Citat:
Ursprungligen postat av
svenkennet
Pga räntorna lär inte sjunka lägre
I princip det där sa en fastighetsägare till mig för 10 år sedan sedan kom minusränta mm. Finns ju ingen privatperson som skulle gå med på att låna en miljon till en kompis för 1% ränta med ett hus eller BR som pantsättning men i princip gör ju banker just detta fast de är såklart diversifierade över flera låntagare.
Så vad är det som säger att man i framtiden inte kan låna för 0,5 eller 0,25? Om det nu är räntekostnaden som styr priset så skulle vi ju då kunna se en fördubbling av priserna vid 0,5 samt en fyrdubbling vid 0,25
Jag ser det helt klart som ett möjligt scenario men frågan är vad det skapar för ”obalanser” i ekonomin, med nuvarande krav på kontantinsats etc så skulle såklart en fördubbling av priserna stänga ut extremt många från marknaden.
Sedan är frågan vad som händer på arbetsmarknaden, skulle de fastigheter jag äger (BR samt hus) alla dubblas i värde från nuvarande nivå hade jag själv sålt och flyttat till land eller ort där det är billigt och aldrig jobbat igen, undrar hur många som resonerar på samma sätt