? Om det nu är räntekostnaden som styr priset så skulle vi ju då kunna se en fördubbling av priserna vid 0,5 samt en fyrdubbling vid 0,25

Jag ser det helt klart som ett möjligt scenario men frågan är vad det skapar för ”obalanser” i ekonomin, med nuvarande krav på kontantinsats etc så skulle såklart en fördubbling av priserna stänga ut extremt många från marknaden.

Sedan är frågan vad som händer på arbetsmarknaden, skulle de fastigheter jag äger (BR samt hus) alla dubblas i värde från nuvarande nivå hade jag själv sålt och flyttat till land eller ort där det är billigt och aldrig jobbat igen, undrar hur många som resonerar på samma sätt
2021-10-11, 12:34
Avslutad
rad.
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-10-11 kl. 12:38.
2021-10-11, 13:32
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
löneökningarna är blygsamma i förhållande till prisutvecklingen på bostäder

Helt rätt.

Men i vårat "nya normala" ränteläge ger varje extra tusenlapp i lön väldigt mycket låneutrymme. Dvs ett par hundra tusen ungefär.

Så även om lönerna är nominellt längre ifrån att kunna betala av hela köpeskillingen för bostäder så får människor markant mycket mer låneutrymme för varje år. 2022 års kollektivavtalade ökningar ser ju för övrigt ut att bli runt 2,5% vilket torde vara reallöneökningar beroende på inflationen.

Då lär bostadsmarknaden få lite fart.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2021-10-11 kl. 13:34.
2021-10-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
I princip det där sa en fastighetsägare till mig för 10 år sedan sedan kom minusränta mm. Finns ju ingen privatperson som skulle gå med på att låna en miljon till en kompis för 1% ränta med ett hus eller BR som pantsättning men i princip gör ju banker just detta fast de är såklart diversifierade över flera låntagare.

Så vad är det som säger att man i framtiden inte kan låna för 0,5 eller 0,25? Om det nu är räntekostnaden som styr priset så skulle vi ju då kunna se en fördubbling av priserna vid 0,5 samt en fyrdubbling vid 0,25

Jag ser det helt klart som ett möjligt scenario men frågan är vad det skapar för ”obalanser” i ekonomin, med nuvarande krav på kontantinsats etc så skulle såklart en fördubbling av priserna stänga ut extremt många från marknaden.

Sedan är frågan vad som händer på arbetsmarknaden, skulle de fastigheter jag äger (BR samt hus) alla dubblas i värde från nuvarande nivå hade jag själv sålt och flyttat till land eller ort där det är billigt och aldrig jobbat igen, undrar hur många som resonerar på samma sätt

Ja fast som det ser ut i nuläget verkar det osannolikt att räntorna kan sjunka så mycket lägre. Å andra sidan verkar det på Riksbankens prognoser som de inte kommer höja de närmaste åren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in